1. Goedkeuring notulen
  2. Fluvius West - algemene vergadering van 19 juni 2020
  3. Wijziging van de personeelsformatie
  4. Wijziging van het organogram
  5. Kennisname van de maatregelen ter bestrijding van COVID-19
  6. Wijziging RPR: nieuwe aanwervingsvoorwaarden
  7. COVID-19: Steunfonds herstelmaatregelen voor de heropstart van het openbaar leven na de inperking van de coronamaatregelen
  8. Onderhouds- en energieprestatiecontract voor de gemeentelijke gebouwen van Londerzeel en Meise - Goedkeuring verrekening nr. 4 - aanpassen elektrische borden scholen
  9. Heraanleg van de Leon Fischerlaan, Fernand Lehmanlaan en de Eeuwfeestlaan - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze
  10. GROS - Goedkeuring van het reglement projecttoelage in het zuiden
  11. Gemeentelijke basisscholen - Verlenging van de huidige scholengemeenschap Meise met zes schooljaren
  12. Corona - maatregelen
  13. Oud gemeentehuis Wolvertem
Meise
Zitting van 18 mei 2020
Van 19.30 uur tot 20.35
Aanwezig:
Katrien Uyttersprot, voorzitter;
Gerda Van den Brande, burgemeester;
Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux en Thomas Goethals, schepenen;
Marcel Belgrado, Roger Heyvaert, Herwig Cornelis, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Sonja Becq, Emiel De Boeck, Jacques Wouters, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers, Diana Tierens, Ruben Algaba, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende en Roel Baudewyns, raadsleden;
Caroline De Ridder, algemeen directeur.
Verontschuldigd:
Jo Van Den Brande en Christine De Cubber, raadsleden;
 

Goedkeuring notulen

BESLUIT

Artikel 1

De notulen van de gemeenteraad van 20 april 2020 worden goedgekeurd.

Met 23 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Marcel Belgrado, Roger Heyvaert, Herwig Cornelis, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Sonja Becq, Emiel De Boeck, Jacques Wouters, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers, Diana Tierens, Ruben Algaba, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot)

 

top

Fluvius West - algemene vergadering van 19 juni 2020

MOTIVERING

Feiten en context

De gemeente Meise is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West;

De gemeente Meise werd per aangetekend schrijven van 27 maart 2020 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius West die op 19 juni 2020 plaatsheeft in 'Domein De Vossenberg, Hogestraat 194 te 8830 Hooglede';

Een dossier met documentatiestukken werd per brief van 27 maart 2020 aan de gemeente Meise overgemaakt;

Juridische gronden

Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarin bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.

Advies/argumentatie

We worden geconfronteerd met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden.

Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst, wordt gevraagd om een expliciete beslissing te nemen over alle voorliggende agendapunten. Op deze manier kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een schriftelijke algemene vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.

Financiële gevolgen

Geen financiële gevolgen.

BESLUIT

Artikel 1

Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West d.d. 19 juni 2020:

1. Kennisneming verslagen van Fluvius West van de raad van bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2019.

2. Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius West afgesloten op 31 december 2019 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).

3. Vaststelling van de uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 WVV - netto-actieftest (artikel 6:115 WVV).

4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Fluvius West met betrekking tot het boekjaar 2019.

5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.

6. Statutaire benoemingen.

7. Benoeming van een commissaris.

8. Statutaire mededelingen.

Artikel 2 - in geval van schriftelijke algemene vergadering

Zijn akkoord te verlenen over elk van de voorliggende agendapunten. Dit geeft het standpunt van de gemeente Meise weer, en dient in geval van een schriftelijke algemene vergadering als een bindend akkoord te worden beschouwd en dat opgenomen zal worden in een overzichtslijst 'houdende ontvangen inhoudelijke goedkeuringen van de deelnemers' die gevoegd zal worden bij de notulen van bovenvermelde algemene vergadering en waarbij de individuele gemeenteraadsbeslissingen via het digitaal loket zullen overgemaakt worden aan de toezichthoudende overheid.

Artikel 3 - in geval van een fysieke algemene vergadering

De vertegenwoordiger van de gemeente Meise, Charlotte Meulemeester, die zal deelnemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 19 juni 2020 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 en 2 van onderhavige beslissing.

Artikel 4 - in geval van een fysieke algemene vergadering

De plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente Meise, Roel Baudewyns, die zal deelnemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 19 juni 2020 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 en 2 van onderhavige beslissing.

Artikel 5

Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), via het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

Met 17 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Marcel Belgrado, Herwig Cornelis, Sonja Becq, Emiel De Boeck, Jacques Wouters, Diana Tierens, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot), 6 onthoudingen (Roger Heyvaert, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers en Ruben Algaba)

 

top

Wijziging van de personeelsformatie

MOTIVERING

Feiten en context

Het is de intentie om jaarlijks de personeelsformatie te herzien. Volgende wijzigingen en aanpassingen aan de personeelsformatie worden voorgesteld:

         1 VTE statutaire functie van administratief medewerker voor de dienst burgerzaken op C1-C3 wordt uitdovend ingesteld en geblokkeerd contractueel voorzien.

         1 VTE statutaire functie van administratief medewerker voor de technische dienst wordt uitdovend ingesteld. 1 VTE technisch deskundige (Bv) wordt van een contractuele functie omgezet naar een statutaire functie.

         0,5 VTE administratief medewerker (Cv) onder de dienst archief  wordt geschrapt en wordt verplaatst naar de dienst burgerzaken. Deze medewerker zal in het nieuwe dienstverleningsconcept van het administratief centrum overkoepelend worden ingeschakeld in de baliewerking/onthaal.

         0,5 VTE administratief medewerker (Cv) onder de dienst vrije tijd  wordt geschrapt en wordt verplaatst naar de dienst economaat.

Juridische gronden

Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

Gemeenteraadsbeslissingen van 8 mei 2018, 19 juni 2018 , 11 december 2018 en 16 december 2019- aanpassing van de personeelsformatie en het organogram.

Advies/argumentatie

De personeelsformatie zal aan het syndicaal onderhandelingscomité en aan het managementteam worden voorgelegd.

De gemeenteraad dient de personeelsformatie van de gemeente goed te keuren, deze is tevens de basis van het organogram.

Financiële gevolgen

De financieel directeur dient de financiële haalbaarheid aan te tonen.

BESLUIT

Artikel 1

De personeelsformatie van het gemeentepersoneel met ingang van 1 juni 2020 aan te passen als volgt:

Bestuursadministratie

Decretaal

•1 VTE algemeen directeur (decretale graad)

Statutair

•0,2 VTE juridisch expert (A10a)

•2,5 VTE administratief medewerkers (Cv)

Contractueel

•2 VTE gemeenschapswachten - vaststellers (Cv)

Burger en welzijn

Statutair

•0,8 VTE coördinator burger en welzijn (A10a)

•1 VTE bestuurssecretaris (Av)

•3 VTE administratief medewerkers (Cv)  (waarvan 1 VTE uitdovend > 2 VTE)

Contractueel

2,79 VTE administratief medewerkers (Cv)4,29 VTE administratief medewerkers (Cv) ( waarvan 1VTE geblokkeerd)

Financiën

Decretaal

•1 VTE financieel directeur (decretale graad)

Statutair

•1 VTE boekhouder (Bv)

•1 VTE administratief medewerker (Cv)

•2 VTE administratief medewerkers (Cv) (uitdovend)

Contractueel

•1 VTE deskundige overheidsopdrachten (Cx)

•1 VTE administratief medewerker (Cv)

•0,5 VTE administratief medewerker (Cv) (geblokkeerd)

Vrije tijd

Statutair

•1 VTE bibliothecaris (Av)

•1 VTE assistent dienstleider (Bv)

•1 VTE jeugdconsulent (Bv)

•1 VTE sportfunctionaris (Bv)

•1 VTE administratief medewerker (Cv)

•1 VTE theatertechnicus (Cv)

•1 VTE technisch assistent (Dv)

Contractueel

•1 VTE diensthoofd vrije tijd (Av)

•2 VTE deskundige programmatie gemeenschapscentrum (Bv)

•1 VTE assistent dienstleider (Bv)

•1 VTE deskundige vrije tijd (Bv)

•2 1,5 VTE administratief medewerkers (Cv)

•3,39 VTE medewerker bibliotheek (Cv)

•1 VTE theatertechnicus (Cv)

•1 VTE ploegbaas zwembad (Dx)

•5 VTE redders (Dv)

◦1 VTE medewerker/conciërge GC de Muze (Cv)

•0,16 VTE conciërge sportschuur (Ev)

Ondersteunende diensten

Contractueel

•1 VTE beleidsmedewerker (Av)

ICT

Statutair

•1 VTE systeembeheerder (Bx) (geblokkeerd)

•1 VTE systeembeheerder (Bv) (uitdovend)

Contractueel

•1 VTE systeembeheerder (Bv)

•1 VTE technisch medewerker ICT (Cv)

Communicatie en onthaal

Contractueel

•1 VTE communicatieverantwoordelijke (Bv)

•1 VTE baliemedewerker

Personeel en onderwijs

Statutair

•1 VTE bestuurssecretaris (Av)

•3 VTE administratief medewerkers onderwijs (Cv waarvan 1 VTE uitdovend)

•1 VTE administratief medewerker (Cv) (uitdovend)

Niet-gesubsidieerd onderwijzend personeel

•0,84 VTE initiatie Akademie voor Muzische Kunsten (weddeschaal gesubsidieerd onderwijzend personeel)

•0,37 VTE administratief medewerker Akademie voor Muzische Kunsten (weddeschaal gesubsidieerd onderwijzend personeel)

Economaat

Contractueel

•0,79 VTE bode (Cv)

0,5 VTE administratief medewerker (Cv)

Archief

Contractueel

10,5 VTE administratief medewerker archief (Cv)

Logistiek

Statutair

•0,5 VTE coördinator (Cv)

Contractueel

•1 VTE verantwoordelijke poetsdienst (Dx)

•1 VTE verantwoordelijke toezicht kinderopvang (Dx)

•11,48 VTE toezicht (Dv/C1-C2)

◦2 ,30 VTE toezicht/buswacht (Dv)

◦1,58 VTE toezicht Klim-op (Dv/C1-C2)

◦2,65 VTE toezicht GBS Rode (Dv/C1-C2)

◦2,83 VTE toezicht de Leertuin (Dv/C1-C2)

◦2,12 VTE toezicht de Fusieschool (Dv/C1-C2) (waarvan 1 VTE uitdovend)

•0,74 VTE hulpkok (Dv) (uitdovend)

•36,7 VTE poetsman/poetsvrouw (Ev)

•4 VTE buschauffeurs (Dv)

•0,4 VTE administratief medewerker Plantentuin (Cv)

Grondgebiedszaken

Statutair

•0,8 VTE coördinator grondgebiedszaken (A10a)

Leefmilieu

Statutair

•1 VTE milieuambtenaar (Av)

•1 VTE duurzaamheidsambtenaar (Bv)

•1 VTE administratief medewerker (Cv)

•3 VTE technisch assistenten (Dv)

•1 VTE technisch assistent (Dv) (uitdovend)

Contractueel

•1 VTE werkleider (Bv)

•0,66 VTE groenambtenaar (Bv)

•1 VTE ploegbaas groen (Dx)

•11 VTE technisch assistenten (Dv)

•0,5 VTE technisch assistent (Dv) (geblokkeerd)

•2 VTE technisch beambten (Ev)

Ruimtelijke ordening

Statutair

•2 VTE stedenbouwkundigen (Av)

Contractueel

•2 VTE beleidsmedewerker ruimtelijke ordening ( Bv)

•2 VTE administratief medewerker (Cv)

Technische dienst

Statutair

•2 VTE ingenieurs (Av)

1 VTE technisch deskundige (Bv)

•1 VTE administratief medewerker (Cv) (uitdovend)

•1 VTE ploegbaas openbare werken (Dx) (uitdovend)

•14 VTE technisch assistenten (Dv)

Contractueel

1 VTE technisch deskundige (Bv)

•1 VTE werkleider (Bv)

23 VTE administratief medewerkers (Cv)

•1 VTE ploegbaas gebouwen (Dx)

•1 VTE ploegbaas magazijn-uitleendienst (Dx)

•1 VTE ploegbaas openbare werken (Dx)

•13,5 VTE technisch assistenten (Dv)

• 0,5 VTE technisch assistent (Dv) (uitdovend)

Mobiliteit

Contractueel

•0,8 VTE mobiliteitsambtenaar (Bx)

•1 VTE administratief medewerker (Cv)

Noodplanning/GIS-coördinatie

Contractueel

• 0,2 VTE GIS-coördinator/noodplanningscoördinator (Bx)

Met 20 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Roger Heyvaert, Herwig Cornelis, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Jacques Wouters, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers, Diana Tierens, Ruben Algaba, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot), 3 onthoudingen (Marcel Belgrado, Sonja Becq en Emiel De Boeck)

 

top

Wijziging van het organogram

MOTIVERING

Feiten en context

De gemeenteraad van 16 december 2019 keurde het geïntegreerd organogram voor het gemeentepersoneel en OCMW-personeel goed. Het nieuwe organogram is in voege sinds 1 januari 2020. Het organogram is gebaseerd op de personeelsformatie van de gemeente en het OCMW. Omwille dat in deze laatste enkele wijzigingen en aanpassingen worden voorgesteld, dient ook het organogram hierop afgestemd te worden.

In het organogram worden ook de hiërarchische lijnen weergegeven.

Juridische gronden

Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

Gemeenteraadsbeslissingen van 8 mei 2018, 19 juni 2018 , 11 december 2018 en 16 december 2019 houdende de aanpassing van de personeelsformatie en het organogram.

Advies/argumentatie

Om het beste uit onze organisatie naar boven te halen, een optimale, efficiënte, resultaatsgerichte en klantvriendelijke (samen)werking te voorzien, zijn aanpassingen, verplaatsingen en toevoegingen noodzakelijk.

De personeelsformatie wordt per mail aan het syndicaal onderhandelingscomité voorgelegd en tevens voorgelegd aan het managementteam.

De gemeenteraad dient het organogram van de gemeente goed te keuren.

Financiële gevolgen

De financieel directeur dient de financiële haalbaarheid aan te tonen.

BESLUIT

Artikel 1

Het organogram van het gemeentepersoneel en OCMW- personeel, zoals toegevoegd in bijlage, wordt met ingang van 1 juni 2020 aangepast.

Met 20 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Roger Heyvaert, Herwig Cornelis, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Jacques Wouters, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers, Diana Tierens, Ruben Algaba, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot), 3 onthoudingen (Marcel Belgrado, Sonja Becq en Emiel De Boeck)

 

top

Kennisname van de maatregelen ter bestrijding van COVID-19

 

top

Wijziging RPR: nieuwe aanwervingsvoorwaarden

MOTIVERING

Feiten en context

De aanwervingsvoorwaarden van vijf functies dienen in de rechtspositieregeling te worden vastgesteld of aangepast.

In de gemeenteraad van 18 november 2019 werd beslist om principieel akkoord te gaan met de oprichting van de dienst Gemeenschapswachten die belast is met veiligheids- en preventieopdrachten, gericht op het verhogen van het veiligheidsgevoel van de burgers en het voorkomen van openbare overlast en criminaliteit. In de raad van 16 december 2019 werden in de personeelsformatie de functies van gemeenschapswacht-vaststeller (C1-C3) voorzien. De aanwervingsvoorwaarden dienen te worden vastgesteld. Tevens werd in de raad van 16 december 2019 in de personeelsformatie de functie van werkleider (B1-B3) voor de dienst leefmilieu voorzien, ook hiervan dienen de aanwervingsvoorwaarden te worden vastgesteld.

De aanwervingsvoorwaarden voor de functie mobiliteitsambtenaar/GIS- en noodplanningscoördinator dienen te worden aangepast. In de personeelsformatie, goedgekeurd in de gemeenteraad van 16 december 2019, werd deze functie voorzien op B4-B5 niveau. Voordien werd de functie mobiliteitsambtenaar/noodambtenaar ingesteld op A-niveau.

De aanwervingsvoorwaarden voor de functie bibliotheekmedewerker dienen te worden aangepast. De aanwervingsvoorwaarden zijn momenteel te nauw geformuleerd waardoor het zeer moeilijk is om geschikte kandidaten te vinden. Bovendien worden kandidaten door de huidige formulering vaak onterecht benadeeld. Kandidaten tonen immers in het examen zelf aan of ze geschikt zijn voor de functie. Door het aanpassen van de aanwervingsvoorwaarden kunnen meer kandidaten in aanmerking komen.

De aanwervingsvoorwaarden voor de functie technisch deskundige (Bv) dienen te worden aangepast.

Juridische gronden

Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

Rechtspositiebesluit voor het Gemeente- en Provinciepersoneel van 7 december 2007 en latere wijzigingen.

Rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel en OCMW-personeel van Meise.

De beslissingen van de gemeenteraad 16 december 2019 houdende de wijziging van de personeelsformatie en het organogram.

Advies/argumentatie

De personeelsformatie wordt per mail aan het syndicaal onderhandelingscomité voorgelegd. Als gevolg van het coronavirus wordt geen fysieke vergadering gehouden. De gemeenteraad dient de wijzigingen aan de rechtspositieregeling goed te keuren.

Financiële gevolgen

Deze wijziging heeft geen financiële gevolgen.

BESLUIT

Artikel 1

Goedkeuring te verlenen aan de vaststelling van de aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden, zoals opgenomen in bijlage IV van de rechtspositieregeling voor volgende functies:

Hierbij worden de doorstreepte zinsdelen geschrapt uit de aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden van de rechtspositieregeling en de in het geel gearceerde zinsdelen toegevoegd aan de aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden van de rechtspositieregeling.

WERKLEIDER B1-B2-B3

Aanwervingsvoorwaarden:

         Houder zijn van minimaal een bachelordiploma of een gelijkwaardig diploma overeenkomstig de lijst van erkende diploma’s of getuigschriften per niveau vastgesteld door de Vlaams minister, bevoegd voor Binnenlandse aangelegenheden, bij voorkeur in een technische richting en bij voorkeur een diploma dat aansluit bij het specifieke takenpakket van de functie;

         In het bezit zijn van een rijbewijs B;

         Slagen in een aanwervingsexamen.

Bevorderingsvoorwaarden:

         Houder zijn van minimaal een diploma hoger secundair onderwijs of een gelijkwaardig diploma overeenkomstig de lijst van erkende diploma’s of getuigschriften per niveau vastgesteld door de Vlaams minister, bevoegd voor Binnenlandse aangelegenheden;

         Titularis zijn van een graad van niveau C of niveau D; ten minste 4 jaar graadanciënniteit hebben in een graad van niveau C of ten minste 8 jaar graadanciënniteit hebben in een graad van niveau D of in beide niveaus samen;

         In het bezit zijn van een rijbewijs B;

         Geen ongunstig evaluatieresultaat gekregen hebben voor de laatste evaluatie;

         Slagen in een bevorderingsexamen.

Examenprogramma (aanwerving en bevordering):

1. Schriftelijke proef 60pt

         Grondige kennis van wetgeving relevant voor de functie; (de kandidaten zullen bij de inschrijving een lijst ontvangen met de te studeren wetgeving)

         Gevalstudie: de kandidaat wordt geconfronteerd met een probleemsituatie die zich tijdens de latere uitoefening van de functie kan voordoen. De totale context van de problematiek wordt uitgebreid geschetst, waarna de kandidaat tracht een oplossing uit te werken, en deze aan de hand van een verslag weer te geven.

2. Mondelinge proef 40 pt

Evaluatie van de overeenstemming van het profiel van de kandidaat, met de specifieke vereisten van de functie, evenals van zijn motivatie en van zijn interesse voor het werkterrein.

 

Om geslaagd te zijn, moet de kandidaat 50 % van de punten behalen op elk onderdeel van de proef, 60 % op elke proef afzonderlijk, 60 % op het geheel van het examen.

 

MOBILITEITSAMBTENAAR/NOODAMBTENAAR A1-A3

MOBILITEITSAMBTENAAR/GIS- EN NOODPLANNINGSCOÖRDINATOR B4-B5

Aanwervingsvoorwaarden:

         In het bezit zijn van een master diploma of gelijkgesteld in een richting van mobiliteit, verkeer, transport, maatschappelijke veiligheid, noodplanning, crisisbeheer;

         Houder zijn van minimaal een bachelordiploma of een gelijkwaardig diploma overeenkomstig de lijst van erkende diploma’s of getuigschriften per niveau vastgesteld door de Vlaams minister, bevoegd voor Binnenlandse aangelegenheden, bij voorkeur een diploma dat aansluit bij het specifieke takenpakket van de functie;

         Minimum 2 jaar relevante werkervaring;

         In het bezit van een rijbewijs B;

         Slagen in een aanwervingsexamen.

Bevorderingsvoorwaarden:

         Houder zijn van minimaal een diploma hoger secundair onderwijs of een gelijkwaardig diploma overeenkomstig de lijst van erkende diploma’s of getuigschriften per niveau vastgesteld door de Vlaams minister, bevoegd voor Binnenlandse aangelegenheden;

         Minimum 4 jaar niveauanciënniteit in een graad van rang Cx, schalen C4-C5, in een graad van rang Bv, schalen B1-B3 of in een combinatie van de bovenstaande mogelijkheden;

         In het bezit van een rijbewijs B;

         Geen ongunstig evaluatieresultaat gekregen hebben voor de laatste evaluatie;

         Slagen in een bevorderingsexamen.

Examenprogramma (aanwerving en bevordering):

1. Schriftelijke proef 60pt

         Grondige kennis van wetgeving relevant voor de functie; (de kandidaten zullen bij de inschrijving een lijst ontvangen met de te studeren wetgeving)

         Gevalstudie: de kandidaat wordt geconfronteerd met een probleemsituatie die zich tijdens de latere uitoefening van de functie kan voordoen. De totale context van de problematiek wordt uitgebreid geschetst, waarna de kandidaat tracht een oplossing uit te werken, en deze aan de hand van een verslag weer te geven.

2. Mondelinge proef 40 pt

Evaluatie van de overeenstemming van het profiel van de kandidaat, met de specifieke vereisten van de functie, evenals van zijn motivatie en van zijn interesse voor het werkterrein.

Om geslaagd te zijn, moet de kandidaat 50 % van de punten behalen op elk onderdeel van de proef, 60 % op elke proef afzonderlijk, 60 % op het geheel van het examen.

 

GEMEENSCHAPSWACHT-VASTSTELLER C1-C2-C3

Aanwervingsvoorwaarden:

         Houder zijn van minimaal een diploma hoger secundair onderwijs of een gelijkwaardig diploma overeenkomstig de lijst van erkende diploma’s of getuigschriften per niveau vastgesteld door de Vlaams minister, bevoegd voor Binnenlandse aangelegenheden;

         Ten minste 18 jaar zijn;

         De Belgische nationaliteit hebben;

         In het bezit zijn van een rijbewijs B;

         In het bezit zijn van een attest van de opleiding van gemeenschapswacht-vaststeller of bereid zijn om binnen 1 jaar na de aanstelling te voldoen aan de voorwaarden inzake opleiding en vorming om de functie van gemeenschapswacht-vaststeller te kunnen uitoefenen;

         Niet veroordeeld geweest zijn, zelfs niet met uitstel, tot een correctionele of een criminele straf bestaande uit een boete, een werkstraf of gevangenisstraf, behoudens veroordelingen wegens inbreuken op de wetgeving betreffende de politie over het wegverkeer;

         Geen feiten hebben gepleegd die, zelfs als ze niet het voorwerp hebben uitgemaakt van een strafrechtelijke veroordeling, raken aan het vertrouwen in de betrokkene doordat ze in hoofde van de betrokkene een ernstige maatschappelijke tekortkoming uitmaken of een tegenindicatie voor het gewenste profiel van de gemeenschapswacht-vaststeller;

         Niet tegelijkertijd werkzaamheden uitoefenen van privédetective, een functie uitoefenen in het kader van de wet van 10 april 1990 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid, lid zijn van een politiedienst of een door de Koning bepaalde activiteit uitoefenen;

         Slagen in een aanwervingsexamen.

Bevorderingsvoorwaarden:

         Houder zijn van minimaal een diploma hoger secundair onderwijs of een gelijkwaardig diploma overeenkomstig de lijst van erkende diploma’s of getuigschriften per niveau vastgesteld door de Vlaams minister, bevoegd voor Binnenlandse aangelegenheden;

         Ten minste 18 jaar zijn;

         De Belgische nationaliteit hebben;

         In het bezit zijn van een rijbewijs B;

         In het bezit zijn van een attest van de opleiding van gemeenschapswacht-vaststeller of bereid zijn om binnen de 2 jaar na de aanstelling te voldoen aan de voorwaarden inzake opleiding en vorming om de functie van gemeenschapswacht-vaststeller te kunnen uitoefenen;

         Niet veroordeeld geweest zijn, zelfs niet met uitstel, tot een correctionele of een criminele straf bestaande uit een boete, een werkstraf of gevangenisstraf, behoudens veroordelingen wegens inbreuken op de wetgeving betreffende de politie over het wegverkeer;

         Geen feiten hebben gepleegd die, zelfs als ze niet het voorwerp hebben uitgemaakt van een strafrechtelijke veroordeling, raken aan het vertrouwen in de betrokkene doordat ze in hoofde van de betrokkene een ernstige maatschappelijke tekortkoming uitmaken of een tegenindicatie voor het gewenste profiel van de gemeenschapswacht-vaststeller;

         Niet tegelijkertijd werkzaamheden uitoefenen van privédetective, een functie uitoefenen in het kader van de wet van 10 april 1990 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid, lid zijn van een politiedienst of een door de Koning bepaalde activiteit uitoefenen;

         Titularis zijn van een graad van niveau D;

         Ten minste 4 jaar graadanciënniteit hebben in een graad van niveau D;

         Geen ongunstig evaluatieresultaat gekregen hebben voor de laatste evaluatie;

         Slagen in een bevorderingsexamen.

Examenprogramma (aanwerving en bevordering):

1. Praktisch gedeelte50 punten

De kandidaat krijgt een plan mee van het grondgebied Meise en wordt op pad gestuurd gedurende 1 uur. Onderweg wordt de kandidaat geconfronteerd met allerhande zaken die er niet horen te zijn en die werden geplaatst door de organisatoren van het examen. Juryleden volgen undercover de kandidaat en spreken hem/haar aan en stellen enkele vragen. De kandidaat wordt tevens geobserveerd gedurende de proef door undercover juryleden. De kandidaat maakt een verslag op van wat hij/zij is tegengekomen onderweg.

2. Schriftelijk gedeelte:25 punten

De kandidaat krijgt bewijsmaterialen op foto van een overtreding. De kandidaat schrijft een hierover een verslag en verklaart welke stappen hij/zij onderneemt.

3. Mondeling gedeelte25 punten

Evaluatie van de overeenstemming van het profiel van de kandidaat met de specifieke vereisten van de functiebeschrijving en het functieprofiel, evenals van zijn motivatie en van zijn interesse voor het werkterrein.

Om geslaagd te zijn, moet de kandidaat 50 % van de punten behalen op elk onderdeel van de proef, 60 % op elke proef afzonderlijk, 60 % op het geheel van het examen.

 

BIBLIOTHEEKMEDEWERKER C1-C2-C3

Aanwervingsvoorwaarden:

         Tenminste houder zijn van een diploma van het niveau C vermeld in bijlage I van huidige rechtspositieregeling;

         Houder zijn van minimaal een diploma hoger secundair onderwijs of een gelijkwaardig diploma overeenkomstig de lijst van erkende diploma’s of getuigschriften per niveau vastgesteld door de Vlaams minister, bevoegd voor Binnenlandse aangelegenheden;

         Bij voorkeur houder zijn van een getuigschrift van de initiatie in de bibliotheek-, documentatie-, en informatiekunde of van een akte van bekwaamheid tot het houden van een openbare bibliotheek, afgeleverd door een erkende school;

EN

         Houder zijn van een getuigschrift van de initiatie in de bibliotheek-, documentatie- en informatiekunde OF houder zijn van de akte van bekwaamheid tot het houden van een openbare bibliotheek;

         Slagen in een aanwervingsexamen.

Bevorderingsvoorwaarden:

         Bij voorkeur houder zijn van een getuigschrift van de initiatie in de bibliotheek-, documentatie-, en informatiekunde of van een akte van bekwaamheid tot het houden van een openbare bibliotheek, afgeleverd door een erkende school;

         Titularis zijn van een graad van niveau D;

         Ten minste 4 jaar graadanciënniteit hebben in een graad van niveau D;

         Geen ongunstig evaluatieresultaat gekregen hebben voor de laatste evaluatie;

         Slagen in een bevorderingsexamen.

Examenprogramma (aanwerving en bevordering):

Schriftelijke proef 60pt

         Grondige kennis van wetgeving relevant voor de functie; (de kandidaten zullen bij de inschrijving een lijst ontvangen met de te studeren wetgeving)

         Gevalstudie: de kandidaat wordt geconfronteerd met een probleemsituatie die zich tijdens de latere uitoefening van de functie kan voordoen. De totale context van de problematiek wordt uitgebreid geschetst, waarna de kandidaat tracht een oplossing uit te werken, en deze aan de hand van een verslag weer te geven.

Mondelinge proef 40 pt

Evaluatie van de overeenstemming van het profiel van de kandidaat, met de specifieke vereisten van de functie, evenals van zijn motivatie en van zijn interesse voor het werkterrein.

Om geslaagd te zijn, moet de kandidaat 50 % van de punten behalen op elk onderdeel van de proef, 60 % op elke proef afzonderlijk, 60 % op het geheel van het examen.

 

TECHNISCH DESKUNDIGE B1-B2-B3

Aanwervingsvoorwaarden:

         Tenminste houder van een diploma van het niveau B in een (bouw)technische richting, zoals is vermeld in bijlage I van de huidige rechtspositieregeling

         Tenminste houder zijn van een diploma van het niveau B (algemeen), zoals vermeld in bijlage I van de huidige rechtspositieregeling EN 3 jaar relevante ervaring;

         Houder zijn van minimaal een bachelordiploma of een gelijkwaardig diploma overeenkomstig de lijst van erkende diploma’s of getuigschriften per niveau vastgesteld door de Vlaams minister, bevoegd voor Binnenlandse aangelegenheden, bij voorkeur een diploma dat aansluit bij het specifieke takenpakket van de functie;

         In het bezit van een rijbewijs B;

         Slagen in een aanwervingsexamen.

Bevorderingsvoorwaarden:

         tenminste houder zijn van een diploma van het niveau B in een (bouw) technische richting, zoals vermeld in bijlage I van huidige rechtspositieregeling.

         Houder zijn van minimaal een diploma hoger secundair onderwijs of een gelijkwaardig diploma overeenkomstig de lijst van erkende diploma’s of getuigschriften per niveau vastgesteld door de Vlaams minister, bevoegd voor Binnenlandse aangelegenheden;

         In het bezit zijn van een rijbewijs B

         tenminste 4 jaar gecumuleerde graadanciënniteit hebben in een graad van rang Cv, schalen C1-C3 of in een graad van rang Cx, schalen C4-C5;

         Titularis zijn van een graad van niveau C of niveau D; ten minste 4 jaar graadanciënniteit hebben in een graad van niveau C of ten minste 8 jaar graadanciënniteit hebben in een graad van niveau D of in beide niveaus samen;

         een gunstig evaluatieresultaat gekregen hebben voor de laatste periodieke evaluatie;

         Geen ongunstig evaluatieresultaat gekregen hebben voor de laatste evaluatie;

         Slagen in een bevorderingsexamen.

Examenprogramma (aanwerving en bevordering):

1. Schriftelijke proef 60 pt

         Grondige kennis van wetgeving relevant voor de functie (de kandidaten zullen bij de inschrijving een lijst ontvangen met de studeren wetgeving).

         Gevalstudie: De kandidaat wordt geconfronteerd met een probleemsituatie die zich tijdens de latere uitoefening van de functie kan voordoen. De totale context van de problematiek wordt uitgebreid geschetst, waarna de kandidaat tracht een oplossing uit te werken en deze aan de hand van een verslag weer te geven.

2. Mondelinge proef 40 pt

Evaluatie van de overeenstemming van het profiel van de kandidaat, met de specifieke vereisten van

de functie, evenals van zijn motivatie en van zijn interesse voor het werkterrein.

Om geslaagd te zijn, moet de kandidaat 50 % van de punten behalen op elk onderdeel van de proef, 60 % op elke proef afzonderlijk en 60 % op het geheel van het examen.

Met 23 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Marcel Belgrado, Roger Heyvaert, Herwig Cornelis, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Sonja Becq, Emiel De Boeck, Jacques Wouters, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers, Diana Tierens, Ruben Algaba, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot)

 

top

COVID-19: Steunfonds herstelmaatregelen voor de heropstart van het openbaar leven na de inperking van de coronamaatregelen

MOTIVERING

Feiten en context

De gemeenteraad keurde in zitting van 20 april 2020 een aantal financiële steunmaatregelen (belastingen, retributies, concessies, huurcontracten, ...) goed voor gezinnen, handelaars en bedrijven. De praktische uitvoering daarvan wordt heden opgestart.

Na de versoepeling van de coronamaatregelen is het wenselijk dat het openbaar leven zo spoedig mogelijk kan hervatten en/of normaliseren.

Aangezien een aantal activiteiten/opdrachten/werken in het voorjaar 2020 niet kunnen gerealiseerd worden kan er in afwachting van een aanpassing van het meerjarenplan een budget vrijgemaakt worden voor de aankoop van materialen, prestaties van derden en ondersteuning van derden.

Het is wenselijk dat dit budget bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan wordt gekoppeld aan een specifieke actie, zodat hierover op gepaste wijze kan worden gerapporteerd aan de gemeenteraad.

Juridische gronden

Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

Omzendbrief KB/ABB 2019/4 van 3 mei 2019 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus

Ministerieel besluit van 26 juni 2018 over de beleids- en beheerscyclus (MB BBC)

Besluit Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus (BVR BBC)

De beslissingen (maart-april 2020) van de Nationale Veiligheidsraad inzake COVID-19.

Advies/argumentatie

Gelet op de prioritaire beleidsdoelstellingen, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 19 december 2019, inzonderheid bruisende dorpskernen, een buurt die je omarmt, zorgzame en inclusieve gemeente;

Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 20 april 2020 inzake financiële steunmaatregelen ten gevolge van de coronacrisis;

Overwegende dat een aantal activiteiten/opdrachten/werken in het voorjaar 2020 niet kunnen gerealiseerd worden en er in afwachting van een aanpassing van het meerjarenplan een budget kan vrijgemaakt worden voor de aankoop van materialen, prestaties van derden en ondersteuning van derden.

wordt aan de gemeenteraad voorgesteld:

         in afwachting van een aanpassing van het meerjarenplan via aanpassing van de ramingen kredieten te voorzien voor een COVID-19-steunfonds vanuit de budgetten van vrije tijd, festiviteiten, scholen, grondgebied, .... . Voorstel : 100.000€

         bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan een specifieke actie voor dit COVID-19-steunfonds te voorzien, zodat de maatregelen/uitgaven transparant kunnen worden opgevolgd en gerapporteerd.

         het principe en algemeen kader voor dit COVID-19-steunfonds ter goedkeuring aan de gemeenteraad voor te leggen.

Financiële gevolgen

Het krediet is te voorzien in het budget 2020 via aanpassing van de ramingen op verschillende budgetsleutels en bij te sturen bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.

Budgetsleutel

Actie

Beschikbaar budget

Verschillende budgetsleutels

 

Voorstel: 100.000€

BESLUIT

Gelet op de prioritaire beleidsdoelstellingen, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 19 december 2019, inzonderheid bruisende dorpskernen, een buurt die je omarmt, zorgzame en inclusieve gemeente;

Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 20 april 2020 inzake financiële steunmaatregelen ten gevolge van de coronacrisis;

beslist de gemeenteraad:

Artikel 1

Om een COVID-19-steunfonds op te richten zodat na de versoepeling van de coronamaatregelen het openbaar leven zo spoedig mogelijk kan hervatten en/of normaliseren.

Artikel 2

Het steunfonds zal in hoofdzaak worden aangewend voor de aankoop van materialen, prestaties van derden en ondersteuning van derden.

Artikel 3

In afwachting van een aanpassing van het meerjarenplan via aanpassing van de ramingen de nodige kredieten te voorzien voor een COVID-19-steunfonds vanuit de budgetten van vrije tijd, festiviteiten, scholen, grondgebied, .... . ten bedrage  van 100.000€.

Artikel 4

Bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan wordt een specifieke actie voor dit COVID-19-steunfonds voorzien, zodat de maatregelen/uitgaven transparant kunnen worden opgevolgd en gerapporteerd.

Artikel 5

Het principe en algemeen kader voor dit COVID-19-steunfonds ter goedkeuring aan de gemeenteraad voor te leggen.

Met 14 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Herwig Cornelis, Jacques Wouters, Diana Tierens, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot), 9 onthoudingen (Marcel Belgrado, Roger Heyvaert, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Sonja Becq, Emiel De Boeck, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers en Ruben Algaba)

 

top

Onderhouds- en energieprestatiecontract voor de gemeentelijke gebouwen van Londerzeel en Meise - Goedkeuring verrekening nr. 4 - aanpassen elektrische borden scholen

MOTIVERING

Feiten en context

Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 4 december 2017 betreffende de goedkeuring van de gunning van de opdracht “Onderhouds- en energieprestatiecontract voor de gemeentelijke gebouwen van Londerzeel en Meise” aan COFELY SERVICES NV, World Trade Center- Tower 1, Koning Albert II-laan 30 te 1000 Brussel;

De uitvoering moest gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. 2016-166;

Overwegende dat het een samengevoegde opdracht betreft waarbij gemeente Londerzeel optrad in naam van gemeente Meise en OCMW bij de gunning van de opdracht;

Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 19 augustus 2019 betreffende de goedkeuring van de verrekening “koelinstallatie bibliotheek” voor een bedrag in meer van € 12.655,00 excl. btw of € 15.312,55 incl. 21% btw;

Het besluit van de gemeenteraad van 16 december 2019 betreffende de goedkeuring van de verrekening “hoogspanningscabine zwembad en aanpassingen legionella” voor een bedrag in meer van € 101.296,53 excl. btw of € 122.568,80 incl. 21% btw;

Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 16 maart 2020 betreffende de goedkeuring van verrekening 3 - bijplaatsen noodverlichting voor een bedrag in meer van € 828,59 excl. btw of € 1.002,59 incl. 21% btw;

Overwegende dat tijdens de uitvoering van de opdracht bleek dat het noodzakelijk was om volgende wijzigingen aan te brengen:

HV in meer

 

€ 23.938,26

Totaal excl. btw

=

€ 23.938,26

Btw

+

€ 5.027,03

TOTAAL

=

€ 28.965,29

Gelet op de motivering voor deze verrekening:
Na controle van de elektrische installaties van de scholen werden door de externe dienst voor technische controle een aantal inbreuken aan de elektrische borden vastgesteld.
NV Engie Cofely heeft volgende offertes opgemaakt voor het in orde stellen van de elektrische borden:

- CVO: € 8.292,43 excl. BTW
- CVO - ALSB: € 7.357,95 excl. BTW
- Klim-Op: 6.010,08 excl. BTW
- Fusieschool: 2.277,80 excl. BTW

Juridische gronden

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

De wet van 15 juni 2006 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 26, § 2, 3° (wegens de aard van de te verlenen diensten kunnen de specificaties voor de opdracht niet voldoende nauwkeurig worden vastgesteld om de opdracht volgens openbare of niet-openbare procedures te kunnen plaatsen) en artikel 26, §1, 2°, a, en inzonderheid artikel 38 die een gezamenlijke uitvoering van diensten voor rekening van verschillende aanbestedende overheden toelaat;

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

Het koninklijk besluit van 15 juli 2011 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 38/1 (Aanvullende Werken/Leveringen/Diensten);

Advies/argumentatie

Gunstig advies van de technische dienst gezien dit tegemoetkomt aan de opmerkingen van de keuringsverslagen van de externe dienst voor technische controles.

Financiële gevolgen

Overwegende dat de uitgave voor deze verrekening voorzien is in GEM 03810/23000000 actie 3.1.6;

De uitgave is voorzien in het budget.

Een aanvraag tot het verkrijgen van het vereiste visum werd ingediend op 16 april 2020. De financieel directeur verleende visum op 22 april 2020.

Budgetsleutel

Acties

Beschikbaar budget

03810/23000000

3.1.6

€ 216.696,01

BESLUIT

Artikel 1

Goedkeuring wordt verleend aan verrekening 4 - aanpassen elektrische borden scholen van de opdracht “Onderhouds- en energieprestatiecontract voor de gemeentelijke gebouwen van Londerzeel en Meise” voor het totaal bedrag in meer van € 23.938,26 excl. btw of € 28.965,29 incl. 21% btw.

Artikel 2

De uitgave voor deze verrekening is voorzien in het gemeentebudget 2020 GEM03810/23000000 actie 3.1.6.

Met 23 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Marcel Belgrado, Roger Heyvaert, Herwig Cornelis, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Sonja Becq, Emiel De Boeck, Jacques Wouters, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers, Diana Tierens, Ruben Algaba, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot)

 

top

Heraanleg van de Leon Fischerlaan, Fernand Lehmanlaan en de Eeuwfeestlaan - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze

MOTIVERING

Feiten en context

In het kader van de opdracht “Heraanleg van de Leon Fischerlaan, Fernand Lehmanlaan en de Eeuwfeestlaan” werd een bestek met nr. 2020620 opgesteld door de Technische Dienst.

De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 304.800,00 excl. btw of € 368.808,00 incl. 21% btw.

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

Juridische gronden

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

Advies/argumentatie

Gunstig advies van de dienst openbare werken.

Financiële gevolgen

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2020, op budgetcode 22400000/02000-IP 3-3-2 (actieplan 3-3) (actie 3-3-7).

De uitgave is voorzien in het budget.

Budgetsleutel

Acties

Beschikbaar budget

22400000/02000

3-3-7

€ 400.000,00

BESLUIT

Artikel 1

Het bestek met nr. 2020620 en de raming voor de opdracht “Heraanleg van de Leon Fischerlaan, Fernand Lehmanlaan en de Eeuwfeestlaan”, opgesteld door de Technische Dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 304.800,00 excl. btw of € 368.808,00 incl. 21% btw.

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.

Artikel 3

De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.

Artikel 4

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2020, op budgetcode 22400000/02000-IP 3-3-2 (actieplan 3-3) (actie 3-3-7).

Met 23 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Marcel Belgrado, Roger Heyvaert, Herwig Cornelis, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Sonja Becq, Emiel De Boeck, Jacques Wouters, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers, Diana Tierens, Ruben Algaba, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot)

 

top

GROS - Goedkeuring van het reglement projecttoelage in het zuiden

MOTIVERING

Feiten en context

In navolging van de installatie van het nieuwe bestuur op 1 januari 2019 moeten alle reglementen herzien worden.

De GROS (Gemeentelijke Raad voor Ontwikkelingssamenwerking en Solidariteit) formuleerde in zitting van 28 november 2019 een voorstel van Projectreglement Zuiden.

Juridische gronden

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikelen 41 en 304.

Advies/argumentatie

Op de Algemene Vergadering van de GROS van 5 december 2019 werd het Projectreglement Zuiden goedgekeurd door de leden.

Conform artikel 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 dient dit reglement te worden goedgekeurd door de gemeenteraad.

BESLUIT

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het Projectreglement Zuiden goed zoals omschreven in de bijlage.

Artikel 2

De gemeenteraad gaat akkoord met de vraag van de GROS om gedurende één jaar te experimenteren rond het steunen van lokale solidariteitsprojecten voor  mensen uit het Zuiden die hier legaal verblijven. Zij wendt hiervoor - zoals voorgesteld door de GROS -  haar resterende banksaldo aan van het voorbije werkingsjaar. De GROS werkt een intern reglement uit voor de toekenning van deze steun. Op het einde van de proefperiode wordt deze werking geëvalueerd in een breed overleg.

Met 14 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Herwig Cornelis, Jacques Wouters, Diana Tierens, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot), 9 onthoudingen (Marcel Belgrado, Roger Heyvaert, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Sonja Becq, Emiel De Boeck, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers en Ruben Algaba)

 

top

Gemeentelijke basisscholen - Verlenging van de huidige scholengemeenschap Meise met zes schooljaren

MOTIVERING

Feiten en context

Het schoolbestuur kan in het kader van de organisatie van zijn basisonderwijs een scholengemeenschap vormen.

Een scholengemeenschap moet zowel kleuter- als lager onderwijs bevatten, moet op de eerste schooldag van februari 2020 minstens 900 gewogen leerlingen tellen en mag zich hoogstens over vijf aangrenzende onderwijszones uitstrekken.

De huidige schoolgemeenschap Meise loopt af op 31 augustus 2020.

Aangezien er geen fundamentele bijsturing van de scholengemeenschap Meise heeft plaatsgevonden is het aangewezen om de huidige samenwerking te verlengen voor de in de regelgeving voorziene periode van zes jaar, van 1 september 2020 tot 31 augustus 2026.

Juridische gronden

Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997.

Het besluit van de gemeenteraad van 13 mei 2014 over de vorming van de huidige scholengemeenschap Meise.

Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

Advies/argumentatie

De huidige scholengemeenschap Meise is momenteel samengesteld uit de vier gemeentelijke basisscholen.
De directeurs van de gemeentelijke basisscholen stellen voor om de werking van de scholengemeenschap verder te verlengen.
Het protocol van akkoord van het ABOC van 5 mei 2020.

Financiële gevolgen

Geen financiële gevolgen.

BESLUIT

Artikel 1

De werking van de huidige scholengemeenschap Meise met zes schooljaren te verlengen vanaf 1 september 2020.

Met 23 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Marcel Belgrado, Roger Heyvaert, Herwig Cornelis, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Sonja Becq, Emiel De Boeck, Jacques Wouters, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers, Diana Tierens, Ruben Algaba, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot)

 

top

Corona - maatregelen - Toegevoegd punt

Sonja Becq stelt volgende vraag:

Vorige maand maakten wij aan de gemeenteraad een aantal voorstellen over om inwoners, handelaars, landbouw en verenigingen te ondersteunen om de gevolgen van de corona-crisis op te vangen.  Op 1 mei bezorgden wij het college een schrijven met een aantal bijkomende voorstellen voor scholen, verenigingen en personeel, dat we hier toevoegen.

Vraag is of het college een plan klaar heeft om inwoners, verenigingen , handelaars, landbouwers en scholen op een gestructureerde manier te helpen om opnieuw op te starten en het hoofd boven water te houden.

Antwoord

Er wordt verwezen naar de besprekingen die zijn gevoerd bij punt vijf van de dagorde. Schepen Erwin De Clerck vervolgt: "De website zal een facelift krijgen om deze communicatief sterker te maken. Daarnaast zal ook via de sociale media campagne gevoerd worden. Er werd met Brightboard contact opgenomen, zij zullen zelf actie ondernemen om handelaars extra te ondersteunen. Er worden gesprekken gevoerd om ook Meise op te nemen in de werking van Unizo. Unizo heeft vlaggen ontworpen, die de gemeentelijke diensten zullen omhoog hangen in de straten. Vanaf zaterdag zal de markt terug opstarten, hiervoor werd een circulatieplan uitgetekend. Er mogen 134 mensen de markt betreden, waarbij aan de ingang en uitgang tellingen zullen gebeuren.

Burgemeester Gerda Van den Brande neemt het woord: "Wij zijn reeds bezig met de opstartfases op gebied van sport, cultuur en de bibliotheek. We zijn hierbij als gemeente afhankelijk van beslissingen van de federale overheid. We zijn hier nu reeds mee bezig en het draaiboek aan het uitrollen.

 

top

Oud gemeentehuis Wolvertem - Toegevoegd punt

Sonja Becq stelt volgende vraag:

Graag ontvingen wij stand van zaken mbt. de situatie van het oud-gemeentehuis van Wolvertem.

Antwoord

In het schepencollege van 27.04.2020  werd een bestek goedgekeurd voor de aanduiding van een bureau voor ‘trajectbegeleiding exploitatie oud gemeentehuis Wolvertem’.

Een trajectbegeleiding om te zoeken naar een geschikte partij voor de exploitatie van het Oud gemeentehuis Wolvertem met een gecombineerde bestemming waaronder gemeenschapsruimte, horecaelementen en publiek-private samenwerking. Het plan van aanpak bevat minimaal de volgende fases: opmaak van een toewijzingsdossier voor een concessie of erfpacht, publicatie object en  opmaak en ondertekening van een overeenkomst.

Er worden 4 firma’s aangeschreven en de offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 26 mei 2020.

Dit past perfect in het meerjarenplan waar de beleidsdoelstelling werd voorzien: De dorpskernen in Meise zijn bruisend en aangenaam om te leven, wonen, werken en winkelen met als actieplan : het stimuleren van ontmoetingen tussen mensen op straat.

 

top
Meise url gemeenteraad
https://meise.meetingburger.net/gr/ffea20bd-a186-4181-9199-b5825f2372ff