Trajectcontroles in Meise – de verdoken vetpotten van N-VA

Trajectcontroles in Meise – de verdoken vetpotten van N-VA

Sinds april 2023 zijn er in Wolvertem 3 trajectcontroles actief met als doel de snelheidsbeperking van 30km/u te doen respecteren.

  • in de Hoogstraat,
  • in de Merchtemsesteenweg en
  • de Stationsstraat.

Snelheidsbeperking in de dorpskern kan levens redden en verbetert de leefkwaliteit.

Trajectcontroles kunnen daar een zinvolle bijdrage toe leveren maar hebben ook hun beperkingen. Ze meten de tijd die je nodig hebt om van meetpunt A naar meetpunt B te rijden. Is die tijd te kort, dan heb je te snel gereden. Maar als je aan 100 km/u het dorp inrijdt en daar parkeert, ga je vrijuit. Vandaar dat dit instrument vooral gebruikt wordt op lange trajecten zoals autostrades. Waar trajectcontroles ook voor gebruikt worden, is om een bepaald type transport (zoals vrachtwagens) òf doorgaand verkeer te weren. Vrachtwagens of ander zwaar verkeer dat niet komt leveren, vallen door de mand als ze op te korte tijd weer het dorp uitrijden...

Hoe dan ook: het doel is steeds de verkeersveiligheid en de leefkwaliteit verbeteren. Zou je denken...
Als u nog geen weet had van deze trajectcontrole, dan bent u zeker niet de enige. Onder de camera's plaatste de gemeente de wettelijk verplichte bordjes "trajectcontrole" maar werd er voor de rest bitter weinig gecommuniceerd. Geen campagne, geen grote borden, geen folder in alle brievenbussen... en wie op de website meise.be het woord “trajectcontrole” intypt, vindt niets terug... (tenzij je voldoende aanwezigheid van geest hebt om te weten dat je 'trajectcontroles', in het meervoud, moet intypen om een oud artikel tegen te komen (met bovendien een waarschuwing: "Dit artikel is niet actueel").

Wìl dit bestuur de verkeersveiligheid eigenlijk wel verbeteren???
Van een bestuur dat bekommerd is om de verkeersveiligheid zou je verwachten dat het zwaar campagne voert, en bv de weginfrastructuur aanpast zodat je niet meer te snel kàn rijden... de boetes hou je achter de hand voor wie echt hardleers is. Maar als je beleid doeltreffend is, rijdt iedereen aan een gepaste snelheid en hoef je geen boetes te innen. Wel, het bestuur van Meise ziet dat, zoals gebruikelijk, dus anders.

Om beter te begrijpen hoe de vork in de steel zit, zetten we de feiten even op een rijtje.
Voor deze trajectcontrole doet de gemeente beroep op een extern bedrijf: TAAS (Trajectcontrole as a service) heten ze.

  • In de zitting van 11 oktober 2021 keurde het N-VA-LB+ bestuur de principiële samenwerking met de firma TAAS goed.
  • Op 14 november 2022 keurde het College de samenwerking met de firma TAAS goed. 
    In die overeenkomst wordt bepaald dat TAAS maar liefst 24 € (excl. BTW) per overtreding ontvangt. De overeenkomst heeft een duurtijd van 6 jaar en kan verlengd worden tot 9 jaar.
    In ruil voor deze betaling zorgt de firma TAAS voor de installatie, het onderhoud en de werking van de noodzakelijke apparatuur.
  • De zogenaamde ‘verwerkingsovereenkomst’ tussen TAAS en de gemeente werd op 14.11.2022 voor de gemeente Meise ondertekend door Mevr. Van den Brande.

Opmerkelijk detail: het “(laten) uitvoeren van aanpassingen en andere werkzaamheden op wegen onder zijn bevoegdheid ter hoogte van een Traject dewelke de operationaliteit en functionaliteit van het TaaS-systeem, in het bijzonder de Registratie, geheel of gedeeltelijk belemmeren voor een periode langer dan veertien (14) kalenderdagen” wordt in de overeenkomst tussen de gemeente Meise en TAAS als een “tekortkoming” van de gemeente weerhouden. Met andere woorden: het is voor de gemeente verboden acties te ondernemen die zouden resulteren in het verminderen van het doorgaand verkeer door Wolvertem-centrum. Of nog, TAAS wil haar pakkans maximaal houden.

Erg kosjer lijkt ons dit alles toch niet te zijn... En via de pers hebben we alleszins vernomen dat dergelijke clausules op initiatief van de Vlaamse overheid reeds uit gelijkaardige contracten werden geschrapt. Voor Meise zeker te onderzoeken.

Wie in Wolvertem te snel rijdt, helpt het bestuur! (En nog geen klein beetje...) Want rinkelen doet die kassa!

Tijdens het 2de kwartaal van 2023 (dit gaat dus slechts over 3 maanden: april, mei en juni) bracht de overeenkomst reeds de volgende sommen op:

  • Gemeente Meise: € 104.884,96,
  • Haviland (verwerkt de boetes): € 373.233,60,
  • TAAS: € 397.441,44.

Deze eerste cijfers maken duidelijk dat de trajectcontroles in Meise de nieuwe vetpotten zijn voor zowel de gemeente als de tussenkomende private partners zoals TAAS.

Vooral de return naar de firma TAAS is zeer opmerkelijk te noemen. Na amper 3 maanden is de investering van TAAS qua materiaal van 2 van de 3 installaties immers al quasi terugverdiend! En deze overeenkomst heeft dus een duurtijd van 6 en mogelijks 9 jaar! Het winstmodel van deze firma is op zijn minst 'lucratief' te noemen, om beleefd te blijven, en wordt best aangepast.

Tijdens dit 2de kwartaal waren er reeds meer dan 16.000 inbreuken! Niet verwonderlijk uiteraard, want niemand weet dat er gecontroleerd wordt. Uiteraard staan er borden met de 30km beperking en uiteraard zijn al die automobilisten in fout dat ze te snel rijden, maar is het oké om géén campagne te voeren en niet maximaal te investeren in sensibilisering en het aanpassen van de infrastructuur zodat 30km per uur rijden vanzelfsprekend is? 

Als de verkeersveiligheid de eerste bekommernis is, dan sensibiliseer je. Als geld jouw eerste bekommernis is, dan doe je dat niet! Want hoe minder de burgers weet hebben van deze maatregel, hoe meer ze opbrengt. Men kan zich dus terecht de vraag stellen: wat stond er centraal bij de ondertekening van deze overeenkomst: het verdienmodel van TAAS en van de gemeente Meise òf de verkeersveiligheid van de inwoners van Wolvertem?

En wat doet de gemeente Meise met het geld?
Met inbegrip van de maand juli spreken we reeds over meer dan € 300.000! Het is toch de logica zelve dat dit geld integraal geïnvesteerd zou worden in een verbetering van de verkeersinfrastructuur! Toch niet! Dit geld wordt NIET geïnvesteerd in meer veiligheid, het gaat naar de algemene middelen.

Eigenlijk gaat het dus over een erg opportunistische lastenverhoging waarbij overtredingen het gewenste gedrag zijn en niet, zoals men doet uitschijnen, het verbeteren van de verkeersveiligheid
Dit is geen beleid, dit is pervers.

Besluit:
Trajectcontroles kunnen nuttige instrumenten zijn in de strijd voor een betere verkeersveiligheid en een verbeterde leefbaarheid van een dorpscentrum. In Meise worden ze echter vooral ingezet om de kassa van de gemeente en (vooràl) deze van de private partner te spijzen. Deze werkwijze moet dringend bijgestuurd worden (voor zover bijsturing mogelijk is gezien het door het bestuur ondertekende contract).

 

De bewijsstukken?
Hoe onaanvaardbaar dit ook is, wat er in het college wordt beslist, mag niet gepubliceerd worden... Maar als burger heeft u wél het recht om alle stukken in te zien. Bent u geïnteresseerd in de details dan raden wij u aan om bericht zoals het onderstaande naar de algemeen directeur van de gemeente te sturen: (caroline.deridder@meise.be) U zal dan de betreffende documenten ontvangen.

Geachte,

In het kader van de openbaarheid van besturen zou ik graag volgende documenten willen ontvangen:

- De verwerkingsovereenkomst tussen de gemeente en de firma Taas mbt tot de trajectcontrole in Wolvertem.

- UITTREKSEL UIT HET NOTULENBOEK VAN HET SCHEPENCOLLEGE Zitting 3/10/2022: MOBILITEIT: TRAJECTCONTROLE MERCHTEMSESTEENWEG, STATIONSSTRAAT (N211) - AANMELDING INSTALLATIE BIJ AWV

- UITTREKSEL UIT HET NOTULENBOEK VAN HET SCHEPENCOLLEGE Zitting 11/10/2021: MOBILITEIT: CONCESSIEOVEREENKOMST TRAJECTCONTROLE MERCHTEMSESTEENWEG - STATIONSSTRAAT & HOOGSTRAAT (VANUIT MACQ - TRAFIROAD)

- UITTREKSEL UIT HET NOTULENBOEK VAN HET SCHEPENCOLLEGE Zitting 14/11/2022: BESTUURSADMINISTRATIE: GOEDKEURING CONCESSIEOVEREENKOMST MET TAAS (TRAJECTCONTROLE-AS-A-SERVICE)

 

Album

Delen