1. Goedkeuring notulen
  2. Rapportering over de organisatiebeheersing
  3. Samenwerkingsovereenkomst 'schakelzorgcentrum Van Helmont'
  4. Haviland - Statutaire gewone algemene vergadering op 17 juni 2020
  5. Incovo: statutaire jaarvergadering op vrijdag 19 juni 2020
  6. Sibelgas - I.B.E.G. Gewone Algemene Vergadering op 23 juni 2020
  7. Gemeentelijke Holding NV in vereffening - algemene vergadering op 24 juni 2020
  8. Vaststelling jaarrekening 2019 - Kennisname van het jaarverslag 2019
  9. Tijdelijke politieverordening - Maatregelen voor de inrichting van de markt - Bekrachtiging
  10. Raamcontract voor het leveren en plaatsen (vervangen) van beglazing en glaswerken - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze
  11. Raamovereenkomst voor rioolaansluitingen en herstellingen 2019-2022 - 2019482 - Goedkeuring verrekeningen 12-13-14 en 15
  12. Raamovereenkomst voor rioolaansluitingen en herstelling 2020-2023 - Goedkeuring lastvoorwaarden, gunningswijze en uit te nodigen firma's
  13. Restauratie van de beschermde St-Elooikapel - Goedkeuring aangepaste raming
  14. Aanstellen afkoppelingsdeskundige Leon Fischerlaan, F. Lehmanlaan en Eeuwfeestlaan
  15. Renovatie daken - zwembad De Wauwer en Fusieschool (GBS) - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze
  16. Goedkeuring subsidiereglement aan evenementen
  17. Start werken Home Van Gijsel - 18 juni 2020
  18. Exit-strategie Covid-19
  19. 'Vergeten' hulpverleners
Meise
Zitting van 15 jun 2020
Van 19.30 uur tot 21
Aanwezig:
Katrien Uyttersprot, voorzitter;
Gerda Van den Brande, burgemeester;
Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux en Thomas Goethals, schepenen;
Marcel Belgrado, Roger Heyvaert, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Sonja Becq, Emiel De Boeck, Christine De Cubber, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers, Diana Tierens, Ruben Algaba, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende en Roel Baudewyns, raadsleden;
Caroline De Ridder, algemeen directeur.
Verontschuldigd:
Herwig Cornelis, Jo Van Den Brande en Jacques Wouters, raadsleden;
 

Goedkeuring notulen

BESLUIT

Artikel 1

De notulen van de gemeenteraad van 18 mei 2020 worden goedgekeurd.

Met 22 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Marcel Belgrado, Roger Heyvaert, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Sonja Becq, Emiel De Boeck, Christine De Cubber, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers, Diana Tierens, Ruben Algaba, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot)

 

top

Rapportering over de organisatiebeheersing

 

top

Samenwerkingsovereenkomst 'schakelzorgcentrum Van Helmont'

MOTIVERING

Feiten en context

Op 14 maart 2020 riep Vlaanderen via een nota van haar Agentschap Zorg en Gezondheid, de Vlaamse gemeenten op om de nodige stappen te ondernemen tot het opstarten van zogenaamde schakelzorgcentra. Deze schakelzorgcentra kregen initieel de opdracht om te zorgen voor extra noodcapaciteit naar aanleiding van de COVID-19 uitbraak.

De structuur, het financieel kader, de verantwoordelijkheden van de partners, alsook de taken van de schakelzorgcentra werden uitgewerkt in de opeenvolgende versies van het ‘Draaiboek schakelzorgcentra’, de laatst gekende versie op datum van ondertekening van deze overeenkomst, betreft versie 1.5. van 26 april 2020.

Partijen beslisten conform de instructies van de Vlaamse overheid gezamenlijk het schakelzorgcentrum op te richten.

De locatie van het schakelzorgcentrum Van Helmont werd goedgekeurd door de gouverneur, alsook besliste de gouverneur om de stad Vilvoorde aan te duiden als penvoerende organisatie. 

Na goedkeuring door de gouverneur werd het schakelzorgcentrum aangemeld bij de Vlaamse overheid. Op 17 april 2020 besliste de Vlaamse overheid dat het beddenhuis van het schakelzorgcentrum Van Helmont geactiveerd moest worden. Op 20 april 2020 opende het beddenhuis van het schakelzorgcentum Van Helmont de deuren.

Op 26 april 2020 bezorgde het Agentschap Zorg en Gezondheid van de Vlaamse overheid een nieuw draaiboek, het ‘Draaiboek afstemming van vraag en aanbod’, waarin een bijkomende opdracht aan de schakelzorgcentra werd toegewezen, zijnde de vragen om hulp van zorgvoorzieningen in hun eerstelijnszones af te stemmen op het aanbod aan helpende handen.

Juridische gronden

Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikelen 40 en 41.

Advies/argumentatie

Gunstig advies.

Financiële gevolgen

De kostprijs wordt geraamd op 11.507 euro en kan geboekt worden op de budgetsleutel GE/64990000/09850.

BESLUIT

Artikel 1

Goedkeuring te verlenen aan de samenwerkingsovereenkomst 'schakelzorgcentrum Van Helmont'.

Met 22 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Marcel Belgrado, Roger Heyvaert, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Sonja Becq, Emiel De Boeck, Christine De Cubber, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers, Diana Tierens, Ruben Algaba, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot)

 

top

Haviland - Statutaire gewone algemene vergadering op 17 juni 2020

MOTIVERING

Feiten en context

Meise is aangesloten bij Haviland Intercommunale, die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226;

Haviland Intercommunale is, als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging die wordt beheerst door het decreet lokaal bestuur;

De oproepingsbrief van 6 mei 2020 tot de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 17 juni 2020, die plaats vindt in de polyvalente zaal van Den Horinck, Noorderlaan 20 te 1731 Asse-Zellik, en volgende agendapunten omvat:

1. notulen van de bijzondere algemene vergadering van 23 oktober 2019: goedkeuring

(een exemplaar van deze notulen werd per brief op 15 november 2019 aan de deelnemers bezorgd.);

2. notulen van de buitengewone algemene vergadering van 18 december 2019: goedkeuring

(een exemplaar van deze notulen werd per brief op 6 januari 2020 aan de deelnemers bezorgd.);

3. verslag der activiteiten van het afgelopen boekjaar 2019;

4. jaarrekening 2019 met balans, resultatenrekening, sociale balans per 31.12.2019, het voorstel van bestemming van het resultaat en toelichting: goedkeuring (art. 41);

5. verslag van de raad van bestuur: goedkeuring (art. 41);

6. verslag van de commissaris over het 54ste maatschappelijke dienstjaar: goedkeuring (art. 41);

7. bestuur: kwijting aan bestuurders, commissaris (art. 34);

8. vaststelling resultaatsbestemming (art. 41);

9. vervanging bestuurder met raadgevende stem;

10.Varia.

Juridische gronden

Artikel 432 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur dat de organisatie regelt van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging.

Artikel 432 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering.

Artikelen 40 en 41 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt.

Advies/argumentatie

Gunstig advies.

Financiële gevolgen

Geen financiële gevolgen.

BESLUIT

Artikel 1

De agendapunten van de statutaire gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale dd. 17 juni 2020 worden goedgekeurd.

Artikel 2

De vertegenwoordiger, Jaak Wouters, is gemandateerd om de agendapunten op de statutaire gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale dd. 17 juni 2020 goed te keuren.

Artikel 3

De plaatsvervangend vertegenwoordiger, Karine Métens, is gemandateerd om de agendapunten op de statutaire gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale dd. 17 juni 2020 goed te keuren.

Artikel 4

Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.

Met 12 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Diana Tierens, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot), 10 onthoudingen (Marcel Belgrado, Roger Heyvaert, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Sonja Becq, Emiel De Boeck, Christine De Cubber, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers en Ruben Algaba)

 

top

Incovo: statutaire jaarvergadering op vrijdag 19 juni 2020

MOTIVERING

Feiten en context

Het schrijven van 27 april 2020 van Incovo waarbij ze de vertegenwoordigers van de gemeente Meise uitnodigen op de statutaire jaarvergadering die plaats vindt op de maatschappelijke zetel van Incovo, Curiel Buyssestraat 5 te 1800 Vilvoorde op 19 juni 2020 om 18 uur.

De agenda van deze vergadering omvat volgende punten:

1. Vaststelling van de geldigheid tot vergaderen, overeenkomstig art. 26 van de statuten;

2. Aanduiding van 2 stemopnemers;

3. Goedkeuring van de notulen van de buitengewone algemene vergadering van 13 december 2019;

4. Lezing van het verslag van de raad van bestuur;

5. Lezing van het verslag van de commissaris;

6. Goedkeuring van de jaarrekening per 31 december 2019;

7. Bestemming van de resultaten;

8. Kwijting aan de leden van de raad van bestuur;

9. Kwijting aan de commissaris;

10. Aanduiding revisor;

11. Vervanging bestuurder uit de gemeente Londerzeel;

12. Varia.

Juridische gronden

Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

Advies/argumentatie

Gunstig advies.

Conform art. 30 van de statuten kan een deelnemer zich laten vertegenwoordigen door één bijkomende afgevaardigde per begonnen schijf van 10.000 inwoners.

Financiële gevolgen

Geen financiële gevolgen.

BESLUIT

Artikel 1

De agendapunten van de statutaire jaarvergadering van 19 juni 2020 van Incovo worden goedgekeurd.

Artikel 2

De vertegenwoordigers Billie Kawende en Diana Tierens worden verzocht deze statutaire jaarvergadering van 19 juni 2020 van Incovo bij te wonen en worden gemandateerd om hun stemgedrag af te stemmen volgens de beslissingen genomen tijdens de gemeenteraad van heden.

Artikel 3

Incovo zal van deze beslissing in kennis worden gesteld.

Met 12 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Diana Tierens, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot), 10 onthoudingen (Marcel Belgrado, Roger Heyvaert, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Sonja Becq, Emiel De Boeck, Christine De Cubber, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers en Ruben Algaba)

 

top

Sibelgas - I.B.E.G. Gewone Algemene Vergadering op 23 juni 2020

MOTIVERING

Feiten en context

Het schrijven van 30 april 2020 van I.B.E.G. waarbij de vertegenwoordigers van de gemeente Meise uitgenodigd worden op de gewone algemene vergadering die plaats vindt op 23 juni 2020 om 18 uur bij 'Living Tomorrow', Indringingsweg 1, 1800 Vilvoorde (zaal Vision room 1ste verdiep).

De agenda van deze vergadering omvat volgende punten:

1)      Verslagen van de raad van bestuur en van de commissaris;

2)      Onderzoek en goedkeuring van de balans en de resultatenrekening van het boekjaar 2019, van de toelichting, het beheersverslag, de winstverdeling, de boekhoudkundige besluiten en de waarderingsregels;

3)      Verlening van kwijting aan de bestuurders en aan de commissaris met betrekking tot het boekjaar 2019;

4)      Benoeming van een commissaris;

5)      Statutaire ontslagnemingen en benoemingen;

6)      Statutaire mededelingen.

Het schrijven van 30 april 2020 van Sibelgas waarbij de vertegenwoordigers van de gemeente Meise uitgenodigd worden op de gewone algemene vergadering die plaats vindt op 23 juni 2020 om 18.30 uur bij 'Living Tomorrow', Indringingsweg 1, 1800 Vilvoorde (zaal Vision room 1ste verdiep).

De agenda van deze vergadering omvat volgende punten:

1)Verslagen van de raad van bestuur en van de commissaris;

2)Onderzoek en goedkeuring van de balans en de resultatenrekening van het boekjaar 2019 van de toelichting, het beheersverslag, de winstverdeling, de boekhoudkundige besluiten en                             de waarderingsregels;

3)Verlening van kwijting aan de bestuurders en aan de commissaris met betrekking tot het boekjaar 2019;

4)Benoeming van een commissaris;

5)Statutaire ontslagnemingen en benoemingen;

6)Statutaire mededelingen.

Juridische gronden

Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

Advies/argumentatie

Gunstig advies.

Financiële gevolgen

Geen financiële gevolgen.

BESLUIT

Artikel 1

De agendapunten van de gewone algemene vergadering van 23 juni 2020 van I.B.E.G. worden goedgekeurd.

Artikel 2

De agendapunten van de gewone algemene vergadering van 23 juni 2020 van Sibelgas worden goedgekeurd.

Artikel 3

De vertegenwoordigers, Charlotte Meulemeester, Gerda Van den Brande en Karine Métens worden verzocht de gewone algemene vergadering van I.B.E.G. en Sibelgas bij te wonen en worden volmacht verleend hun stemgedrag af te stemmen volgens de beslissingen genomen tijdens de gemeenteraad van heden.

Artikel 4

I.B.E.G. en Sibelgas zullen van deze beslissing in kennis worden gesteld.

Met 12 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Diana Tierens, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot), 10 onthoudingen (Marcel Belgrado, Roger Heyvaert, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Sonja Becq, Emiel De Boeck, Christine De Cubber, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers en Ruben Algaba)

 

top

Gemeentelijke Holding NV in vereffening - algemene vergadering op 24 juni 2020

MOTIVERING

Feiten en context

Het schrijven van 18 mei 2020 van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening waarin ze de gemeente uitnodigen tot het bijwonen van de algemene vergadering der aandeelhouders die zal doorgaan op elektronische wijze op woensdag 24 juni 2020 om 14.00 uur met volgende agenda:

1) Bespreking van de werkzaamheden van de vereffenaars over de periode 01.01.2019 tot en met 31.12.2019;

2) Bespreking van de jaarrekening over de periode 01.01.2019 - 31.12.2019 door de vereffenaars;

3) Bespreking van het jaarverslag van de vereffenaars over de periode 01.01.2019 tot en met 31.12.2019 inclusief beschrijving van de vooruitgang van de vereffening en redenen waarom de vereffening nog niet kon worden afgesloten;

4) Bespreking van het verslag van de commissaris over de jaarrekening over de periode 01.01.2019 tot en met 31.12.2019;

5) Vraagstelling.

Juridische gronden

Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

Advies/argumentatie

Gelet op de uitzonderlijke crisis waarin wij verkeren en gezien de vereffenaars van de Gemeentelijke Holding niet kunnen garanderen dat de geldende maatregelen ter bestrijding van de Covid-19 pandemie zouden kunnen worden nageleefd tijdens een fysieke vergadering, zien de vereffenaars zich genoodzaakt de algemene vergadering op elektronische wijze te laten plaatsvinden, dit in overeenstemming met het KB nr. 4 van 9 april 2020 zoals verlengd door het KB van 28 april 2020. De algemene vergadering zal dus niet fysiek plaatsvinden maar uitsluitend via videoconferentie.

Financiële gevolgen

Geen financiële gevolgen.

BESLUIT

Artikel 1

De agenda van de algemene vergadering van 24 juni 2020 van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening wordt goedgekeurd.

Artikel 2

De vertegenwoordiger, Jonathan De Valck, wordt volmacht verleend om deze vergadering via videoconferentie bij te wonen en te handelen volgens de beslissingen genomen tijdens de gemeenteraad van 15 juni 2020.

Artikel 3

De Gemeentelijke Holding NV in vereffening zal van deze beslissing in kennis worden gesteld.

Met 12 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Diana Tierens, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot), 10 onthoudingen (Marcel Belgrado, Roger Heyvaert, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Sonja Becq, Emiel De Boeck, Christine De Cubber, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers en Ruben Algaba)

 

top

Vaststelling jaarrekening 2019 - Kennisname van het jaarverslag 2019

MOTIVERING

Feiten en context

Gelet op de cijfers en documenten m.b.t. de jaarrekening 2019 door de financieel directeur ingediend, met name de beleidsnota, de financiële nota, balans en resultatenrekening.

Het dienstjaar 2019 wordt afgesloten met een resultaat op kasbasis van 6.164.014€ en een autofinancieringsmarge van 4.005.236€.

De jaarrekening moet worden goedgekeurd door de gemeenteraad.

De organisatie heeft ook een jaarverslag opgemaakt dat per cluster een overzicht biedt van de gepresteerde werken en diensten in 2019.

Juridische gronden

Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 260, artikel 262, artikel 285, §1, 1°, artikel 286, §1 en artikel 330.

Het Besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids-en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen.

Advies/argumentatie

Gunstig advies.

Financiële gevolgen

Geen financiële gevolgen.

BESLUIT

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2019 goed.

Artikel 2

Aangezien alle noodzakelijke (transactie)kredieten werden opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025 worden alle investeringsenveloppen 2019 afgesloten.

Artikel 3

De gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag 2019.

Artikel 4

Deze beslissing overeenkomstig artikelen 285, 286 en 330 van het decreet Lokaal Bestuur bekend te maken en over te maken aan de toezichthoudende overheid.

Met 12 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Diana Tierens, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot), 10 onthoudingen (Marcel Belgrado, Roger Heyvaert, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Sonja Becq, Emiel De Boeck, Christine De Cubber, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers en Ruben Algaba)

 

top

Tijdelijke politieverordening - Maatregelen voor de inrichting van de markt - Bekrachtiging

MOTIVERING

Feiten en context

Het burgemeesterbesluit van 20 mei 2020 over het invoeren van maatregelen voor de inrichting van de wekelijkse markt, conform de federale regels die dienaangaande werden opgesteld.

Juridische gronden

De ministeriële besluiten houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het corona-virus Covid-19 te beperken.

Artikelen 134, §1, en 135, §2 van de nieuwe gemeentewet.

Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

Advies/argumentatie

Gunstig advies.

Financiële gevolgen

Geen financiële gevolgen.

BESLUIT

Artikel 1

Het burgemeesterbesluit van 20 mei 2020 over het invoeren van maatregelen voor de inrichting van de wekelijkse markt, overeenkomstig de federale regels die dienaangaande werden opgesteld, wordt bekrachtigd.

Artikel 2

Kopij van dit besluit zal overgemaakt worden aan:

- De heer Gouverneur van Vlaams – Brabant;

- De heer Griffier van de Rechtbank van Eerste Aanleg te Brussel;

- De heer Commissaris van Politie – Korpschef van de Politiezone K-L-M;

- De heer Procureur des Konings – afdeling Politierechtbank.

Met 22 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Marcel Belgrado, Roger Heyvaert, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Sonja Becq, Emiel De Boeck, Christine De Cubber, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers, Diana Tierens, Ruben Algaba, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot)

 

top

Raamcontract voor het leveren en plaatsen (vervangen) van beglazing en glaswerken - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze

MOTIVERING

Feiten en context

In het kader van de opdracht “Raamcontract voor het leveren en plaatsen (vervangen) van beglazing en glaswerken” werd een bestek met nr. 2020602 opgesteld door de Technische Dienst.

De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 40.688,00 excl. btw of € 49.232,48 incl. 21% btw.

De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 4 jaar of 48 maanden.

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.

Juridische gronden

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet) en artikel 43.

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

Advies/argumentatie

Door het veelvuldig breken, scheuren en barsten van ruiten in ramen en deuren in de gemeentelijke en OCMW-gebouwen is het aangewezen hieromtrent een raamcontract op te stellen. Gunstig advies van de technische dienst voor het opstellen van dit raamcontract

Financiële gevolgen

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2020, op budgetcode 61030000/01191 en in het budget van de volgende jaren.

De uitgave is voorzien in het budget.

Budgetsleutel

Acties

Beschikbaar budget

61030000/01191

______________

€ 57.729,25

BESLUIT

Artikel 1

Het bestek met nr. 2020602 en de raming voor de opdracht “Raamcontract voor het leveren en plaatsen (vervangen) van beglazing en glaswerken”, opgesteld door de Technische Dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 40.688,00 excl. btw of € 49.232,48 incl. 21% btw.

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Artikel 3

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2020, op budgetcode 61030000/01191 en in het budget van de volgende jaren.

Met 22 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Marcel Belgrado, Roger Heyvaert, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Sonja Becq, Emiel De Boeck, Christine De Cubber, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers, Diana Tierens, Ruben Algaba, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot)

 

top

Raamovereenkomst voor rioolaansluitingen en herstellingen 2019-2022 - 2019482 - Goedkeuring verrekeningen 12-13-14 en 15

MOTIVERING

Feiten en context

Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 27 mei 2019 goedkeuring aan de gunning van de opdracht “Raamovereenkomst voor rioolaansluitingen en herstellingen 2019-2022” aan Has Dal BVBA, Lindestraat 12 te 9240 Zele tegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte van deze inschrijver.

De uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. 2019482.

Tijdens de uitvoering van de opdracht bleek dat het noodzakelijk was om volgende wijzigingen aan te brengen:

Verrekening 12 - Bovenbouw Oppemkerkstraat

Bijwerken+€ 16.335,00

Totaal excl. btw=€ 16.335,00

Btw+€ 3.430,35

TOTAAL=€ 19.765,35

Deze verrekening en de vorige reeds goedgekeurde verrekeningen overschrijden het bestelbedrag met 22,16%, waardoor het totale bestelbedrag na verrekeningen nu € 92.330,00 excl. btw of € 111.719,30 incl. 21% btw bedraagt.

Verrekening 13 - Bovenbouw Pastoriestraat

HV in meer€ 2.400,00

Bijwerken+€ 960,00

Totaal excl. btw=€ 3.360,00

Btw+€ 705,60

TOTAAL=€ 4.065,60

Deze verrekening en de vorige reeds goedgekeurde verrekeningen overschrijden het bestelbedrag met 26,61%, waardoor het totale bestelbedrag na verrekeningen nu € 95.690,00 excl. btw of € 115.784,90 incl. 21% btw bedraagt.

Verrekening 14 - Fietsinrit Leertuin

HV in meer€ 120,00

Bijwerken+€ 394,00

Totaal excl. btw=€ 514,00

Btw+€ 107,94

TOTAAL=€ 621,94

Deze verrekening en de vorige reeds goedgekeurde verrekeningen overschrijden het bestelbedrag met 27,29%, waardoor het totale bestelbedrag na verrekeningen nu € 96.204,00 excl. btw of € 116.406,84 incl. 21% btw bedraagt.

Verrekening 15 - asfaltstrook parking zwembad

HV in meer€ 300,00

Bijwerken+€ 1.000,00

Totaal excl. btw=€ 1.300,00

Btw+€ 273,00

TOTAAL=€ 1.573,00

Deze verrekening en de vorige reeds goedgekeurde verrekeningen overschrijden het bestelbedrag met 29,01%, waardoor het totale bestelbedrag na verrekeningen nu € 97.504,00 excl. btw of € 117.979,84 incl. 21% btw bedraagt.

Voor deze verrekeningen wordt geen termijnsverlenging toegekend.

Juridische gronden

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 144.000,00 niet) en artikel 43.

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 38/1 (Aanvullende Werken/Leveringen/Diensten).

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

Advies/argumentatie

De leidend ambtenaar, de heer Werner Panis, verleende gunstig advies.

Financiële gevolgen

De uitgave voor deze verrekening is voorzien in het exploitatiebudget en investeringsbudget van 2019 en 2020, op budgetcodes 15000000/02900-IP 3-3 (actieplan 3-3) (actie 3-3-4), 23000000/02900-IP 3-3 (actieplan 3-3) (actie 3-3-4) en in het budget van de volgende jaren.

Een aanvraag tot het verkrijgen van het vereiste visum werd ingediend op 4 mei 2020. De financieel directeur verleende visum met nummer 2020586 op 29 mei 2020.

De uitgave is voorzien in het budget.

Budgetsleutel

Actie

Beschikbaar budget

GE/15000000/02900

3-3-4

€ 72.151,00

GE/23000000/02900

3-3-4

€ 170.000,00

 

 

 

 

 

 

BESLUIT

Artikel 1

Goedkeuring wordt verleend aan verrekening 12 - Bovenbouw Oppemkerkstraat  van de opdracht “Raamovereenkomst voor rioolaansluitingen en herstellingen 2019-2022” voor het totaal bedrag in meer van € 16.335,00 excl. btw of € 19.765,35 incl. 21% btw.

Artikel 2

Goedkeuring wordt verleend aan verrekening 13 - Bovenbouw Pastoriestraat van de opdracht “Raamovereenkomst voor rioolaansluitingen en herstellingen 2019-2022” voor het totaal bedrag in meer van € 3.360,00 excl. btw of € 4.065,60 incl. 21% btw.

Artikel 3

Goedkeuring wordt verleend aan verrekening 14 - Fietsinrit Leertuin van de opdracht “Raamovereenkomst voor rioolaansluitingen en herstellingen 2019-2022” voor het totaal bedrag in meer van € 514,00 excl. btw of € 621,94 incl. 21% btw.

Artikel 4

Goedkeuring wordt verleend aan verrekening 15 - asfaltstrook parking zwembad van de opdracht “Raamovereenkomst voor rioolaansluitingen en herstellingen 2019-2022” voor het totaal bedrag in meer van € 1.300,00 excl. btw of € 1.573,00 incl. 21% btw.

Artikel 5

De uitgave voor deze verrekeningen is voorzien in het exploitatiebudget en investeringsbudget van 2019 en 2020, op budgetcodes 15000000/02900-IP 3-3 (actieplan 3-3) (actie 3-3-4), 23000000/02900-IP 3-3 (actieplan 3-3) (actie 3-3-4) en in het budget van de volgende jaren.

Met 22 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Marcel Belgrado, Roger Heyvaert, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Sonja Becq, Emiel De Boeck, Christine De Cubber, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers, Diana Tierens, Ruben Algaba, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot)

 

top

Raamovereenkomst voor rioolaansluitingen en herstelling 2020-2023 - Goedkeuring lastvoorwaarden, gunningswijze en uit te nodigen firma's

MOTIVERING

Feiten en context

In het kader van de opdracht “Raamovereenkomst voor rioolaansluitingen en herstelling 2020-2023” werd een bestek met nr. 2020629 opgesteld door Gemeente Meise.

De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 100.362,66 excl. btw of € 121.438,82 incl. 21% btw.

De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 48 maanden.

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.

Juridische gronden

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet) en artikel 43.

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

Advies/argumentatie

Gunstig advies van de dienst openbare werken.

Financiële gevolgen

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2020, op budgetcode 61032000/02000 en in het budget van de volgende jaren.

Budgetsleutel

Acties

Beschikbaar budget

61032000/02000

NVT

€ 65 219,11

BESLUIT

Artikel 1

Het bestek met nr. 2020629 en de raming voor de opdracht “Raamovereenkomst voor rioolaansluitingen en herstelling 2020-2023”, opgesteld door Gemeente Meise worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 100.362,66 excl. btw of € 121.438,82 incl. 21% btw.

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Artikel 3

Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:
- Wilgron bvba, August De Boeckstraat 2 te 1860 Meise;
- VAN HOOREBEECK J. NV, Temsesteenweg 40 te 1861 Wolvertem;
- Sierbestrating De Valck, Plasstraat 111 te 1860 Meise;
- Strabo-Wegenbouw bvba, Beigemsesteenweg 77 te 1850 Grimbergen;
- Has Dal BVBA, Lindestraat 12 te 9240 Zele.

Artikel 4

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2020, op budgetcode 61032000/02000 en in het budget van de volgende jaren.

Met 22 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Marcel Belgrado, Roger Heyvaert, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Sonja Becq, Emiel De Boeck, Christine De Cubber, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers, Diana Tierens, Ruben Algaba, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot)

 

top

Restauratie van de beschermde St-Elooikapel - Goedkeuring aangepaste raming

MOTIVERING

Feiten en context

De ontwerpopdracht voor de opdracht “Restauratie van de beschermde St-Elooikapel” werd gegund aan Katelyn Verhasselt, Steenweg naar Merchtem 52 bus 2 te 1780 Wemmel.

In het kader van deze opdracht werd een bestek met nr. 2019572 opgesteld door de ontwerper, Katelyn Verhasselt, Steenweg naar Merchtem 52 bus 2 te 1780 Wemmel.

De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 210.730,00 excl. btw of € 254.983,30 incl. 21% btw.

De gemeenteraad verleende in zitting van 16 december 2019 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de openbare procedure.

De aankondiging van opdracht 2020-503406 werd gepubliceerd op 3 februari 2020 op nationaal niveau.

De offertes dienden het bestuur ten laatste op 5 maart 2020 om 23.30 uur te bereiken.

De verbintenistermijn van 120 kalenderdagen eindigt op 3 juli 2020.

Er werden 3 offertes ontvangen:
- RENOTEC NV, Acaciastraat 14C te 2440 Geel (€ 233.423,34 excl. btw of € 282.442,24 incl. 21% btw);
- Van Loy & Cie, Stap 46 te 2230 Herselt (€ 268.094,26 excl. btw of € 324.394,05 incl. 21% btw);
- CALLEEUW-BLIECK NV, Monnikenwerve 8 te 8000 Brugge (niet weerhouden).

De ontwerper, Katelyn Verhasselt, Steenweg naar Merchtem 52 bus 2 te 1780 Wemmel, stelde het verslag van nazicht van de offertes op.

De ontwerper stelt voor om, rekening houdende met het voorgaande, deze opdracht te gunnen aan de economisch meest voordelige regelmatige bieder (op basis van de prijs), zijnde RENOTEC NV, Acaciastraat 14C te 2440 Geel, tegen het nagerekende en verbeterde offertebedrag van € 233.426,52 excl. btw of € 282.446,09 incl. 21% btw mits het verkrijgen van een visum.

De offerte van deze inschrijver is regelmatig, doch het gunningsbedrag excl. btw (€ 233.426,52) overschrijdt de goedgekeurde raming (€ 210.730,00) met 10,77%.

Er is geen aanleiding om deze opdracht niet te gunnen.

Juridische gronden

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

Advies/argumentatie

Positief advies van de technische dienst gezien de originele raming dateert van 2012 waardoor de overschrijding van de raming te verantwoorden is.

Financiële gevolgen

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2020, op budgetcode 22100000/07200-INVESTERING-U.

De uitgave is voorzien in het budget.

Budgetsleutel

Acties

Beschikbaar budget

22100000/07200

______________

€ 418.500,00

BESLUIT

Artikel 1

De aangepaste raming van € 233.426,52 excl. btw of € 282.446,09 incl. 21% btw voor de opdracht “Restauratie van de beschermde St-Elooikapel” wordt goedgekeurd.

Artikel 2

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2020, op budgetcode 22100000/07200-INVESTERING-U.

Met 22 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Marcel Belgrado, Roger Heyvaert, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Sonja Becq, Emiel De Boeck, Christine De Cubber, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers, Diana Tierens, Ruben Algaba, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot)

 

top

Aanstellen afkoppelingsdeskundige Leon Fischerlaan, F. Lehmanlaan en Eeuwfeestlaan

MOTIVERING

Feiten en context

Het college van 27 augustus 2009 en 27 januari 2011 keurde de gunning van de "Vernieuwing van de rijweg en de aanleg van een gescheiden riolering" goed voor respectievelijk de Leon Fischerlaan, de Eeuwfeestlaan en de F. Lehmanlaan goed.

De werken werden voltooid in juni 2011.

Echter werden de afkoppelingen op privaat domein nooit uitgevoerd waardoor nog voor iedere woning gelegen langs het tracé van de Leon Fischerlaan, de Eeuwfeestlaan en de F. Lehmanlaan de afkoppelingsstudies moeten uitgevoerd worden. De gemeente kan hierbij gebruik maken van de “Dienstverleningsovereenkomst tussen de gemeente Meise en de nv Aquafin inzake de uitbouw en het beheer van gemeentelijke afvalwaterzuiveringsinfrastructuur” om de NV Aquafin aan te stellen als afkoppelingsdeskundige.

De kostprijs voor het opstellen van de afkoppelingsstudies voor de woningen gelegen langsheen het tracé wordt geraamd op € 25.500,00, excl. BTW of € 30.855,00, incl. BTW.

Juridische gronden

Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

De bepalingen van Vlarem II waarin bepaald wordt dat sinds 2008 bij aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel in de straat, de aangelanden verplicht de scheiding van de privé-waterafvoeren moeten verwezenlijken.

De gemeenteraad van 28 juni 2012 keurde de "Dienstverleningsovereenkomst tussen de gemeente Meise en de nv Aquafin inzake de uitbouw en het beheer van gemeentelijke afvalwaterzuiveringsinfrastructuur" goed waardoor de nv Aquafin in opdracht van de gemeente de nodige studies kan uitvoeren met inbegrip van het uitvoeren van de afkoppelingsstudies van de privé-waterafvoeren.

Advies/argumentatie

Positief advies voor de aanstelling van de nv Aquafin als studiebureau voor het opstellen van de afkoppelingsstudies van de privé-waterafvoeren van de woningen gelegen binnen het tracé van de Leon Fischerlaan, de Eeuwfeestlaan en de F. Lehmanlaan.

Financiële gevolgen

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het budget van 2020, op budgetcode 21400000/03100.

De uitgave is voorzien in het budget.

De financieel directeur verleende visum op  27 mei 2020.

Budgetsleutel

Acties

Beschikbaar budget

21400000/03100

nvt

€ 117.151,77

BESLUIT

Artikel 1

De NV Aquafin wordt belast met de opmaak van de afkoppelingsstudies voor de woningen gelegen langs het tracé van de Leon Fischerlaan, de Eeuwfeestlaan en de F. Lehmanlaan.

Artikel 2

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het budget van 2020, op budgetcode 21400000/03100 en in het budget van de volgende jaren.

Met 22 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Marcel Belgrado, Roger Heyvaert, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Sonja Becq, Emiel De Boeck, Christine De Cubber, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers, Diana Tierens, Ruben Algaba, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot)

 

top

Renovatie daken - zwembad De Wauwer en Fusieschool (GBS) - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze

MOTIVERING

Feiten en context

In het kader van de opdracht “Renovatie daken - zwembad De Wauwer en Fusieschool (GBS)” werd een bestek met nr. 2020605 opgesteld door de Technische Dienst.

De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 88.260,00 incl. btw.

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Juridische gronden

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet).

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

Advies/argumentatie

Gunstig advies van de technische dienst.

Financiële gevolgen

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2020, op budgetcodes 22100000/08000-IP 2-1-5 (actieplan 2-1) (actie 2-1-6).

De uitgave is voorzien in het budget.

Budgetsleutel

Acties

Beschikbaar budget

22100000/08000

2-1-6

€ 500.000,00

 

 

 

BESLUIT

Artikel 1

Het bestek met nr. 2020605 en de raming voor de opdracht “Renovatie daken - zwembad De Wauwer en Fusieschool (GBS)”, opgesteld door de Technische Dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 88.260,00 incl. btw.

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Artikel 3

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2020, op budgetcodes 22100000/08000-IP 2-1-5 (actieplan 2-1) (actie 2-1-6).

Met 22 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Marcel Belgrado, Roger Heyvaert, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Sonja Becq, Emiel De Boeck, Christine De Cubber, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers, Diana Tierens, Ruben Algaba, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot)

 

top

Goedkeuring subsidiereglement aan evenementen

MOTIVERING

Feiten en context

De jeugdraad heeft bij de opmaak van het meerjarenplan 2020-2025 gevraagd om budget te voorzien in de begroting voor een ondersteunende subsidie aan organisatoren die van hun evenement een veilig, milieuvriendelijk en verkeersveilig evenement willen maken met aandacht voor alcohol- en drugspreventie.

Juridische gronden

Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en later wijzigingen, inzonderheid artikel 40 §3.

Het Decreet van 5 juli 2002 tot vaststelling van de regels inzake de dotatie en de verdeling van het Vlaams Gemeentefonds.

Het Decreet van 6 juli 2012 houdende de ondersteuning en stimulering van het lokaal jeugdbeleid en latere wijzigingen.

Het Decreet van 3 juli 2015 tot wijziging van diverse decreten houdende de subsidiëring aan de lokale besturen en tot wijziging van het decreet van 5 juli 2002 tot vaststelling van de regels inzake de dotatie en de verdeling van het Vlaams Gemeentefonds.

Advies/argumentatie

In het meerjarenplan 2020-2025 werd een budget voorzien voor een extra subsidie aan organisatoren van evenementen die voldoen aan de vereisten in dit reglement "Subsidie aan organisatoren van evenementen".

De jeugdraad adviseert om deze subsidie te verdelen aan erkende verenigingen die voldoen aan de voorwaarden van dit reglement "Subsidie aan organisatoren van evenementen".

De subsidie zal verdeeld worden volgens een verdeelsleutel bepaald in dit reglement "Subsidie aan organisatoren van evenementen".

De Jeugdraad, Cultuurraad en Milieuraad brachten positief advies uit.

Financiële gevolgen

Het krediet is voorzien in het budget 2020.

Budgetsleutel

Actie

Beschikbaar budget

AR 64900000

BC 07510

5-1-1

€ 5000

BESLUIT

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het subsidiereglement "Subsidie aan organisatoren van evenementen" in bijlage goed.

Artikel 2

Dit reglement treedt in werking vanaf 1 september 2020.

Artikel 3

Dit reglement wordt overeenkomstig artikel 286§1,1° en artikel 330, 1ste lid van het decreet lokaal bestuur bekendgemaakt aan de toezichthoudende overheid.

Met 22 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Marcel Belgrado, Roger Heyvaert, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Sonja Becq, Emiel De Boeck, Christine De Cubber, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers, Diana Tierens, Ruben Algaba, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot)

 

top

Start werken Home Van Gijsel - 18 juni 2020 - Toegevoegd punt

MOTIVERING

Feiten en context

De leden van de werkgroep werden uitgenodigd om aanwezig te zijn bij het ‘startschot’ van de renovatiewerken waarop we ondertussen al 4,5 jaar zitten te wachten.

Op zich is dit een ‘gunstige’ wending waarop we net voor het bouwverlof eigenlijk niet meer hadden gehoopt.  

We willen er dan ook op wijzen dat dit allesbehalve een ‘feestelijk’ moment kan genoemd worden voor een project:

- dat in 2016 aan Haviland werd toevertrouwd en dat sedertdien voortdurend van het ene probleem naar het andere is gesukkeld;

- dat de – hopelijk probleemloze en snelle realisatie – ruim 5 jaar na datum eindelijk zal leiden tot de beoogde vernieuwbouw, weliswaar met een ondertussen bijna verdubbeld prijskaartje;

- dat het OCMW daar een bouwrijp project op de eigen campus voor opgaf omwille van een beperkte budgetoverschrijding en daar een kost van tussen de 150.000 en 200.000 Euro voor incasseerde;

- waarbij op de laatste vergadering van de werkgroep aan het licht kwam dat zowel Haviland als de hoofdaannemer probeerden meerkosten door ernstige opvolgings- en berekeningsfouten te camoufleren door substantiële goedkopere wijzigingen aan het project aan te brengen;

- waarbij het opvalt dat – ook tijdens de coronacrisis – de meeste aannemers van grote bouwwerken in onze gemeente aan de slag waren terwijl er van Haviland en/of de hoofdaannemer weinig nieuws werd vernomen;

- waarbij wij in de commissievergaderingen bij herhaling hebben aangedrongen op een uitvoeringsplanning en we deze nog steeds niet hebben gekregen, waardoor we onze democratische controlefunctie als leden van de commissie en de gemeenteraad over dit project niet naar behoren kunnen uitvoeren.

Omwille van het beperkt vertrouwen dat onze fractie momenteel heeft in de projectuitvoering en met de wetenschap dat de opvolging en controle ‘in situ’ van werken in onze gemeente nog steeds een ernstig werkpunt is, vragen wij de stemming over volgend amendement:

BESLUIT

Artikel 1

De gemeenteraad geeft opdracht aan Haviland om op een eerstvolgende raad een gedetailleerde uitvoeringsplanning (sleuteldata, uitvoerende firma’s, budgetten, …) te komen voorleggen en ter beschikking te stellen aan alle leden van de raad.

Artikel 2

De gemeenteraad geeft geen toelating opdat de geïnteresseerde leden van de werkgroep tijdens de volledige duur van de werken maandelijks, of bij iedere deelrealisatie van de werken,  een rondleiding krijgen in aanwezigheid van de betrokken schepenen en de gemeentelijke dienstverantwoordelijken, de architecten en de betrokken werfleiders,  zodat zij zich ter plaatse kunnen vergewissen dat er op een correcte wijze uitvoering wordt gegeven aan de goedgekeurde plannen en bestekken die er ter inzage zullen liggen.

Artikel 3

De gemeenteraad geeft geen opdracht aan het college om in het kader van de soberheid van bestuur en de reeds zware meerkost van dit project,  geen recepties te voorzien noch deelname aan gebruikelijke projectetentjes en deze soberheidsregels ook op te leggen aan projectuitvoerder Haviland en de betrokken aannemers.

STEMMING OVER ARTIKEL 1 VAN HET BESLUIT.

Met 22 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Marcel Belgrado, Roger Heyvaert, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Sonja Becq, Emiel De Boeck, Christine De Cubber, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers, Diana Tierens, Ruben Algaba, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot)

STEMMING OVER ARTIKEL 2 VAN HET BESLUIT.

Met 10 stemmen voor (Marcel Belgrado, Roger Heyvaert, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Sonja Becq, Emiel De Boeck, Christine De Cubber, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers en Ruben Algaba), 12 stemmen tegen (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Diana Tierens, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot)

STEMMING OVER ARTIKEL 3 VAN HET BESLUIT.

Met 10 stemmen voor (Marcel Belgrado, Roger Heyvaert, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Sonja Becq, Emiel De Boeck, Christine De Cubber, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers en Ruben Algaba), 12 stemmen tegen (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Diana Tierens, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot)

 

top

Exit-strategie Covid-19 - Toegevoegd punt

Sonja Becq stelt volgende vraag:

Vraag namens CD&V-fractie:

De corona-maatregelen worden stilaan versoepeld. De zgn.exit-strategie wordt gekenmerkt door een aantal Vlaamse en Federale maatregelen. Vraag is of de gemeente ook een eigen gecoördineerde exit-strategie heeft uitgewerkt? Welke begeleidingsmaatregelen heeft de gemeente nog genomen na voorbije gemeenteraad, op welke wijze werden of worden de ter beschikking gestelde middelen gebruikt en werden of worden er nog bijkomende maatregelen genomen BOVENOP de federale en Vlaamse maatregelen.

- Voor jeugd, cultuur, sport heeft de Vlaamse overheid via het zgn noodfonds aan de gemeente 201.420,91 euro ter beschikking gesteld.

- Op welke manier en volgens welke criteria zullen deze middelen verdeeld worden.

- Is er overleg met de verschillende adviesraden/verenigingen over hun noden mbt. bijkomende ondersteuning van de gemeente en wat is inhoud daarvan,

- Werden er door de gemeente nog bijkomende maatregelen genomen voor sport, jeugd en cultuur.

 

- Voor mensen die het financieel moeilijk hebben heeft de overheid oa. 23.193,32 euro ter beschikking gesteld als algemeen budget om armoede nav. covid19 te bestrijden , naast nog eens hetzelfde bedrag te besteden als consumptiebudget voor kwetsbare huishoudens.

- Op welke manier en volgens welke criteria zullen deze middelen worden gebruikt.

- Wordt de notie ‘kwetsbaar gezin’ ruimer ingevuld dan mensen met leefloon.

- Op welke manier werd er tot op heden door het OCMW hulp verleend aan kwetsbare gezinnen nav. Covid19.

- Wat doet de gemeente/OCMW extra bovenop wat door Vlaanderen/federaal voor gemeenten wordt voorzien?

 

- De scholen moesten naast de pre-teaching en lesgeven in de scholen ook voorzien in noodopvang. Ook daarvoor werden door de Vlaamse overheid middelen ter beschikking gesteld: 30 euro/dag/kind.

- Werd er door de scholen, ( gemeente- en vrije en gemeenschapsonderwijs) noodopvang georganiseerd, voor hoeveel kinderen per school.

- Welke dienstverlening heeft gemeente hiervoor voor elk van de scholen afzonderlijk geleverd.

- Hoeveel van de door Vlaanderen voorziene middelen werden/worden hiervoor gebruikt/aangevraagd: hoeveel voor elke school?

 

- Handelaars/horeca mogen inmiddels open. Geregeld werd door gemeente verwezen naar de federale en Vlaamse steunmaatregelen de zgn hinderpremie en dagvergoedingen om geen extra maatregelen te voorzien. Wel werd de organisatie van de markt uitgewerkt en werd/wordt de horeca aangemaand om een veiligheidsplan in te dienen.

- Werden daarnaast bijkomende maatregelen voorzie ?

- Wordt er bijkomende ruimte inzake openbaar domein ter beschikking gesteld om vb. meer mensen te laten buiten zitten.

 

- Wordt vb als experiment voor een dag/beperkte periode gezorgd voor autoluwe dorpspleinen om horeca de mogelijkheid te geven om meer terrasruimte te laten innemen.

Antwoord

De burgemeester Gerda Van den Brande antwoordt dat er meerdere steunmaatregelen van hogerhand zijn ingevoerd, dit is er één van. Het wordt eerst gecommuniceerd in de pers en dan pas krijgen wij het te vernemen. Het is de bedoeling dat wij via de adviesraden advies gaan vragen voor de diensten jeugd, sport en cultuur. We gaan hen aanschrijven zodat dit gestructureerd gebeurt en zodat er ook een visie wordt opgebouwd en niet ad hoc wordt te werk gegaan. Vorige week hebben we bijvoorbeeld via Teams vergaderd met de Muze, zij vonden dit een heel goed voorstel. Daarom zouden we alles laten oplijsten en het plan van aanpak mee opnemen in de brief. Deze brief zal eerstdaags vertrekken. Raadslid Sonja Becq zal een kopie van deze brief krijgen.

Wat betreft de subsidie voor de bestrijding van armoede stelt schepen Thomas Goethals nog maar een week op de hoogte te zijn. Hij zal dit voorleggen aan het bijzonder comité voor de sociale dienst. Zijn bedoeling is om dit te besteden aan gezinnen met kinderen. We zouden dan schoolmateriaal kunnen verdelen en een bedrag per kind opnemen voor bijvoorbeeld tussenkomst aankoop laptop of materiaal voor school. Het is niet de bedoeling om dit enkel voor de leefloongerechtigden te doen maar ook voor lagere inkomens. Diegenen die buiten de boot van leefloon vallen, mogen we ook niet vergeten. Hoe dit zal worden aangepakt, moet nog worden uitgewerkt en gecommuniceerd.

Raadslid Sonja Becq stelt dat het niet teveel mag lijken op liefdadigheidspakketten en dat het goed is dat er ook aan de niet-leefloongerechtigden wordt gedacht.

Schepen Thomas Goethals verwijst eerder naar een tussenkomst voor warme maaltijden op school, laptops, ... We dienen een goede communicatie te organiseren om de ouders te bereiken.

Raadslid Sonja Becq suggereert om de scholen en de parochie hierbij te betrekken.

Schepen Erwin De Clerck antwoordt dat er voor de opvang in de scholen 30 euro per dag per kind subsidie kan worden aangevraagd. De aanvraag kan pas worden ingediend vanaf 1 september. Het dossier voor de subsidiëring van de noodopvang in de paasvakantie wordt op 1 juli ingediend. Alle scholen die noodopvang hebben voorzien, hebben hier recht op.

We hebben hulp aan alle scholen aangeboden: de Zonnebloem en het schooltje van Oppem gaven aan niets nodig te hebben. De Sinte-Maartenschool kan gebruik maken van de Nekker.

Wat betreft de eigen scholen hebben we de locatie van Gym en Dans gebruikt voor de Fusieschool, de Akademie voor Muzische Kunsten voor de Leertuin en de Linde voor de GBS Rode. GBS de KlimOp heeft de opvang in de school aangeboden. De opvangcapaciteit bedroeg telkens 28 kinderen per school; wij hebben de maximumcapaciteit op geen ogenblik overschreden. In het kader van flankerend onderwijs werd er geen extra personeel voorzien.

Het busvervoer is om veiligheidsredenen niet doorgegaan. Vanaf 8 juni is wel de vraag gesteld wie hier nood aan had. Vanuit Pagadder werd de vraag gesteld om busvervoer te voorzien. Dit werd opgevolgd.

Schepen Erwin De Clerck vervolgt dat hij zijn oren zo veel mogelijk te luisteren heeft gelegd bij Unizo en de handelaars om problemen te onderscheppen. Wij hebben brieven gestuurd naar alle handelaars om ondersteuning aan te bieden en het aanbod van Dyzo kenbaar te maken. Deze brieven werden beperkt beantwoord: twee reacties waren positief en een derde handelaar vroeg om overleg in te plannen. Wij hebben aan Unizo aangeboden om de vlaggen in het dorp omhoog te hangen. In het kader van het sectoraal akkoord wordt voorgesteld om aan de personeelsleden een cadeaucheque aan te bieden om te besteden bij de plaatselijke handelaars. Dit moet nog verder worden uitgewerkt.

Op 4 juni werden de uitbaters van de horecazaken uitgenodigd. Wij hebben op zoveel mogelijk plaatsen de terrassen uitgebreid. Vooral in het centrum van Meise is dit zichtbaar. Het plein ter hoogte van de Beiaard en de Barok zal tijdelijk aan die kant worden afgesloten. Schepen Erwin De Clerck sluit af met het gegeven dat er aan de exploitanten van de horeca-zaken mondmaskers ter beschikking zullen worden gesteld.

Schepen Marie Jeanne Thaelemans vult aan dat de markt gedeeltelijk en tijdelijk zal worden afgezet met nadarhekkens en dat er een woonerf zal worden ingericht.

Raadslid Ruben Algaba stelt de vraag in welke mate de bewoners en de scholen zijn gecontacteerd.

Schepen Marie Jeanne Thaelemans antwoordt dat dit een tijdelijke maatregel is om een uitbreiding van de terrassen mogelijk te maken. Deze vraag werd aan alle middenstanders gesteld. Het plein wordt gedeeltelijk afgesloten, er kan binnen gereden worden via de Brusselsesteenweg

 

top

'Vergeten' hulpverleners - Toegevoegd punt

Paul Aerts stelt volgende vraag:

Vraag namens LB+ fractie

“Er is terecht al veel lof toegezwaaid aan allerlei zorg- en dienstverstrekkers die onze inwoners op een veilige manier doorheen het hoogtepunt van de coronacrisis hebben geloodst.

De mensen van onze huisvuilophaler Incovo zijn in deze tijden echter een beetje de vanzelfsprekende maar ‘vergeten’ hulpverleners. Toch presteerden secretaris-directeur Jan Buysse en zijn team huisvuilophalers het om, corona of niet, de wekelijkse ophalingen  in onze gemeente zonder onderbrekingen te blijven garanderen. Dit terwijl zowat iedereen thuis verbleef of werkte. Er moesten bergen supplementaire afvalzakken en kratten vol afgedankt drukwerk en papier worden opgehaald en verwerkt. Om nog te zwijgen van de vele mensen die hun zolder hebben leeggemaakt en huis en tuin zijn beginnen opknappen. De groencontainers puilden in onze groene en landelijke gemeente dan ook serieus uit.

 

Wij vragen dat onze gemeenteraad zich zou scharen achter een initiatief om deze ‘vergeten’ categorie namens onze gemeente te bedanken voor hun inzet. Dit kan met een beperkte kostprijs door het aanbieden van een ontbijt of middagmaal voor de ploegen in het dienstencentrum aan de Cyriel Buyssestraat te Vilvoorde of het aanbieden van een verfrissing aan het NAC te Wolvertem voor de wekelijkse ophaalploegen die Meise bedienen in aanwezigheid van een delegatie van de raadsfracties. “

Antwoord

Schepen Jonathan De Valck antwoordt dat het uitzonderlijke omstandigheden zijn en dat er inderdaad veel afval werd gegenereerd. Dit is ook de raad van bestuur van Incovo niet ontgaan. De bedanking van de werkmannen werd effectief opgenomen.

Op 24 april werden hotdogs en drankjes aangeboden aan het personeel. De bedankbrieven werden omhoog gehangen en er werden ook dankwoorden overgemaakt via sociale media.

Later dit jaar gaat de week van de afvalophaler door, dan zullen de arbeiders nog eens extra in de bloemetjes worden gezet.

 

top
Meise url gemeenteraad
https://meise.meetingburger.net/gr/c0d6683b-29af-43ab-82ef-3de2bcc5de9d