Wie zijn leven beu is moet gewoon wat rondfietsen in Meise...

In Meise blijft het onderhoud van de wegen en de fietspaden dramatisch slecht. En we hebben het niet over een sigarettenpeuk of een blikje dat is blijven liggen, maar over tonnen bladeren die voetpaden en fietspaden levensgevaarlijk maken. Wat gemeentelijke fietspaden betreft, kan onze gemeente, cynisch genoeg, 'van geluk spreken' want er zijn er nauwelijks. Laat staan dat ze moeten onderhouden worden. 

Voor een deel valt het onderhoud van wegen en fietspaden onder de Agentschap Wegen & Verkeer van de Vlaamse overheid, maar al de rest valt onder de verantwoordelijkheid van de gemeente. En hoe dan ook, als de Vlaamse overheid haar verantwoordelijkheid niet neemt, is het aan de verantwoordelijken in ons bestuur om aan de alarmbel te gaan hangen en òfwel de boel zelf op te kuisen òfwel de betrokken overheid in gebreke te stellen. 

Maar zoals al de rest blijft liggen, gebeurt er op vlak van netheid al even weinig in onze gemeente. De weinige fietspaden die de gemeente dan al zou moeten onderhouden, zijn in de zomer voor de helft van de tijd overgroeid met gras en onkruid, of de markeringsverf is weg, of ze zijn gewoon levensgevaarlijk omdat het over zogenaamde 'moordstroken' gaat. (Een doorlopende lijn aan de kant van de weg waar de fietser maar moet proberen te overleven.) In de herfst zijn ze amper zichtbaar door de gevallen bladeren en in de winter kan je er schaatsen.

Neem nu het fietspad aan de oprit van de A12 ter hoogte van de Ossegemstraat...

Rara waar is het fietspad?
Rara waar is het fietspad?

'Zout' tegen ijs en 'niets' tegen bladeren

Als het vriest, dan schieten de gemeentediensten in actie om koning auto te dienen en wordt er overal zout gestrooid. Het kan niet op. En de betrokken schepenen lopen voorop in de fanfare! "Kijk eens hoe goed wij bezig zijn!" Maar vòòr het winter wordt, is er eerst nog herfst en dan vallen (sinds 's mens heugenis) de bladeren van de bomen. Mooie taferelen in parken en bossen maar als ze op de grond vallen, is het om te composteren. En op een fietspad betekent dat een spekglad oppervlak waar je heel gemakkelijk op uitglijdt.

Wil je de fietspaden veilig houden, dan moet je een paar weken lang zeer regelmatig ruimen...  of laten ruimen of wat dan ook, maar je laat dat niet los want het allerbelangrijkste in je opdracht als schepen is het welzijn van de burgers van je gemeente...

Wie dacht dat het zo simpel was, heeft niet op de waard gerekend... Fietsers zijn voor dit bestuur géén prioriteit. En hoewel meer en meer mensen hun auto thuis laten en hun bijdrage doen voor het klimaat met door weer en wind naar het werk of naar school te gaan met de fiets, dan nog is het te veel om die paden zuiver te houden. 

 

"Goed nieuws" op de gemeenteraad

Op de vraag of het mogelijk zou zijn de fietspaden te kuisen, kwam de heugelijke melding dat die gepland staan op de kalender van de Vlaamse overheid in de maand DECEMBER! Jawel, u leest het goed beste fietser, in de maand DECEMBER. Men zegt ons soms dat we "niet constructief" zijn met onze kritiek... Wel. We laten het aan u om hieruit conclusies te trekken. Maar volgens Wikipedia begint de astronomische herfst dit jaar op 23 september om 8.50u. En niet in december. De bladeren vallen vanaf de eerst dag dat de temperatuur een keer onder de 5 graden zakt. En de bladeren vallen niet enkel op gewestwegen...

 

Géén licht in de duisternis

En God schiep het licht... -weet je nog- want Hij dacht dat dat wel goed zou zijn voor de vele fietsers die bij nacht op de baan moeten... En God zag dat het goed was, maar vergat... jawel, Meise! 

Half november komt de zon op om 08:05 en gaat ze onder om 16:50. Eind november komt ze op om 08:21 en gaat ze onder om 16:40... Dat betekent dus dat onze schoolgaande jongeren (en zeker de werknemers die met de fiets naar het werk gaan) voor een belangrijk deel van de tijd in het donker moeten rijden. 

Wel, beste vrienden, pak uw geliefden 's ochtends nog eens goed vast want je weet niet of ze überhaupt nog gezond en wel zullen terugkomen.

Wie zich na zonsondergang nog op een fietspad waagt, ziet het onderstaande: 

Nul de botte te zien
Links in beeld 'ziet u het fietspad'; rechts de Nieuwelaan richting Brussel.

 

Het fietsbeleidsplan staat mooi... in de kast

Met veel bombarie toverde de nieuwe meerderheid na anderhalf jaar stilstand ineens een aftreksel van een "fietsbeleidsplan" waar de vorige meerderheid hard aan gewerkt had. Het mobiliteitsplan voor Wolvertem ligt nog stof te vergaren. We staan een paar maanden voor de verkiezingen en buiten een paar plannen en veel beloften zal er niet veel meer gebeuren. En vergis u niet, de fietsostrade en de de fietspaden van de Nieuwelaan waren al jàren geleden gepland en zijn een project van de Vlaamse overheid waar onze gemeente weinig credits in heeft. En toen de nieuwe meerderheid 'de macht' overnam om het allemaal beter te doen, was hun eerste wapenfeit het weghalen van de fietsenstalling voor de Muze. Niet mooi, vond men, en die fietsenstalling neemt acht parkeerplaatsen in van de auto's. Ook de deelfietsen aan de plantentuin konden niet rekenen op enig begrip en werden afgeschaft wegens "te duur"... Maar toch hebben we een fietsbeleidsplan.

 

Waarom het juist doen als verkeerd ook kan?

Schepen zijn is nochtans helemaal niet zo moeilijk... je moet gewoon, je gezond verstand gebruiken en net zoals je dat voor de automobilisten doet, moet je dezelfde zorg dragen voor de kwetsbare burgers. Je moet de juiste prioriteiten kennen en resoluut kiezen voor het beste voor de burger. Het materiaal en de technieken bestaan, en andere gemeenten slagen er al wél in. En wanneer je bladeren moet vegen kan je beter voorspellen dan wanneer  het wegdek zal aanvriezen. Dat weet je in het beste geval een paar dagen op voorhand. Wanneer de bladeren van de bomen vallen, weet je precies. En dat is al vééééle eeuwen lang zo. Al lang dus voor N-VA ontstond!

En neen, de smoes dat de gewestwegen geen gemeentelijke bevoegdheid zijn, is niet van toepassing. Eén, het gaat over minstens evenveel slecht onderhouden gemeentelijke fietspaden en twee, het bestuur blijft sowieso verantwoordelijk voor de veiligheid en de netheid in de gemeente en als de 'hogere overheid', (zoals het bestuur zo graag hun paraplu noemen) haar werk niet doet of niet goed doet, dan gaat de veiligheid van de burger voor. Dan neem je als bestuur initiatief: je zet de overheid onder druk en als die het nodige niet doet, dan doe je het zelf.

Dat doet dit bestuur dus resoluut niet en het resultaat is niets minder dan SCHULDIG VERZUIM!


We laten u even 'meegenieten' van het geweldige schouwspel van enkele fietspaden in Meise. Enjoy the ride! 

En helemaal onderaan een paar random filmpjes van hoe het wel kan... Onze burgers verdienen o-zo-veel beter dan dit geknoei.

Delen