Inwoners zijn alweer de pineut!

Op 6 januari:  nieuw regeling van De Lijn: meer bussen op drukke routes, minder op de andere.

Het doel van die nieuwe regeling is niet meer de basisbereikbaarheid die op elke 750 m een halte voorzag in je buurt. De Vlaams minister Lydia Peeters (Open VLD) wil Hoppin uitrollen over Vlaanderen en wenst daarbij ook het netwerk van de Lijn recht te trekken.

Hoppin is de nieuwe Vlaamse visie om de 'modal shift' (verandering van vervoerswijze) van het openbaar vervoer te stimuleren. 'Combimobiliteit' speelt daarbij een belangrijke rol. Overstappen gebeurt aan een Hoppinpunt, een verzamelpunt waar treinen, bussen, fiets- en autodeelsystemen en flexibussen (vervanger van de belbus) samen komen. Het netwerk van De Lijn wordt recht getrokken en dit om sneller ter plaatse te geraken. 

Dit betekent: Meer bussen op drukke routes, minder op de minder drukke routes.

  • Op drukke routes komen er snellere en frequentere bussen o.a. van Wolvertem naar Brussel en vice versa.
  • Maar van Wolvertem tot Londerzeel zullen de bussen minder frequent rijden. 
  • Op plaatsen waar minder reizigers opstapten worden er halten afgeschaft, ook in onze gemeente is dit zo o.a. in Rossem, Westrode, Nerom en het stuk Kapellelaan tussen de Vilvoordsesteenweg en de Van Campenhoutlaan. Hier zijn de inwoners de pineut van het nieuwe vervoersaanbod. Vaak is de afstand te voet te ver als men snel wil pendelen, vb. van Rossemhoek tot Kruispunt Meusegem is het 20 min stappen, Van Rossemdorp tot de halte Slozen is het 26 min stappen).

Vervoer op maat zou voor hen een oplossing kunnen zijn. Vervoer op maat staat voor: flexibussen, deel- fietsen en -auto’s en taxi’s waarop je vanuit dunbevolkte gebieden beroep zou kunnen doen om toch nog snel op je werk of school te geraken. Vervoer op maat kan Vlaanderen worden gereserveerd via de Hoppincentrale (gratis nummer 080012212).

 

Allemaal zeer mooi maar men vergat... DE WIELEN VAN DE BUS!

 

Mooi in theorie allemaal, maar in praktijk stellen wij twee probleempjes vast: 

1. Vlaanderen faalt

De Vlaamse regering (NVA-Open VLD-CD&V) voorziet volstrekt niet voldoende geld om dit aanbod in onze regio te realiseren. Door de slechte uitbouw van dit alles jaagt men de gefrustreerde pendelaars terug in de auto wat, uiteraard, het klimaatactieplan niet ten goede komt.
De minister rekent op de gemeenten voor de aanleg van Hoppinpunten langs gemeentewegen. Zo een Hoppinpunt wordt uitgebouwd met o.a. fietskluizen, fietsbeugels met oplaadpunten, een aangename wachtruimte, aandacht voor rolstoelgebruikers, fiets- en deelauto’s. Voor de uitbouw van een hoppinpunt voorziet de Vlaamse overheid subsidies. Maar rekenen op dit huidige bestuur om iets te realiseren is niet zo vanzelfsprekend...

2. Het huidige bestuur van Meise faalt

Concreet betekende dit voor Meise in 2021: een uitbouw van een Hoppinpunt aan het einde van de Hoogstraat, het gemeenteplein in Wolvertem en de carpoolparking in Meise. Toen Samen Anders en Pro nog deel uitmaakten van de vorige meerderheid hebben we alles geprobeerd om dit in gang te zetten, maar na de bestuurswissel werd aan dit dossier, uiteraard,  nog nauwelijks aandacht aan besteed. Erger nog, het RUP rond het Hoppinpunt Hoogstraat/Driesstraat ligt zelfs helemaal stil.

In Meise werd tot op vandaag, uiteraard, nog geen werk gemaakt van alternatieven om de overstappen van de combimobiliteit aantrekkelijk te maken. Een illustratie van dit non-beleid is een nieuwe halteplaats op de Kardinaal Sterckxlaan waar de schoolgaande kinderen en andere reizigers dienen te wachten op een zeer smalle steile berm naast een drukke rijbaan. (Zie foto hieronder)

"Excuseer??? Meent u dit ernstig? Is dit het werk van een hobby-club of van de overheid? En welke schepen neemt hiervoor de verantwoordelijkheid?"

 

De vervoersmaatschappij De Lijn (die hier vaak kop van jut is) vraagt al enkele jaren meer middelen voor een goede uitbouw van het openbaar vervoer in Vlaanderen. Nadat de topman van De Lijn in juni 2018 reeds uithaalde naar de bevoegde minister Ben Weyts, kregen wij op 09.11.2023 opnieuw een noodkreet van de CEO Ann Schoubs aan de Vlaamse regering. Ook zij vraagt extra investeringen: “Het is mijn plicht te zeggen dat je moet zorgen voor een goed openbaar vervoer als je de modal shift wil realiseren”. De vraag is of deze Vlaamse regering wel een performant openbaar vervoer wil?

Voor ons is het alleszins duidelijk: Willen wij de reizigers aanmoedigen om hun auto te laten staan en te kiezen voor duurzame alternatieven en zo bij te dragen tot de klimaatdoelstellingen, dan moet de Vlaamse regering én dit gemeentebestuur meer geld investeren in goed uitgebate lijnen, bussen, combi-alternatieven en halte-accommodatie. Voor sommige mensen in het dunbevolkt gebied leidt het huidige wanbeleid echter tot verkeersarmoede en isolatie.
 

Voor wie een abonnement op HLN heeft: hier nog een interessant artikel: De Lijn past dienstregeling aan vanaf 6 januari: ontdek hier wat er verandert in Meise

 
 
 
Album
Formulier

 

 

 

 
Tekst rechts

 

 

 

 
Extra gegevens

 

 

 

 

Delen