1. Goedkeuring notulen
  2. Providentia - Aanduiding van vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen
  3. Princiepsbeslissing aanstelling jobstudenten 2020. Bepalen contingent en bezoldiging
  4. Vaststelling van de vergoedingen voor de leden van de selectiecommissies
  5. Goedkeuring van het geïntegreerd arbeidsreglement
  6. Raamovereenkomst: takelen en/of bewaren van voertuigen op het grondgebied van de Gemeente Meise/Wolvertem (2020-2024) - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze
  7. Meerjarenplan 2020-2025: kennisname goedkeuring door het Agentschap Binnenlands Bestuur
  8. Raamovereenkomst: Aankoop koffie (eerlijke handel) en toebehoren voor de gemeentelijke gebouwen en scholen en plaatsing van koffiemachines in bruikleen op de diverse locaties - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze
  9. Schadevergoeding weginfrastructuur als gevolg van een verkeersongeval
  10. Goedkeuring van overeenkomst met de provincie Vlaams- Brabant voor de opmaak van een intergemeentelijk Sustainable Energy and Climate Action Plan, kortweg SECAP (gemeentelijk energie- en klimaatactieplan).
  11. Afsluiten van samenwerkingsovereenkomst met het Vlaams Energiehuis 3Wplus
  12. Verkoop deel perceel grond aan de Klepperstraat voor de plaatsing van een nieuwe elektriciteitscabine
  13. Wegenis- en rioleringswerken collector St-Brixius fase 2 en GIP-dossier omgeving J. De Meuterstraat, Hoekstraat en Schriekkouterbaan - Goedkeuring aangepaste raming
  14. Toelage voor woon- en begeleidingscentrum voor personen met een beperking - 2020
  15. Communicatie en signalisatie bij wegeniswerken
Meise
Zitting van 25 mrt 2020
Van 18 uur tot 19.30
Aanwezig:
Katrien Uyttersprot, voorzitter;
Gerda Van den Brande, burgemeester;
Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux en Thomas Goethals, schepenen;
Marcel Belgrado, Roger Heyvaert, Herwig Cornelis, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Jo Van Den Brande, Emiel De Boeck, Christine De Cubber, Jacques Wouters, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers, Diana Tierens, Ruben Algaba, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende en Roel Baudewyns, raadsleden;
Caroline De Ridder, algemeen directeur.
Verontschuldigd:
Sonja Becq, raadslid;
 

Goedkeuring notulen

BESLUIT

Artikel 1

De notulen van de gemeenteraad van 17 februari 2020 worden goedgekeurd.

Met 24 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Marcel Belgrado, Roger Heyvaert, Herwig Cornelis, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Jo Van Den Brande, Emiel De Boeck, Christine De Cubber, Jacques Wouters, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers, Diana Tierens, Ruben Algaba, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot)

 

top

Providentia - Aanduiding van vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen

MOTIVERING

Feiten en context

De gemeente is aangesloten bij de cvba Providentia en kan er vertegenwoordigd worden door een afgevaardigde voor de Algemene Vergaderingen.

Marcel Belgrado werd door de gemeenteraad in zitting van 13 augustus 2013 aangesteld als afgevaardigde voor de Algemene Vergaderingen der Aandeelhouders bij Providentia voor de periode van 2013 tot eind 2018.

Sonja Becq werd aangesteld als plaatsvervangend afgevaardigde.

Juridische gronden

Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

Advies/argumentatie

Gunstig advies.

Financiële gevolgen

Geen financiële gevolgen.

BESLUIT

Artikel 1

Marie Jeanne Thaelemans wordt aangeduid als afgevaardigde voor de Algemene Vergaderingen van Providentia cvba.

Jonathan De Valck wordt aangeduid als plaatsvervangend afgevaardigde voor de Algemene Vergaderingen van Providentia cvba.

Artikel 2

Providentia cvba zal van deze beslissing in kennis worden gesteld.

 

top

Princiepsbeslissing aanstelling jobstudenten 2020. Bepalen contingent en bezoldiging

MOTIVERING

Feiten en context

Een jobstudent kan 475 uren per jaar worden tewerkgesteld met toepassing van een solidariteitsbijdrage.

FOD WASO stelt dat er een onverenigheid is tussen enerzijds het statuut van student en anderzijds het statuut van werkzoekende wat betekent dat een vrije werkzoekende die ingeschreven is bij de VDAB niet als student kan tewerkgesteld worden.

De RSZ staat wel toe dat studenten die afgestudeerd zijn en nog niet ingeschreven zijn bij de VDAB tijdens de maanden juli, augustus en september vakantiewerk verrichten.

Tijdens de vakantiemaanden juli en augustus zullen personeelsleden in de gemeentelijke diensten afwezig zijn ingevolge het verlenen van de wettelijke jaarlijkse vakantie.

Verschillende diensthoofden en ploegbazen hebben gevraagd om opnieuw jobstudenten te werk te stellen in de maanden juli en augustus 2020.

De jobstudenten worden tewerkgesteld met een studentenovereenkomst.

De weddenschaal moet worden vastgesteld.

Juridische gronden

Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

Het arbeidsreglement zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 20 mei 2019.

De rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 juni 2009 en latere wijzigingen.

De wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten - Titel VII: De overeenkomst voor tewerkstelling van studenten.

De arbeidswet van 16 maart 1971.

De wet van 28 juli 2011 houdende maatregelen met het oog op de invoering van een solidariteitsbijdrage op de tewerkstelling van studenten die niet onderworpen zijn aan het stelsel van de sociale zekerheid.

Het koninklijk besluit van 13 december 2016 tot wijziging van artikel 17 bis van het koninklijk besluit van 28 november 1969 tot uitvoering van de wet van 27 juni 1969 tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders en tot wijziging van het koninklijk besluit van 5 november 2002 tot invoering van een onmiddellijke aangifte van tewerkstelling, met toepassing van artikel 38 van de wet van 26 juli 1996 tot modernisering van de sociale zekerheid en tot vrijwaring van de leefbaarheid van de wettelijke pensioenstelsels voor wat betreft de studentenarbeid en de flexi-jobs in de horecasector.

Koninklijk besluit van 14 juli 1995 waarbij sommige categorieën studenten uit het toepassingsgebied van Titel VI van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten worden gesloten.

Advies/argumentatie

De bibliothecaris vraagt 1 bediende in juli en augustus om volgende taken uit te voeren:

         afvoeroperatie in sommige collectie-onderdelen;

         schoonmaken van de peuterboekjes en jeugddvd's;

         terugplaatsen van binnengebrachte materialen op het rek en de hele bibliotheekcollectie op orde zetten;

         kopiëren van reglementen of ander klein administratief werk uitvoeren.

De dienst burgerzaken vraagt 1 bediende in juli en augustus om volgende taken uit te voeren:

         hulp bij de inventarisatie van de kerkhoven (o.a. foto's per graf nemen en hiervan lijsten maken met naam, geboortejaar, overlijdensjaar en geklasseerd volgens ligging).

         administratieve hulp voor aankondiging ontgravingen.

De dienst grondgebiedszaken vraagt 1 bediende in de maand juli of augustus om volgende taken uit te voeren :

         digitaliseren van beschikbare analoge informatie, bijvoorbeeld vergunningen.

De groendienst vraagt 6 arbeiders in juli en augustus voor ondersteuning van de ploegen van zone Westrode (1 jobstudent-arbeider), zone Wolvertem (2 jobstudenten-arbeiders) en zone Meise en wijken (3 jobstudenten-arbeiders).

De dienst openbare werken vraagt 4 arbeiders in juli en augustus voor het plaatsen van signalisatie, voor het uitvoeren van schilderwerken en reinigen van bushokjes.

Om de continuïteit en de kwaliteit van de dienstverlening te garanderen, is het aangewezen om jobstudenten aan te stellen.

In geval er meerdere kandidaten zijn, worden kandidaten weerhouden op basis van volgende ordeningscriteria:

•leeftijd

•ervaring

•opleiding

Financiële gevolgen

Het krediet is voorzien in het budget 2020.

Budgetsleutel

Actie

Beschikbaar budget

62020000/01191

62020000/020000

/

/

235.862,09

748.153,11

BESLUIT

Artikel 1

Tijdens de vakantiemaanden juli en augustus wordt volgend contingent van jobstudenten aangesteld:

Bedienden

- 1 jobstudent in de maand juli in de bibliotheek

- 1 jobstudent in de maand augustus in de bibliotheek

- 1 jobstudent in de maand juli of augustus bij de cluster grondgebiedszaken

- 1 jobstudent in de maand juli bij de dienst burgerzaken

- 1 jobstudent in de maand augustus bij de dienst burgerzaken

Arbeiders

- 6 jobstudenten in de maand juli bij de dienst leefmilieu

- 6 jobstudenten in de maand augustus bij de dienst leefmilieu

- 4 jobstudenten in de maand juli bij de dienst openbare werken

- 4 jobstudenten in de maand augustus bij de dienst openbare werken.

Artikel 2

De jobstudenten aan te stellen met de toepassing van de solidariteitsbijdrage.  De student een verklaring te laten ondertekenen (verklaring op eer) dat men op het moment van de tewerkstelling als student nog niet is ingeschreven bij de VDAB alsook dat men door het uitvoeren van de job de opgelegde maximumprestaties als jobstudent van 475 uur niet zal overschrijden.

Artikel 3

De tewerkstellingsduur voor jobstudenten als arbeider bedraagt minimum 14 kalenderdagen.

De tewerkstellingsduur voor jobstudenten als bediende bedraagt 1 maand.

Artikel 4

De jobstudenten als arbeider moeten minimaal 17 jaar worden in het jaar van tewerkstelling.

De jobstudenten als bediende moeten minimaal 18 jaar worden in het jaar van tewerkstelling.

Artikel 5

De bezoldiging wordt voor de jobstudenten vastgesteld op basis van de door de gemeenteraad vastgestelde barema's zoals voorzien in de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel.

De jobstudenten tewerkgesteld als arbeider ontvangen een loon volgens schaalnummer E1 met 0 jaren geldelijke anciënniteit, zonder haard- of standplaatsvergoeding.

De jobstudenten tewerkgesteld als bediende ontvangen een loon volgens schaalnummer D1 met 0 jaren geldelijke anciënniteit, zonder haard- of standplaatsvergoeding.

Deze bedragen dienen gekoppeld te worden aan spilindex 138,01.

Deze vergoedingen zullen automatisch aangepast worden aan de weddenschaalherzieningen en indexaanpassingen, zoals deze van toepassing zijn voor het overheidspersoneel.

Jobstudenten ontvangen eveneens een fietsvergoeding per afgelegde kilometer wanneer hij/zij de afstand volledig of gedeeltelijk aflegt met de fiets.  Het bedrag van de fietsvergoeding is gelijk aan het maximum bedrag per kilometer dat op grond van de fiscale wetgeving en sociale zekerheidswetgeving is vrijgesteld van belasting en sociale bijdragen.

Artikel 6

De individuele aanstelling van de jobstudenten zal gebeuren door de algemeen directeur.

In geval er meerdere kandidaten zijn, worden de kandidaten weerhouden op basis van volgende ordeningscriteria:

•leeftijd

•ervaring

•opleiding

Artikel 7

Een oproep zal gebeuren door een bericht omhoog te hangen in de verschillende locaties en door publicatie van een artikel in de gemeentelijke infokrant en op de website.

Met 16 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Marcel Belgrado, Herwig Cornelis, Emiel De Boeck, Jacques Wouters, Diana Tierens, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot), 8 onthoudingen (Roger Heyvaert, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Jo Van Den Brande, Christine De Cubber, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers en Ruben Algaba)

 

top

Vaststelling van de vergoedingen voor de leden van de selectiecommissies

MOTIVERING

Feiten en context

De personeelsformatie bestaat uit een opsomming van functies van niveau A, B, C, D en E.

Deze functies worden ingevuld door het inrichten van aanwervings- en/of bevorderingsexamens of de procedure van interne personeelsmobiliteit.

De selectiecommissie bestaat uit tenminste 3 leden en uitsluitend uit deskundigen, waarvan tenminste twee derde van de leden deskundigen zijn die extern zijn aan het eigen bestuur.

De gemeenteraad heeft op 20 juni 2002 de vergoedingen van de leden van de examencommissies vastgesteld.

Juridische gronden

Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

De rechtspositieregeling: Titel II, hoofdstuk III "de selectieprocedure".

De beslissing van de gemeenteraad van 16 december 2019 houdende de wijziging van de personeelsformatie.

De beslissing van de gemeenteraad van 16 december 2019 houdende de wijziging van het organogram.

Advies/argumentatie

Door de integratie van gemeente en OCMW dienen beide organisaties gelijklopende procedures bij het organiseren van aanwervings- en bevorderingsexamens toe te passen. Het is als gevolg aangewezen om de vergoedingen voor de leden van een selectiecommissie gelijk te stellen voor beide entiteiten.

Financiële gevolgen

Het krediet is voorzien in het budget 2020.

Budgetsleutel

Actie

Beschikbaar budget

61410000/01120

/

€ 12.642,09

BESLUIT

Artikel 1

Aan de leden van de selectiecommissie wordt een vergoeding toegekend, waarvan het bedrag als volgt forfaitair wordt vastgesteld per halve dag zitting:

Selectiecommissie niveau A : 90 euro / halve dag

Selectiecommissie niveau B : 75 euro / halve dag

Selectiecommissie niveau C : 60 euro / halve dag

Selectiecommissie niveau D, E : 55 euro / halve dag.

Artikel 2

De in artikel 1 vermelde bedragen zijn gekoppeld aan spilindex 138,01.

Artikel 3

Aan de leden van de selectiecommissie wordt een verplaatsingsvergoeding uitbetaald volgens het officiële tarief dat van toepassing is op het personeel.

Artikel 4

Het personeel van de gemeente of het OCMW Meise, dat deel uitmaakt van een selectiecommissie wordt niet vergoed.

Met 24 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Marcel Belgrado, Roger Heyvaert, Herwig Cornelis, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Jo Van Den Brande, Emiel De Boeck, Christine De Cubber, Jacques Wouters, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers, Diana Tierens, Ruben Algaba, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot)

 

top

Goedkeuring van het geïntegreerd arbeidsreglement

MOTIVERING

Feiten en context

In de gemeenteraad van 20 mei 2019 werd de geïntegreerde versie van het arbeidsreglement, van toepassing op de personeelsleden van de gemeente en het OCMW, zowel in statutair dienstverband als in contractueel dienstverband, met uitzondering van de personeelsleden die ressorteren onder het woonzorgcentrum, het dienstencentrum, de serviceflats en het home en het onderwijzend personeel, goedgekeurd.

Het arbeidsreglement beschrijft de rechten en plichten van de werknemer en van de werkgever. Het legt bijzondere verplichtingen vast voor onze organisatie.

Naar aanleiding van de integratie van de gemeente- en OCMW-diensten werd het arbeidsreglement op verschillende vlakken geactualiseerd. Er werden uurroosters toegevoegd en geactualiseerd, er werd een bijlage toegevoegd betreffende camerabewaking op de arbeidsplaats, de contactgegevens van de EHBO-verantwoordelijken werden geactualiseerd, de afspraken omtrent werkkledij werden opgenomen, de feestdagenregeling voor het zwembadpersoneel in een 4-wekelijks uurrooster werd opgenomen, er werd een bijkomende mogelijkheid om te boeken toegevoegd, zijnde via het telefoniesysteem, in hoofdstuk 10 (Bescherming tegen psychosociale risico’s met inbegrip van geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk), werd een bijkomend artikel toegevoegd zijnde register voor feiten van derden en tot slot werd naar aanleiding van het KB van 27 juni 2018 de benaming van arbeidsgeneesheer veranderd naar arbeidsarts.

Juridische gronden

Het arbeidsreglement zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 20 mei 2019.

De rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 juni 2009 en latere wijzigingen.

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van o.a. gemeentepersoneel.

Wet op de arbeidsovereenkomsten van 3 juli 1978.

Wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.

Wet van 14 december 2000 tot vaststelling van sommige aspecten van de organisatie van de arbeidstijd in de openbare sector.

De beslissingen van de gemeenteraad van 16 december 2019 houdende de vaststelling van de personeelsformatie en de goedkeuring van het organogram.

Advies/argumentatie

De wijzigingen in de uurroosters werden besproken met de diensthoofden en de betrokken werknemers.

Het arbeidsreglement werd voorgelegd en besproken in het Hoog Overlegcomité van 3 februari 2020.

Financiële gevolgen

Geen financiële gevolgen.

BESLUIT

Artikel 1

Het arbeidsreglement, zoals opgenomen in de bijlagen, van toepassing op de personeelsleden van de gemeente en het OCMW, zowel in statutair dienstverband als in contractueel dienstverband, met uitzondering van de personeelsleden die ressorteren onder het woonzorgcentrum, het dienstencentrum, de serviceflats en het home en het onderwijzend personeel wordt goedgekeurd.

Artikel 2

Het arbeidsreglement treedt in werking op 1 april 2020.

Artikel 3

Een kopie van het arbeidsreglement wordt bezorgd aan het personeel. Medewerkers zullen op de hoogte worden gebracht van deze wijzigingen.

Met 24 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Marcel Belgrado, Roger Heyvaert, Herwig Cornelis, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Jo Van Den Brande, Emiel De Boeck, Christine De Cubber, Jacques Wouters, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers, Diana Tierens, Ruben Algaba, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot)

 

top

Raamovereenkomst: takelen en/of bewaren van voertuigen op het grondgebied van de Gemeente Meise/Wolvertem (2020-2024) - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze

MOTIVERING

Feiten en context

In het kader van de opdracht “Raamovereenkomst: takelen en/of bewaren van voertuigen op het grondgebied van de Gemeente Meise/Wolvertem (2020-2024)” werd een bestek met nr. 2020577 opgesteld door de Aankoopdienst.

De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 33.057,85 excl. btw of € 40.000,00 incl. 21% btw.

De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 48 maanden.

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

De huidige opdracht wordt gesloten door middel van een raamovereenkomst met meerdere deelnemers waarbij alle voorwaarden in de raamovereenkomst zijn bepaald. De deelnemers zullen niet opnieuw in mededinging gesteld worden.

Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.

Gemeente Meise treedt op als aankoopcentrale voor OCMW Meise bij de gunning en de uitvoering van de opdracht.

Juridische gronden

 Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet), en meer bepaald artikel 2, 6° en 7°a (de aanbestedende overheid verricht gecentraliseerde aankoopactiviteiten voor de verwerving van leveringen of diensten die bestemd zijn voor aanbesteders) en artikel 43.

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

Advies/argumentatie

 Gunstig advies

Financiële gevolgen

 

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2020.

Indien nodig, zal het krediet verhoogd worden bij een volgende budgetwijziging.

De uitgave is voorzien in het budget.

Budgetsleutel

Acties

Beschikbaar budget

GE/61032000/02000

Prestaties van derden voor wegen en waterlopen

€40.424,81

 

BESLUIT

Artikel 1

Het bestek met nr. 2020577 en de raming voor de opdracht “Raamovereenkomst: takelen en/of bewaren van voertuigen op het grondgebied van de gemeente Meise/Wolvertem (2020-2024)”, opgesteld door de Aankoopdienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 33.057,85 excl. btw of € 40.000,00 incl. 21% btw.

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Artikel 3

In toepassing van artikel 2, 6°a en 7°a van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, zal de gemeente Meise optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze leveringen en/of diensten verwerft die bestemd zijn voor aanbestedende overheden of aanbestedende entiteiten, meer bepaald :

OCMW Meise.

Artikel 4

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2020 op budgetcode GE/61032000/02000 (Prestaties van derden voor wegen en waterlopen).

Artikel 5

Indien nodig zal het krediet verhoogd worden bij de volgende budgetwijziging.

 

Met 24 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Marcel Belgrado, Roger Heyvaert, Herwig Cornelis, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Jo Van Den Brande, Emiel De Boeck, Christine De Cubber, Jacques Wouters, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers, Diana Tierens, Ruben Algaba, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot)

 

top

Meerjarenplan 2020-2025: kennisname goedkeuring door het Agentschap Binnenlands Bestuur

 

top

Raamovereenkomst: Aankoop koffie (eerlijke handel) en toebehoren voor de gemeentelijke gebouwen en scholen en plaatsing van koffiemachines in bruikleen op de diverse locaties - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze

MOTIVERING

Feiten en context

In het kader van de opdracht “Raamovereenkomst: Aankoop koffie (eerlijke handel) en toebehoren voor de gemeentelijke gebouwen en scholen en plaatsing van koffiemachines in bruikleen op de diverse locaties” werd een bestek met nr. 2020584 opgesteld door de aankoopdienst.

De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 62.500,00 excl. btw of € 66.250,00 incl. btw.

De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 48 maanden.

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.

Juridische gronden

 Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet) en artikel 43.

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

Advies/argumentatie

 Gunstig advies.

Financiële gevolgen

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het budget 2020 en volgende jaren (2021-2024) op de budgetsleutel : GE 60100000/01191.

De uitgave is voorzien in het budget.

Budgetsleutel

Acties

Beschikbaar budget

GE60100000/01191

 

47290,46

 

BESLUIT

Artikel 1

Het bestek met nr. 2020584 en de raming voor de opdracht “Raamovereenkomst: Aankoop koffie (eerlijke handel) en toebehoren voor de gemeentelijke gebouwen en scholen en plaatsing van koffiemachines in bruikleen op de diverse locaties”, opgesteld door de aankoopdienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming voor 4 jaar bedraagt € 62.500,00 excl. btw of € 66.250,00 incl. btw.

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Artikel 3

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het budget 2020 en volgende jaren (2021-2024) op de budgetsleutel GE60100000/01191.

 

Met 24 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Marcel Belgrado, Roger Heyvaert, Herwig Cornelis, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Jo Van Den Brande, Emiel De Boeck, Christine De Cubber, Jacques Wouters, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers, Diana Tierens, Ruben Algaba, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot)

 

top

Schadevergoeding weginfrastructuur als gevolg van een verkeersongeval

MOTIVERING

Feiten en context

Op 30 januari 2019 deed zich een verkeersongeval voor in de Jan Hammeneckerstraat, waarbij straatinfrastructuur beschadigd werd.

De technische dienst stelde een raming van de schade op:

* beugel octopus: 943,80 euro

* 2 Azobe palen: 500 euro

* 1 verkeersbord: 50 euro

* 1 verkeersbordpaal: 30 euro

* 1 administratiekost: 30 euro

* 2 verplaatsingskost: 100 euro

* 16 werkuren x 50 euro: 800 euro

zijnde voor een totaal van 2453,8 euro.

Na mededeling van deze raming, maakte de verzekeringsmaatschappij van de verantwoordelijke van het ongeval een voorstel over om de forfaitaire som van 1.780 euro te betalen.

Juridische gronden

Artikel 1382 Burgerlijk Wetboek

Decreet Lokaal Bestuur, inzonderheid artikel 41, 17°.

Advies/argumentatie

De kostenraming van de technische dienst houdt rekening met een nieuwprijs van het materiaal, en is opgemaakt bij toepassing van het retributiereglement voor uitvoering van werken door derden, goedgekeurd door de gemeenteraad. Het voorstel van de verzekeringsmaatschappij impliceert dat een gedeelte van de geraamde kost niet zou gerecupereerd worden. Anderzijds is het voorstel wel redelijk. Het aanvaarden van het forfaitair voorstel van de verzekeringsmaatschappij kan beschouwd worden als een dading, waarvoor de gemeenteraad bevoegd is.

Financiële gevolgen

Het krediet is voorzien in het budget 2020.

BESLUIT

Artikel 1

De gemeenteraad gaat akkoord met het voorstel van regeling van schade ten belope van 1780 euro als gevolg van het verkeersongeval in de Jan Hammeneckerstraat op 30 januari 2019.

Met 24 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Marcel Belgrado, Roger Heyvaert, Herwig Cornelis, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Jo Van Den Brande, Emiel De Boeck, Christine De Cubber, Jacques Wouters, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers, Diana Tierens, Ruben Algaba, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot)

 

top

Goedkeuring van overeenkomst met de provincie Vlaams- Brabant voor de opmaak van een intergemeentelijk Sustainable Energy and Climate Action Plan, kortweg SECAP (gemeentelijk energie- en klimaatactieplan).

MOTIVERING

Feiten en context

Met het Burgemeestersconvenant – een initiatief van de Europese Commissie – engageren steden en gemeenten zich om bij te dragen aan de Europese en regionale inspanningen om de CO2-uitstoot te verminderen en mens en maatschappij weerbaar te maken voor de gevolgen van de huidige en toekomstige klimaatverandering;

De gemeente Meise ondertekende in 2014 het Burgemeestersconvenant 2020 (CoM2020), waarbij ze zich engageerde tot een besparing van 20% op hun CO2-uitstoot tegen 2020 (referentiejaar 2011), en maakte reeds een klimaatactieplan (SEAP) op in het kader van het CoM2020;

De einddatum van het huidige Burgemeestersconvenant (CoM2020) komt in zicht komt en de gemeente Meise wil zich voorbereiden op de periode na 2020 (CoM2030) en ook tijdens deze legislatuur inzetten op een ambitieus gemeentelijk klimaatbeleid; 

De provincie streeft naar klimaatneutraliteit en zal samenwerken met Haviland en Interleuven. De provincie verzoekt de gemeenten om samen werk te maken van een sterk en doorgedreven klimaatbeleid en een krachtig signaal te geven en hiertoe het klimaatengagement te ondertekenen.

De provincie vraagt om de overeenkomst voor de opmaak van een intergemeentelijk Sustainable Energy and Climate Action Plan, kortweg SECAP (gemeentelijk energie- en klimaatactieplan) door de Provincie Vlaams-Brabant, goed te keuren.

De deputatie van 21 juni 2018 besloot voor engagement door de provincie om Sustainable Energy and Climate Action Plans, kortweg SECAP’s  (gemeentelijk energie- en klimaatactieplannen) op te maken voor de Vlaams-Brabantse steden en gemeenten en deze tevens te ondersteunen en te begeleiden bij de uitvoering ervan.

Het college ging in zitting van 7 oktober 2019 akkoord met de ondertekening van het Klimaatengagement en maakte hiermee haar interesse voor de bovenstaande dienstverlening kenbaar.

Juridische gronden

Het Klimaatakkoord, in 2015 onder verantwoordelijkheid van de Verenigde Naties afgesloten en ondertekend in Parijs.

Het klimaatbeleid van de Europese Unie, het ontwerp Nationaal Energie- en Klimaatplan 2021-2030 (NEKP), het Vlaams Klimaatbeleidsplan 2013-2020, het ontwerp Vlaams Klimaatbeleidsplan 2021-2030 en het Vlaams Energiebeleidsplan 2021-2030, het provinciaal klimaatbeleidsplan 2040.

De beleidsverklaring van de provincie Vlaams-Brabant 2019-2024, waarin gesteld wordt dat de provincie de transitie richting klimaatneutrale provincie onverminderd verder zet en hiervoor de lokale besturen zal blijven aanzetten en stimuleren tot het samen behalen van die doelstellingen;

De erkenning door de Europese Commissie van de provincie Vlaams-Brabant en de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden Haviland en Interleuven als Territoriaal Coördinator van het Burgemeestersconvenant.

De collegebeslissing van 7 oktober 2019 over de ondertekening van het Klimaatengagement.

Advies/argumentatie

Door ondertekening van het klimaatengagement heeft de gemeente kenbaar gemaakt om werk te maken van een doorgedreven klimaatbeleid.

Het is wenselijk om gebruik te maken van de opportuniteit die de provincie aanbiedt om een gezamenlijk Secap op te maken.

Financiële gevolgen

De kostprijs bedraagt 5.808,00 €. Er werd een budget van 8.000 € gevraagd voor budgetsleutel 61500000/03810.

BESLUIT

Artikel 1

De gemeente Meise beslist om het SECAP (klimaatactieplan) in kader van het Burgemeestersconvenant 2030 in samenwerking met de provincie Vlaams-Brabant op te maken.

Artikel 2

De gemeente Meise wil samen met de gemeente Londerzeel een intergemeentelijk SECAP opmaken.

Artikel 3

De gemeente Meise ondertekent hiertoe de samenwerkingsovereenkomst met de provincie Vlaams-Brabant, bijlage inclusief, betreffende de opmaak van een (inter)gemeentelijk gemeentelijk energie- en klimaatactieplan (SECAP).

Artikel 4

De gemeente Meise voorziet hiervoor een bedrag van 5808,00 euro op budgetpost 61500000/03810 in het budgetjaar 2020.

Artikel 5

De start van de opmaak van het SECAP is voorzien in de periode april-mei-juni 2020. Op dat moment zal ook officieel ingetekend worden op het Burgemeestersconvenant 2030 (via beslissing van de gemeenteraad), waarna de gemeente 2 jaar de tijd heeft om haar SECAP/klimaatplan op te maken.

Artikel 6

In navolging van de overeenkomst (zie bijlage) zal de gemeente het nodige personeel en budget voorzien voor zowel het opmaken als het uitvoeren van de maatregelen en acties uit het SECAP:

minstens één persoon die tijd en mandaat krijgt voor de coördinatie, opmaak en uitvoering van het SECAP i.s.m. de provincie;

personeelsinzet bij andere gemeentelijke diensten voor deelname en voorbereiding workshops opmaak SECAP en voor de uitvoering van de maatregelen.

Artikel 7

Een afschrift van dit besluit worden bezorgd aan de provincie Vlaams-Brabant, dienst leefmilieu, t.a.v. Burgemeestersconvenant, Provincieplein 1, 3010 Leuven.

Met 24 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Marcel Belgrado, Roger Heyvaert, Herwig Cornelis, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Jo Van Den Brande, Emiel De Boeck, Christine De Cubber, Jacques Wouters, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers, Diana Tierens, Ruben Algaba, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot)

 

top

Afsluiten van samenwerkingsovereenkomst met het Vlaams Energiehuis 3Wplus

MOTIVERING

Feiten en context

De gemeente heeft een samenwerkingsovereenkomst met het Vlaams energiehuis 3Wplus.

Juridische gronden

Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

De overeenkomst tussen 3Wplus Energie vzw en het lokaal bestuur aangaande de FRGE-lening.

Het Energiebesluit d.d. 19 november 20140, zoals gewijzigd door de besluiten van de Vlaamse regering d.d. 30 november 2018 en 14 december 2018 met betrekking tot de vernieuwde taakstelling van de Energiehuizen.

Het besluit van de Vlaamse regering d.d. 16 november 2018 over het lokaal woonbeleid.

Collegebeslissing dd. 9 december 2019 houdende het principieel akkoord over de verderzetting samenwerking Energiehuis 3Wplus Energie.

Advies/argumentatie

Begin 2011 startte vzw 3Wplus Energie met het aanbieden van goedkope kredieten aan particulieren voor energiebesparende maatregelen. Sinds 1 januari 2019 is 3Wplus Energie actief als Energiehuis voor het verstrekken van de Vlaamse energielening in ondertussen alle 35 gemeenten van arrondissement Halle-Vilvoorde.

Het energiehuis biedt onderstaande dienstverlening aan op de eerste lijn ten gunste van de gemeente en haar inwoners. De gemeente heeft een gemeentelijk woonloket of IGS-woonloket met name: Woonwinkel Noord.

Aan de gemeenten en de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden wordt in het Besluit van de Vlaamse Regering Lokaal Woonbeleid opgelegd een partnerschap aan te gaan met het Energiehuis dat actief is in de gemeente. Aan de energiehuizen wordt een nieuw takenpakket opgelegd. Het energiehuis voorziet, naast het verstrekken en beheren van energieleningen, in elke stad of gemeente binnen zijn werkingsgebied verplicht in de volgende dienstverlening en activiteiten:

Verstrekken van leningen aan particulieren voor investeringen in woningen, aan niet-commerciële instellingen en coöperatieve vennootschappen.

Het energiehuis voorziet, naast het verstrekken en beheren van energieleningen, in elke stad of gemeente binnen zijn werkingsgebied in de volgende dienstverlening en activiteiten:

oInwoners informeren, adviseren en begeleiden door een laagdrempelig energieloket aan te bieden waar inwoners terecht kunnen met hun energievragen;

ogestructureerde basisinformatie aanbieden over minstens:

-relevante gemeentelijke, provinciale, gewestelijke en federale energiebeleidsmaatregelen;

-      energiepremies en -leningen, inclusief leningen bij de financiële sector;

-      energetische renovatie;

oparticulieren begeleiden en ondersteunen bij minstens:

-de aanvragen van de premies en leningen;

-het uitvoeren van de leveranciersvergelijking en, in voorkomend geval, bij de wijziging van                             energieleverancier;

-het aanvragen en vergelijken van offertes voor energetische renovatiewerken;

-de uitvoering van energetische renovatiewerken, en het bieden van ontzorging daarbij,                             inclusief dienstverlening voortvloeiende uit door het energiehuis uitgevoerde

energiescans die gericht zijn op begeleiding bij de uitvoering van energiebesparende investeringen;

-de interpretatie van thermografische informatie, de zonnekaart, de resultaten na een                              energiescan en het energieprestatiecertificaat;

oUitvoerende lokale diensten coördineren, onder meer van de door de respectievelijke gemeente aangeduide uitvoerders van de energiescans, en, in voorkomend geval, correct doorverwijzen.

Initiatief nemen tot of meewerken aan vernieuwende of experimentele projecten, of inspelen op nieuwe regelgeving die aansluit bij de doelstellingen van het Vlaamse energiebeleid. De minister kan hiervoor, op basis van een ingediend project, en binnen de perken van de begrotingskredieten, een extra subsidie verlenen (facultatieve doelstelling).

Het energiehuis richt volgende activiteiten via haar communicatie- en sensibiliseringskanalen in ter ondersteuning van de gemeenten van het IGS:

Bekendmaking van het energiehuis en haar aanbod.

oHieronder valt het communicatiemateriaal dat inwoners informeert over het aanbod van het  energiehuis 3Wplus en haar coöpererende partners. Dit communicatiemateriaal wordt aangeleverd  aan ieder gemeentebestuur om vrij ter beschikking te stellen aan inwoners.

Artikels rond energetische thema’s.

Het energiehuis levert artikels aan rond energetische thema’s voor in het infoblad, de website en eventueel sociale media van de gemeente. Deze artikels worden zowel pro actief als op vraag van de gemeente geschreven. Om in de dienstverlening te kunnen voorzien en om die dienstverlening te kunnen garanderen, kan het energiehuis een beroep doen op, of samenwerkingsverbanden aangaan met partners. Hierbij wordt gewaakt over het maximaal bewerkstelligen van synergieën en een duidelijke afbakening van taken met het oog op het vermijden van overlappingen in de uitgevoerde taken.

Financiële gevolgen

Het VEA voorziet voor de energiehuizen een financiering van het basispakket met een forfaitaire vergoeding, waarbij het inwonersaantal en het aantal gemeenten in het werkingsgebied van een energiehuis in rekening worden genomen.

Uiteraard zal aan deze vergoedingen het behalen van bepaalde resultaten inzake dienstverlening gekoppeld worden.

Voor het verstrekken van energieleningen aan de doelgroep ontvangt het energiehuis een vergoeding per dossier.

Voor de uitvoering van dit pakket aan basistaken wordt van de gemeenten geen bijkomende budgettaire inspanning verwacht.

Er wordt door het Vlaams Energie Agentschap maximaal tot 2029, voor de uitvoering van de basistaken, aan het Energiehuis 3Wplus een jaarlijkse vergoeding toegekend voor de personeels-en werkingsmiddelen.

BESLUIT

Artikel 1

De samenwerking met het Energiehuis 3Wplus Energie wordt verder gezet en de samenwerkingsovereenkomst en de verwerkingsovereenkomst mag ondertekend worden.

Artikel 2

Akkoord te gaan met het engagement dat 3Wplus Energie de nodige inspanningen levert voor het uitwerken van unieke woon- en energieloketten in het arrondissement Halle-Vilvoorde teneinde te voldoen aan de beleidsinitiatieven van de Vlaamse Regering.

Met 16 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Marcel Belgrado, Herwig Cornelis, Emiel De Boeck, Jacques Wouters, Diana Tierens, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot), 8 onthoudingen (Roger Heyvaert, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Jo Van Den Brande, Christine De Cubber, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers en Ruben Algaba)

 

top

Verkoop deel perceel grond aan de Klepperstraat voor de plaatsing van een nieuwe elektriciteitscabine

MOTIVERING

Feiten en context

Op 7 juni 2019 meldde Fluvius de dringende noodzaak tot vervanging van de schakelkast, waarbij ze een locatie zochten voor het plaatsen van een cabine van 4,40 meter op 10 meter met een hoogte van 3,20 meter.

Het College gaf in zitting van 20 augustus 2019 de voorkeur voor de plaatsing van een nieuwe elektriciteitscabine op het terrein naast het kerkhof van Wolvertem in de Klepperstraat, kadastraal gekend als Meise, 2°afdeling, sectie F 556/B, en dit zo ver mogelijk verwijderd van het huidige kerkhof. Als voorwaarde werd tevens gesteld dat na afwerking van de nieuwe cabine de oude elektriciteitscabine aan het kruispunt met de Oppemstraat en de Brussegemsesteenweg zou afgebroken worden en de site in zijn oorspronkelijke staat zou hersteld worden. Deze beslissing werd aan Fluvius overgemaakt.

Bij mail van 28 oktober 2019 maakt Fluvius een meetplan, een waardebepaling en een voorstel van overeenkomst voor de aankoop van een perceel grond over. In deze ontwerpovereenkomst voor de aankoop van de grond werd geen melding gemaakt van de voorwaarde gesteld door het College om de huidige elektriciteitscabine af te breken en de site te herstellen. Op voorstel van het College keurde de gemeenteraad in zitting van 16 december 2019 de aangepaste verkoopsovereenkomst goed.

Bij de beoordeling van de omgevingsvergunningsaanvraag, werd vastgesteld dat het de bedoeling  van Fluvius is om de bestaande elektriciteitscabine aan het kruispunt met de Oppemstraat en de Brussegemsesteenweg te behouden en de cabine aan het Gemeenteplein weg te nemen. De door de gemeenteraad goedgekeurde overeenkomst dient dan ook in die zin aangepast te worden.

Juridische gronden

Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

Omzendbrief KB/ABB 2019 van het Agentschap Binnenlands Bestuur over de transactie van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van erkende erediensten.

Advies/argumentatie

In de oorspronkelijke ontwerpovereenkomst voor de aankoop van de grond wordt voorgesteld volgende bepaling toe te voegen : "Naast de betaling van de verkoopprijs, zal de koper na de afwerking van de nieuw op te richten elektriciteitscabine de oude elektriciteitscabine die zich bevindt voor de Sint-Laurentiuskerk aan het Gemeenteplein afbreken en de site herstellen door het zaaien van gras."

Financiële gevolgen

Het krediet is voorzien in het budget 2020.

BESLUIT

 

Artikel 1

Het besluit van de gemeenteraad van 16 december 2019 houdende verkoop deel perceel grond aan de Klepperstraat voor de plaatsing van een nieuwe elektriciteitscabine wordt ingetrokken.

Artikel 2

De gemeenteraad gaat akkoord met de verkoop van deel van het perceel grond gelegen aan de Klepperstraat, kadastraal gekend als Meise, 2°afdeling, sectie F 556/B,voor de plaatsing van een nieuwe elektriciteitscabine, met een oppervlakte van 177,40 m² aan de prijs van 1330,5 euro.

Artikel 3

Het opmetingsplan en de nieuw aangepaste verkoopsovereenkomst worden goedgekeurd.

Artikel 4

De burgemeester en algemeen directeur worden gemachtigd de verkoopsovereenkomst namens de gemeente te tekenen.

Met 24 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Marcel Belgrado, Roger Heyvaert, Herwig Cornelis, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Jo Van Den Brande, Emiel De Boeck, Christine De Cubber, Jacques Wouters, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers, Diana Tierens, Ruben Algaba, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot)

 

top

Wegenis- en rioleringswerken collector St-Brixius fase 2 en GIP-dossier omgeving J. De Meuterstraat, Hoekstraat en Schriekkouterbaan - Goedkeuring aangepaste raming

MOTIVERING

Feiten en context

In het kader van de opdracht “Wegenis- en rioleringswerken collector St-Brixius fase 2" en GIP-dossier "omgeving J. De Meuterstraat, Hoekstraat en Schriekkouterbaan” werd een bestek met nr. 22243-B217015 opgesteld door de Technische Dienst.

De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 3.591.489,61 excl. Btw, waarvan het gemeentelijk aandeel € 1.850.258,16 excl. btw of € 2.107.764,22 incl. btw (verschillende BTW-regimes) bedraagt.

De gemeenteraad verleende in zitting van 18 november 2019 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de openbare procedure.

De offertes dienden Aqaufin ten laatste op 20 december 2019 te bereiken.

Er werden 6 offertes ontvangen:
- BESIX INFRA NV, Steenwinkelstraat 640 te 2627 Schelle (€ 3.948.160,82 excl. btw);
- Colas Centrum, Nestor Matinstraat 313 te 1082 Brussel (€ 3.929.293,46 excl. btw);
- DSV nv, Terheidelaan 69 te 3200 Aarschot (€ 4.372.568,16 excl. btw);
- DCA NV, Lilsedijk 50 te 2340 Beerse (€ 4.134.488,20 excl. btw);
- VIABUILD NV, Schalienhoevedreef 20 F te 2800 Mechelen (€ 4.086.661,97 excl. btw);
- Willemen Infra NV, Booiebos 4 te 9031 Gent (Drongen) (€ 4.604.962,55 excl. btw);

De NV Aquafin en de Technische Dienst stelt voor om, rekening houdende met het voorgaande, deze opdracht te gunnen aan de economisch meest voordelige regelmatige bieder (op basis van de prijs), zijnde Colas Centrum, Nestor Matinstraat 313 te 1082 Brussel, tegen het nagerekende offertebedrag van € 3.929.293,46 incl. btw, waarvan het gemeentelijk aandeel € 2.001.838,22 excl. BTW of € 2.284.687,85 incl. BTW (verschillende BTW regimes) bedraagt mits het verkrijgen van een visum. De te verwachten investeringssubsudies op dit project bedragen voor de gemeente Meise € 491.201,42 incl. BTW.

Juridische gronden

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

Advies/argumentatie

Positief advies van Aquafin en de technische dienst.

Financiële gevolgen

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2020 en 2021, op budgetcodes GEM/22700000/03100-CBS (actie 003/001/005) .

Budgetsleutel

Acties

Beschikbaar budget

GEM/22700000/03100

1419/003/001/005

4.025.000,00

 

BESLUIT

Artikel 1

De aangepaste raming van € 3.929.293,46 incl. btw waarvan het gemeentelijk aandeel € 2.001.838,22 excl. BTW of € 2.284.687,85 incl. BTW (verschillende BTW regimes) bedraagt voor de opdracht “Wegenis- en rioleringswerken collector St-Brixius fase 2" en GIP-dossier "omgeving J. De Meuterstraat, Hoekstraat en Schriekkouterbaan” wordt goedgekeurd.

Artikel 2

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 20202 en 2021, op budgetcodes GEM/15000000/03100-CBS (actie 003/001/005) .

 

Met 24 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Marcel Belgrado, Roger Heyvaert, Herwig Cornelis, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Jo Van Den Brande, Emiel De Boeck, Christine De Cubber, Jacques Wouters, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers, Diana Tierens, Ruben Algaba, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot)

 

top

Toelage voor woon- en begeleidingscentrum voor personen met een beperking - 2020

MOTIVERING

Feiten en context

Sedert 1995 wordt door de Raad van Bestuur van de vzw Levedale bij de gemeentebesturen van de vijf aangesloten gemeenten een verzoek tot jaarlijkse toelage ingediend.

De jaarlijkse toelage van 0,30 euro per inwoner wordt gebaseerd op het aantal inwoners op 31 december.

Op 31 december 2019 telt Meise 19.641 inwoners.

Juridische gronden

Het decreet van 22 december 2019 over het lokaal bestuur.

Advies/argumentatie

Gunstig advies.

Financiële gevolgen

Het krediet is voorzien in het budget 2020.

Algemene rekening

beleidscode

Beschikbaar budget

64900000

09110

9.671,47 euro

BESLUIT

Artikel 1

Aan de vzw Levedale wordt een toelage van 5.892,30 euro toegekend voor het dienstjaar 2020.  Deze zal gestort worden op rekeningnummer BE34 4239 1002 0190 van de vzw Levedale.

Met 24 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Marcel Belgrado, Roger Heyvaert, Herwig Cornelis, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Jo Van Den Brande, Emiel De Boeck, Christine De Cubber, Jacques Wouters, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers, Diana Tierens, Ruben Algaba, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot)

 

top

Communicatie en signalisatie bij wegeniswerken - Toegevoegd punt

MOTIVERING

Feiten en context

Recente werken aan de Merchtemsesteenweg te Wolvertem hebben aangetoond dat er ernstige tekortkomingen zijn in de communicatie naar de aangelanden toe en inzake het correct aanbrengen en onderhouden van de noodzakelijke werfsignalisatie gedurende de duur van de werken.

De inwoners van de straten die onmiddellijk op de werfzone uitkwamen werden daarbij niet op de hoogte gebracht via een werfmededeling.

Het doorgaand verkeer zocht zich een weg door deze straten van de zone 30, een éénrichtingsstraat in zone 30 werd plots in beide richtingen gebruikt en de signalisatie werd door medewerkers van de uitvoerende firma voor het plaatsen van hun eigen wagens weggezet. Daardoor ontstond er een situatie van rechtsonzekerheid voor de aangelanden waarvan sommigen later werden geverbaliseerd.

De onderbezette politie van de zone KLM werd door de burgers zelf ter hulp geroepen en heeft daarbij talrijke vermijdbare uren moeten presteren om de situatie in te dijken.

Het gemeentebestuur zal in de toekomst bij belangrijke werken de volgende verplichtingen opleggen aan de betrokken intercommunales of firma’s.

BESLUIT

Dit voorstel wordt verworpen.

Met 10 stemmen voor (Marcel Belgrado, Roger Heyvaert, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Jo Van Den Brande, Emiel De Boeck, Christine De Cubber, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers en Ruben Algaba), 14 stemmen tegen (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Herwig Cornelis, Jacques Wouters, Diana Tierens, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot)

 

top
Meise url gemeenteraad
https://meise.meetingburger.net/gr/9284fde7-48a7-42e1-be90-5693782d41b3