1. Goedkeuring notulen
  2. I.B.E.G. - Buitengewone algemene vergadering van 10 maart 2020
  3. Regionaal Landschap Brabantse Kouters - uitnodiging algemene vergadering 18 februari 2020
  4. Goedkeuring van het huishoudelijk reglement gemeenschapswachten
  5. Retributiereglement op de vergunningen voor individueel bezoldigd personenvervoer en op de bestuurderspassen
  6. Belastingreglement op het vervoeren van personen met een politievoertuig (Combitaks): 2020-2025
  7. Verderzetting van de deelname van de gemeente aan het project 'Intergemeentelijke Natuur- en Landschapsploegen' tijdens de periode 2020-2025
  8. Verwijderen van asbest in de gemeentelijke gebouwen - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze
  9. Fietsenstallingen voor verkeersveilige schoolomgevingen - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze
  10. Onderhoud en controle van verwarmings- en ventilatieinstallaties in verschillende gemeentegebouwen - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze
  11. Erelonen fietspaden en aanhorigheden Drijpikkelstraat,Temsesteenweg - bijkomende opdracht 2 - opmaak technisch verslag en sloopopvolgingsplan
  12. Erelonen fietspaden en aanhorigheden Drijpikkelstraat,Temsesteenweg - goedkeuring bijkomende opdracht 3 - opmaak rooilijn- en onteigeningsplannen
  13. Erelonen fietspaden en aanhorigheden Drijpikkelstraat,Temsesteenweg - goedkeuring bijkomende opdracht 4 - opmaak omgevingsvergunning
  14. Jeugdraad: werkingtoelage 2020
  15. Goedkeuring van het huishoudelijk reglement sportraad
  16. Werkingskosten sportraad 2020
  17. Akademie voor Muzische Kunsten - Goedkeuring Artistiek Pedagogisch Project
  18. Parkeren in Tramlaan
  19. Schoolomgevingen
  20. Voetbalveld Wolvertem-Merchtem
  21. Opvolging signalisatieplan voor uitvoering van werken
Meise
Zitting van 17 feb 2020
Van 19.30 uur tot 21
Aanwezig:
Katrien Uyttersprot, voorzitter;
Gerda Van den Brande, burgemeester;
Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux en Thomas Goethals, schepenen;
Marcel Belgrado, Roger Heyvaert, Herwig Cornelis, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Jo Van Den Brande, Emiel De Boeck, Christine De Cubber, Jacques Wouters, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers, Diana Tierens, Ruben Algaba, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende en Roel Baudewyns, raadsleden;
Caroline De Ridder, algemeen directeur.
Verontschuldigd:
Sonja Becq, raadslid;
 
raadslid Paul Aerts vervoegt de vergadering vanaf punt 2.

Goedkeuring notulen

BESLUIT

Artikel 1

De notulen van de gemeenteraad van 20 januari 2020 worden goedgekeurd.

Met 23 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Marcel Belgrado, Roger Heyvaert, Herwig Cornelis, Virginie De Klippel, Jo Van Den Brande, Emiel De Boeck, Christine De Cubber, Jacques Wouters, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers, Diana Tierens, Ruben Algaba, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot)

 

top

I.B.E.G. - Buitengewone algemene vergadering van 10 maart 2020

MOTIVERING

Feiten en context

De deelneming van de gemeente Meise in de intercommunale van Brabant voor Elektriciteit en Gas CVBA (hierna I.B.E.G. genoemd), opdrachthoudende vereniging met maatschappelijke zetel te Grote Markt Z/N, 1800 Vilvoorde;

De raad van bestuur van I.B.E.G. van 17 december 2019 heeft besloten tot de oprichting van de coöperatieve vennootschap VENTUM&green (hierna 'VENTUM&green');

De raad van bestuur van I.B.E.G. van 17 december 2019 heeft besloten tot de inbreng van de participaties in Greensky CVBA, Groen Compagnie Verte CVBA, Wind4Flanders CVBA, Wind4Flanders Projects 1, Wind4Flanders Projects 2, Wind4Flanders Projects 3, Wind4Flanders Projects 4, ENGIE, SUEZ en Electrabel Green Projects Flanders CVBA in VENTUM&green (hierna de 'Inbreng');

De raad van bestuur van I.B.E.G. van 17 december 2019 heeft het verslag cfr. artikel 472,§1, 2e lid van het decreet lokaal bestuur, waarin de voor- en nadelen van de deelneming in VENTUM&green worden afgewogen en dat aantoont dat I.B.E.G. zelf niet die voordelen kan bieden, goedgekeurd;

De raad van bestuur van I.B.E.G. van 17 december 2019 heeft de buitengewone algemene vergadering van I.B.E.G. (hierna BAV)  samengeroepen en heeft bepaald dat deze op dinsdag 10 maart 2020 om 17 uur bij 'Living Tomorrow, Indringingsweg 1 te 1800 Vilvoorde (zaal brainstorm room);

De agenda van deze buitengewone algemene vergadering omvat volgende punten:

1. Bespreking van het verslag van de raad van bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 472,§1,2e lid van het decreet lokaal bestuur;

2. Bespreking van het financieel plan met betrekking tot de op te richten vennootschap VENTUM&green;

3. Goedkeuring dat de inbreng niet onderworpen is aan de regeling omschreven in de artikelen 12:93 tot 12:93 en 12:97 tot 12:100 WVV;

4. Goedkeuring tot oprichting van VENTUM&green zoals vereist conform artikel 472,§1,2e lid van het decreet lokaal bestuur;

5. Goedkeuring van de ontwerpstatuten van VENTUM&green;

6. Goedkeuring van het voorstel tot aanstelling van KPMG Bedrijfsrevisoren als commissaris van de VENTUM&green;

7. Goedkeuring van de bestuurder die zal optreden namens de Vennootschap als bestuurder in VENTUM&green;

8. Volmacht aan één lid van de raad van bestuur van de Vennootschap teneinde de Vennootschap te vertegenwoordigen tijdens het verlijden van de akte (op 23 juni 2020) die handelt over de oprichting van VENTUM&green en in het algemeen alle handelingen mag stellen en documenten mag ondertekenen in het kader van de voorziene oprichting van VENTUM&green;

9. Instructies aan Clifford Chance en/of het secretariaat van I.B.E.G. om het verslag van de raad van bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 472,§1,2e lid van het decreet lokaal bestuur en de beslissing van de buitengewone algemene vergadering over te maken aan het Vlaams Toezicht cfr. artikel 472,§1,3e lid en §2 van het decreet lokaal bestuur;

10 Statutaire mededelingen.

De raad van bestuur van I.B.E.G. van 17 december 2019 heeft het ontwerp financieel plan met betrekking tot de op te richten vennootschap VENTUM&green goedgekeurd;

De documentatiestukken werden uitgewerkt door de raad van bestuur van I.B.E.G., daarin begrepen de verslagen bij de vermelde voorstellen.

Juridische gronden

De wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, en in het bijzonder artikel 180 dat stelt dat gemeenten rechtstreeks of onrechtstreeks kunnen participeren in bedrijven voor productie, vervoer en distributie van energie;

Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en in het bijzonder artikel 472 dat stelt dat dienstverlenende of opdrachthoudende verenigingen kunnen deelnemen in publiekrechtelijke en privaatrechtelijke rechtspersonen die zelf niet die rechtsvorm hebben aangenomen, op voorwaarde dat het maatschappelijk doel van die rechtspersonen overeenstemt met de eigen doelstellingen en op voorwaarde dat de wetgeving van de overheidsopdrachten wordt nageleefd.

De statuten van I.B.E.G.

Advies/argumentatie

Bijzondere aandacht voor de statutaire bepalingen van de artikels 32 en 36 inzake de vertegenwoordiging van de gemeente Meise:

- De buitengewone algemene vergadering is samengesteld uit vertegenwoordigers van de deelnemende gemeenten, waaronder Meise;

- Het aantal vertegenwoordigers dat Meise kan afvaardigen wordt bepaald op basis van het bevolkingscijfer en de kapitaalinbreng binnen I.B.E.G. Bijgevolg kan Meise drie vertegenwoordigers afvaardigen;

- De volmachten die dat mandaat bevestigen moeten ten minste 5 dagen voor de vergadering op het secretariaat van de opdrachthoudende vereniging worden ingediend;

- Er bestaat onverenigbaarheid tussen het mandaat van vertegenwoordiger op de buitengewone algemene vergadering en dat van lid van één van de andere organen. Dit betekent dat de aan te duiden vertegenwoordigers geen bestuursmandaat mogen uitoefenen in de schoot van I.B.E.G.

De aandacht dient te worden gevestigd op het feit dat een deskundige in I.B.E.G.-Sibelgas, die gemeenteraadslid of schepen of burgemeester is, kan voorgedragen worden als bestuurder bij VENTUM&green, niettemin mag hij/zij noch bestuurder in I.B.E.G., noch bestuurder in Sibelgas zijn.

Financiële gevolgen

Geen financiële gevolgen.

BESLUIT

Artikel 1

Zijn goedkeuring te verlenen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van I.B.E.G. op 10 maart 2020 om 17u00, Charlotte Meulemeester, Gerda Van den Brande en Karine Métens als mandatarissen aan te stellen teneinde de gemeente Meise te vertegenwoordigen op de buitengewone algemene vergadering van I.B.E.G. en te stemmen op alle punten van de dagorde van die buitengewone algemene vergadering.

Artikel 2

Zijn goedkeuring te verlenen aan de oprichting van VENTUM&green en de ontwerpstatuten van VENTUM&green, zoals in bijlage gevoegd aan huidig besluit, goed te keuren onder voorbehoud van een ernstig onderzoek naar de integratie met Zefier.

Artikel 3

Zijn goedkeuring te verlenen om als oprichter in VENTUM&green te participeren met een inbreng van 1.000 euro.

Artikel 4

Een volmacht te verlenen aan Charlotte Meulemeester, Gerda Van den Brande en Karine Métens teneinde de gemeente te vertegenwoordigen tijdens het verlijden van de akte die handelt over de oprichting van VENTUM&green en in het algemeen alle handelingen te mogen stellen en documenten te mogen ondertekenen in het kader van de voorziene oprichting van VENTUM&green.

Artikel 5

Zijn goedkeuring te verlenen aan het ontwerp financieel plan met betrekking tot de op te richten vennootschap VENTUM&green.

Artikel 6

Gerda Van den Brande als bestuurder aan te stellen, die noch bestuurder is in I.B.E.G., noch in Sibelgas, teneinde de gemeente Meise te vertegenwoordigen in de raad van bestuur van VENTUM&green en ook hier de integratie met Zefier te onderzoeken en te faciliteren.

Artikel 7

Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van dit besluit, met inbegrip van een verdere delegatie van de bijzondere machtiging verleend bij dit besluit.

STEMMING OVER AMENDEMENT 1

Met 14 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Herwig Cornelis, Jacques Wouters, Diana Tierens, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot), 2 stemmen tegen (Marcel Belgrado en Emiel De Boeck), 8 onthoudingen (Roger Heyvaert, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Jo Van Den Brande, Christine De Cubber, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers en Ruben Algaba)

STEMMING OVER AMENDEMENT 2

Met 14 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Herwig Cornelis, Jacques Wouters, Diana Tierens, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot), 2 stemmen tegen (Marcel Belgrado en Emiel De Boeck), 8 onthoudingen (Roger Heyvaert, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Jo Van Den Brande, Christine De Cubber, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers en Ruben Algaba)

STEMMING OVER ARTIKELEN 1 TOT EN MET 7, UITGEZONDERD ARTIKEL 6

Met 16 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Marcel Belgrado, Herwig Cornelis, Emiel De Boeck, Jacques Wouters, Diana Tierens, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot), 8 onthoudingen (Roger Heyvaert, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Jo Van Den Brande, Christine De Cubber, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers en Ruben Algaba)

 

top

Regionaal Landschap Brabantse Kouters - uitnodiging algemene vergadering 18 februari 2020

MOTIVERING

Feiten en context

Op 13 januari 2020 ontving de gemeente een schrijven van Regionaal Landschap Brabantse Kouters (RLBK, voordien Regionaal Landschap Groene Corridor, RLGN) met een uitnodiging voor de algemene vergadering van 18 februari 2020

De algemene vergadering gaat door op 18 februari 2020 in de raadzaal van het gemeentehuis te Steenokkerzeel, Orchideeënlaan 17 te 1820 Steenokkerzeel.

De agenda van de algemene vergadering omvat volgende punten:

1. Opening van de vergadering

2. Vaststelling dat de oproeping is gebeurd conform de statuten

3. Vaststelling van de aanwezigheden en van het quorum

4. Goedkeuring verslag vorige AV (6/05/2019)

5. Toetreding gemeente Kraainem tot RLBK vzw

6. Statutenwijziging (aanpassing werkingsgebied & aanpassingen i.f.v. nieuwe wetgeving vzw's)

7. Toelichting en goedkeuring jaarverslag 2019

8. Goedkeuring jaarrekening 2019 en verslag accountant n.a.v. de controle van de boekhouding 2019

9. Toelichting en goedkeuring jaarprogramma 2020

10. Goedkeuring begroting 2020

11. Kwijting van de bestuurders

12. Verkiezing van de leden van de raad van bestuur voor groep B, C en D

13. Aanstelling van een accountant voor de verificatie van de rekeningen 2020

14. Verlenen volmacht aan voorgaande voor neerlegging jaarrekening bij Nationale Bank

15. Varia

Juridische gronden

Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

Advies/argumentatie

Gunstig advies.

Zowel de effectieve vertegenwoordigers als de plaatsvervangers mogen aanwezig zijn, maar als gemeentebestuur hebben we uiteraard maar één stem.

Financiële gevolgen

Geen financiële gevolgen.

BESLUIT

Artikel 1

De agenda van de algemene vergadering van het Regionaal Landschap Brabantse Kouters van 18 februari 2020 wordt goedgekeurd.

Artikel 2

Jonathan De Valck en Thomas Goethals worden als effectieve vertegenwoordigers volmacht verleend om de agendapunten goed te keuren en te handelen volgens de beslissing genomen in zitting van de gemeenteraad van 17 februari 2020.

Artikel 3

Roel Baudewyns en Karine Métens worden als plaatsvervangende vertegenwoordigers volmacht verleend om de agendapunten goed te keuren en te handelen volgens de beslissing genomen in zitting van de gemeenteraad van 17 februari 2020.

Artikel 4

Regionaal Landschap Brabantse Kouters wordt van deze beslissing in kennis gesteld.

Met 16 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Marcel Belgrado, Herwig Cornelis, Emiel De Boeck, Jacques Wouters, Diana Tierens, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot), 8 onthoudingen (Roger Heyvaert, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Jo Van Den Brande, Christine De Cubber, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers en Ruben Algaba)

 

top

Goedkeuring van het huishoudelijk reglement gemeenschapswachten

MOTIVERING

Feiten en context

De gemeenteraad verklaarde zich in zitting van 18 november 2019 principieel akkoord met de oprichting van een dienst Gemeenschapswachten, gericht op het verhogen van het veiligheidsgevoel van de burgers en het voorkomen van openbare overlast en criminaliteit.

De gemeenteraad keurde in zitting van 16 december 2019 de personeelsformatie goed waarbij 2 VTE gemeenschapswachten werden voorzien in het personeelskader.

Juridische gronden

Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

Advies/argumentatie

Het is aangewezen om voor de dienst Gemeenschapswachten een huishoudelijk reglement op te maken.

Financiële gevolgen

Geen financiële gevolgen.

BESLUIT

Artikel 1

De gemeenteraad te verzoeken het huishoudelijk reglement voor de dienst Gemeenschapswachten goed te keuren.

Met 24 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Marcel Belgrado, Roger Heyvaert, Herwig Cornelis, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Jo Van Den Brande, Emiel De Boeck, Christine De Cubber, Jacques Wouters, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers, Diana Tierens, Ruben Algaba, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot)

 

top

Retributiereglement op de vergunningen voor individueel bezoldigd personenvervoer en op de bestuurderspassen

MOTIVERING

Feiten en context

Conform het decreet betreffende het individueel bezoldigd personenvervoer en het besluit van de Vlaamse regering omtrent de exploitatievoorwaarden kan een retributie gevorderd worden voor individueel bezoldigd personenvervoer.

Het basisbedrag van de retributie voor vergunningen bedraagt 350 euro per jaar en per in de akte van de vergunning vermeld voertuig. De Vlaamse Regering kan dit basisbedrag differentiëren naar beneden tot minimaal 250 euro, op basis van de parameters bepaald door de Vlaamse Regering.

Gelet op beleidsdoelstelling 3: "In Meise leven en bewegen we op een duurzame manier" en actieplan 3.2: "Meise neemt een voorbeeldrol op op vlak van duurzaamheid" zou een korting kunnen toegekend worden voor voertuigen die aan de minimale emissienormen voldoen.

De gemeenteraad is bevoegd om dit retributiereglement goed te keuren.

Juridische gronden

De grondwet, artikel 173;

Decreet van 29 maart 2019 betreffende het individueel bezoldigd personenvervoer;

Besluit van de Vlaamse Regering van 8 november2019 betreffende de exploitatievoorwaarden voor het individueel bezoldigd personenvervoer;

Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 40 en 41;

Omzendbrief KB ABB 2019/ over de gemeentefiscaliteit;

Advies/argumentatie

Gunstig advies om het bedrag van de retributie vast te stellen op 250,00 euro per jaar, als het voertuig voldoet aan de minimale emissienormen, zoals bepaald door de Vlaamse regering.

Financiële gevolgen

De jaarlijkse opbrengst wordt geraamd op 1.500€.

Het krediet wordt voorzien in het budget 2020.

Budgetsleutel

Actie

Beschikbaar budget

73699000/00200

NVT

40.268,72€

BESLUIT

Artikel 1 Inwerkingtreding

Vanaf 2020 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt een jaarlijkse retributie geheven op de vergunningen voor de exploitatie van een dienst voor individueel bezoldigd personenvervoer en een éénmalige retributie voor de afgifte van een bestuurderspas voor individueel bezoldigd personenvervoer.

Artikel 2 Definities

In dit reglement wordt verstaan onder:

         bestuurder: elke natuurlijk persoon die een voertuig bestuurt waarmee diensten voor individueel bezoldigd personenvervoer worden uitgevoerd

         bestuurderspas: de pas afgeleverd aan de bestuurder overeenkomstig het decreet van 29 maart 2019 betreffende het individueel bezoldigd personenvervoer

         diensten voor individueel bezoldigd personenvervoer: diensten voor bezoldigd personenvervoer zoals gedefinieerd in het decreet van 29 maart 2019 betreffende het individueel bezoldigd personenvervoer

         exploitant: elke natuurlijke persoon of rechtspersoon die een dienst voor individueel bezoldigd personenvervoer uitbaat.

Artikel 3 : Tarieven

A. Jaarlijkse retributie

De retributie bedraagt 350,00 euro per jaar en per voertuig vermeld in de toegekende vergunning. Als het voertuig voldoet aan de minimale emissienormen, zoals bepaald door de Vlaamse regering, bedraagt de retributie 250,00 euro per jaar.

De retributie is verschuldigd voor het hele jaar, onafhankelijk van het moment waarop de vergunning wordt afgegeven.

De vermindering van het aantal voertuigen of de opschorting van de exploitatie met een of meer voertuigen geeft geen aanleiding tot een retributieteruggave. Dit geldt eveneens voor de schorsing of de intrekking van een vergunning of het buiten werking stellen van een of meer voertuigen voor welke reden dan ook.

De retributie wordt aangepast volgens de schommelingen van het indexcijfer van de consumptieprijzen. Deze aanpassing gebeurt door middel van de coëfficiënt die wordt bekomen door het indexcijfer van de maand december van het jaar voorafgaand aan het jaar waarin de retributie verschuldigd is, te delen door het indexcijfer van de maand december van het jaar 2019.

B. Retributie bestuurderspas

De retributie voor afgifte van een bestuurderspas bedraagt 20 euro per bestuurderspas.

Deze retributie wordt op 1 januari van elk jaar aangepast volgens de schommelingen van het indexcijfer van de consumptieprijzen. Deze aanpassing gebeurt door middel van de coëfficiënt die wordt bekomen door het indexcijfer van de maand december van het jaar voorafgaand aan het belastingjaar te delen door het indexcijfer van de maand december van het jaar 2019.

Artikel 4. Schuldenaar

De retributies, bedoeld in dit reglement, zijn verschuldigd door de houder van de vergunning of bestuurderspas.

Artikel 5. Betalingswijze

De vergunninghouder is de eerste jaarlijkse retributie verschuldigd op het ogenblik van de afgifte van de vergunning en nadien telkens op 1 januari van het kalenderjaar.

De houder van de bestuurderspas is de retributie verschuldigd op het ogenblik van de afgifte van de bestuurderspas.

Artikel 6. Invordering bij niet-betaling

Wanneer de retributie niet tijdig wordt betaald zal deze worden ingevorderd overeenkomstig de gemeentelijke procedure voor fiscale en niet-fiscale ontvangsten, waarbij kosten kunnen worden aangerekend. Het volledig verschuldigde bedrag zal desnoods ingevorderd worden via dwangbevel overeenkomstig artikel 177, tweede lid van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017. Bij betwisting kan het gemeentebestuur zich tot de burgerlijke rechtbank wenden om de retributie in te vorderen.

Artikel 7. Bezwaren

De retributieplichtige of zijn volmachthouder kan bezwaar indienen tegen deze retributie bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet, op straffe van nietigheid, schriftelijk worden ingediend en worden gemotiveerd.

De indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen de termijn van 3 maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag.

Bezwaren kunnen worden ingediend via een van de volgende kanalen:

         e-mail: belastingen@meise.be;

         post: College van burgemeester en schepenen, Tramlaan 8, 1861 Meise.

Artikel 8 Bekendmaking

Dit retributiereglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikels 285 tot 288 van het decreet lokaal bestuur en overgemaakt aan de toezichthoudende overheid overeenkomstig artikel 330, 1ste lid van het decreet lokaal bestuur.

Met 16 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Marcel Belgrado, Herwig Cornelis, Emiel De Boeck, Jacques Wouters, Diana Tierens, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot), 8 stemmen tegen (Roger Heyvaert, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Jo Van Den Brande, Christine De Cubber, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers en Ruben Algaba)

 

top

Belastingreglement op het vervoeren van personen met een politievoertuig (Combitaks): 2020-2025

MOTIVERING

Feiten en context

Op 4 november 2019 nam het college kennis van het feit dat op basis van de Omzendbrief KB/ABB 2019/2 inzake gemeentefiscaliteit de "combitaks" wordt geschrapt als mogelijke gemeentebelasting. Het belastingreglement, goedgekeurd door de gemeenteraad op 9 juni 2015, werd dus niet meer verlengd voor het aanslagjaar 2020.

Aangezien de gemeente Kapelle-Op-den-Bos en de gemeente Londerzeel het belastingreglement op het vervoeren van personen met een politievoertuig wel hebben goedgekeurd, is het wenselijk dat de gemeente Meise dit reglement ook goedkeurt om de uniformiteit binnen de politiezone KLM te bewerkstelligen.

De minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken bepaalde evenwel, laatst nog in de omzendbrief d.d. 21 november 2018 betreffende de onderrichtingen voor het opstellen van de politiebegroting voor 2019 ten behoeve van de politiezones, dat in afwachting van de publicatie van het koninklijk besluit, artikel 90 van de WGP de bepalingen van het door de WGP opgeheven artikel 223bis van de Nieuwe Gemeentewet herneemt, krachtens hetwelk de individuele politieprestaties bepaald in de gemeenteraad konden worden doorgerekend aan personen en rechtspersonen.

De gemeenteraad is bevoegd om het belastingreglement goed te keuren.

Juridische gronden

De Grondwet, artikel 170§3;

Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 40 en 41;

De nieuwe gemeentewet, artikel 223bis

Het decreet van 30 mei 2008 , en zijn latere wijzigingen;

De besluitwet van 14 november 1939 betreffende de beteugeling van de dronkenschap, inzonderheid artikel 1§2;

Wet van 5 augustus 1992 op het Politieambt, inzonderheid artikel 31;

De omzendbrief KB ABB 2019/2 omtrent de gemeentefiscaliteit;

Advies/argumentatie

Overwegende dat de belasting verantwoord is enerzijds om overlast te beperken en anderzijds voor de openbare veiligheid;

Overwegende dat de politiediensten extra prestaties moeten verrichten voor het vervoeren van personen;

Overwegende dat deze kosten van het vervoer en de werkuren van het personeel voor rekening van de gemeenschap zijn;

Overwegende dat het gerechtvaardigd is een billijke financiële tussenkomst te vragen van al wie, al dan niet gevraagd, beroep doet op de dienstverlening van de gemeente en politiezone;

Gunstig advies om conform de gemeente Londerzeel en Kapelle-Op-den-Bos een combitaks in te voeren.

Financiële gevolgen

De jaarlijkse opbrengst wordt geraamd op 500€.

Het krediet is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.

Budgetsleutel

Actie

Beschikbaar budget

73699000/00200

NVT

40.268,72€

BESLUIT

Artikel 1:

Er wordt voor een termijn eindigend op 31 december 2025 een belasting gevestigd op het vervoer van personen met een politievoertuig op grond van artikel 1 § 2 van de besluitwet van 14 november 1939 betreffende de beteugeling van de dronkenschap, of in het kader van een bestuurlijke aanhouding op grond van artikel 31 van de wet van 5 augustus 1992 op het Politieambt.

Artikel 2:

Als rit dient verstaan te worden het traject dat wordt afgelegd vanaf het uitrukken van het politievoertuig tot op het ogenblik dat de betrokkene op zijn eindbestemming, door de politie bepaald, is gebracht (politiecommissariaat, thuis, ziekenhuis, …).

Artikel 3:

De belasting wordt vastgesteld op een forfaitair bedrag van 100 euro per rit en per vervoerd persoon.

Artikel 4:

De belasting valt ten laste van de vervoerde persoon of in voorkomend geval, van de voor hem burgerlijk verantwoordelijke persoon. Zij is verschuldigd vanaf het ogenblik dat de vervoerde persoon zijn eindbestemming bereikt heeft.

Artikel 5:

Vrijgesteld van deze belasting is het vervoer van personen met een politievoertuig in het kader van een gerechtelijke aanhouding in de zin van de wet van 20 juli 1990 betreffende de voorlopige hechtenis.

Artikel 6:

§1. De belasting moet worden betaald binnen de twee maanden vanaf de datum van verzending van het aanslagbiljet.

§2.De belastingschuldige kan een bezwaar indienen conform de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008. Het bezwaarschrift moet gemotiveerd en met redenen omkleed zijn en schriftelijk worden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen.

Het bezwaarschrift moet, op straffe van verval, worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of van de kennisgeving van de aanslag.

§3. Zonder afbreuk te doen aan de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 , en zijn latere wijzigingen, zijn de bepalingen van titel VII, hoofdstukken 1, 3, 4, 6 tot en met 9bis, van het wetboek van de inkomstenbelastingen en de artikelen 126 tot 175 van het uitvoeringsbesluit van dit wetboek van toepassing voor zover zij met name niet de belastingen op de inkomsten betreffen.

Artikel 7:

Dit reglement treedt in werking op de vijfde dag na de bekendmaking ervan.

Artikel 8:

Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikels 285 tot 288 van het decreet lokaal bestuur en overgemaakt aan de toezichthoudende overheid overeenkomstig artikel 330, 1ste lid van het decreet lokaal bestuur.

Met 16 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Marcel Belgrado, Herwig Cornelis, Emiel De Boeck, Jacques Wouters, Diana Tierens, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot), 8 stemmen tegen (Roger Heyvaert, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Jo Van Den Brande, Christine De Cubber, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers en Ruben Algaba)

 

top

Verderzetting van de deelname van de gemeente aan het project 'Intergemeentelijke Natuur- en Landschapsploegen' tijdens de periode 2020-2025

MOTIVERING

Feiten en context

Op 31 juli 2018 besliste de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst 2014-2015 in het kader van een Dienst van Algemeen Economisch Belang (DAEB), zijnde de organisatie van de Intergemeentelijke Natuur- en Landschapsploegen (INL-ploegen), door middel van het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst 2014-2015, verlengd voor 2016, 2017 en 2018-2019 te ondertekenen.

Deze samenwerkingsovereenkomst tussen de provincie Vlaams-Brabant, de gemeenten en Pro Natura v.z.w. loopt tot 31 december 2019, maar de provincie Vlaams-Brabant voorziet een opvolging voor deze samenwerkingsovereenkomst voor de periode 2020-2025.

Doel van de nieuwe samenwerkingsovereenkomst is de uitvoering van gemeentelijke natuurprojecten door middel van sociale tewerkstelling. De Intergemeentelijke Natuur- en Landschapsploegen (INL-ploegen) worden als sterk instrument beschouwd voor het realiseren van een klimaatbestendig en biodivers landschap via versterking van robuuste groen-blauwe netwerken in de open ruimte en een groen-blauwe dooradering tot in de bebouwde ruimte.

Via deze samenwerkingsovereenkomst wordt jaarlijks een vooraf afgesproken actieprogramma uitgevoerd op basis van een gegarandeerd urenpakket. De INL-ploegen werken met kansengroepen en laaggeschoolde langdurige werklozen.  Ze bieden een bijkomende hulp aan de gemeentelijke groendienst bij de uitvoering van de inrichtings- en beheerswerken van voornamelijk openbare natuur- en parkgebieden.

De tewerkstelling van deze doelgroepwerknemers werd steeds gesubsidieerd.  Op 26 mei 2014 ondertekende de gemeente het toetredingscontract tussen het Vlaamse Gewest en de gemeente voor de toekenning van een compensatie voor milieugerelateerde taken, uitgevoerd door doelgroepwerknemers voor de periode 2014-2019.  De gemeente heeft aldus tot 2019 recht op een jaarlijkse subsidie van maximaal 10.500 € bij inzet van 2 doelgroepwerknemers (aan 2 x 600 uren).  Momenteel is er geen nieuws inzake het al dan niet verlengen van deze subsidie.

Het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst betreffende een dienst van algemeen economisch belang, zijnde de organisatie van de Intergemeentelijke Natuur- en Landschapsploegen (INL-ploegen) is als bijlage toegevoegd.

Juridische gronden

- Samenwerkingsovereenkomst 2014-2015 in het kader van een Dienst van Algemeen Economisch Belang (DAEB), zijnde de organisatie van de Intergemeentelijke Natuur- en Landschapsploegen (INL-ploegen), in het bijzonder artikel 8.
- Addendum bij de samenwerkingsovereenkomst 2014-2015, verlengd voor 2016, 2017 en 2018-2019.

- Gemeenteraadsbeslissing van 31 juli 2018 houdende ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst.

- Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

Advies/argumentatie

Het algemeen doel van de samenwerkingsovereenkomst is de uitvoering van gemeentelijke natuurprojecten door middel van sociale tewerkstelling.  Jaarlijks wordt een actieprogramma afgesproken dat wordt uitgevoerd op basis van een gegarandeerd urenpakket.

Samen met Pro Natura werden de mogelijke projecten en dus de werklast ingeschat.  De dienst leefmilieu stelt voor om in te schrijven voor 3 VTE, of eventueel 2,5 VTE (tegenover 2 in 2018 en 1,5 in 2019). De taken die de INL-ploegen uitvoeren, zijn complementair aan deze van de groendienst. 

De samenwerking past binnen de hoofddoelstelling tot professionalisering van het onderhoud en de verhoging van het aantal VTE zal er voor zorgen dat de terreinen (zoals Grote Wyver en Opsakee) ten alle tijde passend onderhouden zullen zijn.

De gemeente werkt reeds jaren met doelgroepwerknemers (Econet, NLZ, Pro Natura).  Pro Natura wordt ingezet voor taken en werkzaamheden die niet behoren tot het normale takenpakket van de groendienst en gezien de tijdsdruk ook niet kunnen bijgenomen worden.

De voornaamste werklocaties zijn:

- groene speelruimte Grote Wyver

- groene speelruimte Opsakee

- groene speelruimte De Schriek

- KWZI Hazepootstraat

- holle weg Kaarlijkstraat

- Neromhof

- diverse trage wegen

- parkje cultuurhuis Meise

- diverse locaties voor bloemenweides

- diverse locaties voor bestrijding exoten

- diverse locaties voor onderhoud KLE.

Pro Natura wordt ingeschakeld voor systematische onderhoudswerken die niet behoren tot het klassieke groenonderhoud (zoals het frequent maaien van terreinen, taluds, ruigtes, paden en hooilanden, het hakhout- en middelhoutbeheer, het vrijstellen van aanplantingen en het maaien van distels).

Daarnaast voert Pro Natura ook specifieke opdrachten uit of ondersteunt de gemeente in de uitvoering ervan (zoals verfraaiing van terreinen, plaatsen van speelinfrastructuur, verwijderen van hoogstammige bomen (in Neromhof), herstel boomgaard, onderhoud houtsnipperwand, herinrichting omgeving cultuurhuis Meise, herinrichting omgeving AC enz).  Deze werken kunnen wegens tijdsgebrek momenteel niet uitgevoerd worden.

De verhoging van het contingent geeft uitvoering aan prioritaire actie 1.3.2 van het strategisch meerjarenplan 2020-2025 (professionaliseren van het onderhoud van het openbaar domein) en maakt het mogelijk andere prioritaire acties uit te voeren (bvb 1.1.2 “heropwaarderen van het park achter het cultuurhuis”).

Financiële gevolgen

De kostprijs voor de inzet van INL-ploegen is vastgelegd.  Per VTE (= 1450 uren) bedraagt de kostprijs maximaal (exclusief BTW, welke gemiddeld 15% bedraagt):
34.210 euro per VTE voor 2020

35.578 euro per VTE voor 2021

37.002 euro per VTE voor 2022

38.482 euro per VTE voor 2023

40.021 euro per VTE voor 2024

41.622 euro per VTE voor 2025.

BESLUIT

Artikel 1

De gemeenteraad beslist deel te nemen aan het project ‘Intergemeentelijke Natuur- en Landschapsploegen 2020-2025’ en ondertekent de samenwerkingsovereenkomst betreffende een dienst van algemeen economisch belang (DAEB), zijnde de organisatie van de Intergemeentelijke Natuur- en Landschapsploegen (INL-ploegen).

Artikel 2

De gemeente neemt deel aan de Intergemeentelijke Natuur- en Landschapsploegen

voor 2020: met 4.350 uren = 3 VTE

voor 2021: met 4.350 uren = 3 VTE

voor 2022: met 2.175 uren = 1,5 VTE

voor 2023: met 2.175 uren = 1,5 VTE

voor 2024: met 2.175 uren = 1,5 VTE

voor 2025: met 2.175 uren = 1,5 VTE

met als kostprijs een maximale bijdrage (excl. BTW) van:

•             34.210 euro per VTE voor 2020

•             35.578 euro per VTE voor 2021

•             37.002 euro per VTE voor 2022

•             38.482 euro per VTE voor 2023

•             40.021 euro per VTE voor 2024

•             41.622 euro per VTE voor 2025.

Artikel 3

Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan het provinciebestuur Vlaams-Brabant.

Met 24 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Marcel Belgrado, Roger Heyvaert, Herwig Cornelis, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Jo Van Den Brande, Emiel De Boeck, Christine De Cubber, Jacques Wouters, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers, Diana Tierens, Ruben Algaba, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot)

 

top

Verwijderen van asbest in de gemeentelijke gebouwen - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze

MOTIVERING

Feiten encontext

De uitgave voor de opdracht “Verwijderen van asbest in de gemeentelijke gebouwen” wordt geraamd op € 150.000,00 excl. btw of € 181.500,00 incl. 21% btw voor de totale looptijd van 4 jaar.

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de niet-openbare procedure.

De huidige opdracht wordt gesloten door middel van een raamovereenkomst met meerdere deelnemers waarbij niet alle voorwaarden in de raamovereenkomst zijn bepaald. De deelnemers zullen opnieuw in mededinging gesteld worden.

Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.

Juridische gronden

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 37 en artikel 43.

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

Advies/argumentatie

Gunstig advies van de Technische Dienst om een raamovereenkomst af te sluiten waarbij de geselecteerde aannemers per opdracht offerte dienen op te maken.

Financiële gevolgen

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.

De uitgave is voorzien in het budget.

Budgetsleutel

22100000-01191

Acties

NVT

Beschikbaar budget

€60.000,00 per jaar

BESLUIT

Artikel 1

De selectievereisten zoals opgenomen in de publicatie en de raming voor de opdracht “Verwijderen van asbest in de gemeentelijke gebouwen”, opgesteld door de Technische Dienst worden goedgekeurd. De raming bedraagt € 150.000,00 excl. btw of € 181.500,00 incl. 21% btw.

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de niet-openbare procedure.

Artikel 3

De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.

Artikel 4

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het budget 2020 en de volgende jaren.

Met 24 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Marcel Belgrado, Roger Heyvaert, Herwig Cornelis, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Jo Van Den Brande, Emiel De Boeck, Christine De Cubber, Jacques Wouters, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers, Diana Tierens, Ruben Algaba, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot)

 

top

Fietsenstallingen voor verkeersveilige schoolomgevingen - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze

MOTIVERING

Feiten en context

In het kader van de opdracht “Fietsenstallingen voor verkeersveilige schoolomgevingen” werd een bestek met nr. 2020579 opgesteld door de Technische Dienst.

De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 52.900,00 excl. btw of € 64.009,00 incl. 21% btw.

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

Juridische gronden

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 1° (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van € 214.000,00 niet).

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

Advies/argumentatie

Gunstig advies van de Technische Dienst om de opdracht te gunnen via een open procedure.

Financiële gevolgen

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het budget 2020.

Budgetsleutel

23000000-02900

Acties

3.3.4

Beschikbaar budget

€170.000,00

BESLUIT

Artikel 1

Het bestek met nr. 2020579 en de raming voor de opdracht “Fietsenstallingen voor verkeersveilige schoolomgevingen”, opgesteld door de Technische Dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 52.900,00 excl. btw of € 64.009,00 incl. 21% btw.

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

Artikel 3

De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.

Artikel 4

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in 23000000-02900 actie 3.3.4.

Met 24 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Marcel Belgrado, Roger Heyvaert, Herwig Cornelis, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Jo Van Den Brande, Emiel De Boeck, Christine De Cubber, Jacques Wouters, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers, Diana Tierens, Ruben Algaba, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot)

 

top

Onderhoud en controle van verwarmings- en ventilatieinstallaties in verschillende gemeentegebouwen - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze

MOTIVERING

Feiten en context

In het kader van de opdracht “Onderhoud en controle van verwarmings- en ventilatieinstallaties in verschillende gemeentegebouwen” werd een bestek met nr. 2020580 opgesteld door de Technische Dienst.

Deze opdracht is als volgt opgedeeld:
* Perceel 1 (Verwarmingsinstallaties), raming: € 8.630,00 excl. btw of € 10.442,30 incl. 21% btw;
* Verlenging 1 - 2021 (Verwarmingsinstallaties), raming: € 8.630,00 excl. btw of € 10.442,30 incl. 21% btw;
* Verlenging 2 – 2022 (Verwarmingsinstallaties), raming: € 8.630,00 excl. btw of € 10.442,30 incl. 21% btw;
* Verlenging 3 - 2023 (Verwarmingsinstallaties), raming: € 8.630,00 excl. btw of € 10.442,30 incl. 21% btw;
* Perceel 2 (Verluchtings- en ventilatieinstallaties), raming: € 4.760,00 excl. btw of € 5.759,60 incl. 21% btw;
* Verlenging 1 – 2021 (Verluchtings- en ventilatieinstallaties), raming: € 4.760,00 excl. btw of € 5.759,60 incl. 21% btw;
* Verlenging 2 – 2022 (Verluchtings- en ventilatieinstallaties), raming: € 4.760,00 excl. btw of € 5.759,60 incl. 21% btw;
* Verlenging 3 – 2023 (Verluchtings- en ventilatieinstallaties), raming: € 4.760,00 excl. btw of € 5.759,60 incl. 21% btw.

De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 53.560,00 excl. btw of € 64.807,60 incl. 21% btw.

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Juridische gronden

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet) en artikel 57.

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

Advies/argumentatie

Positief advies van de technische dienst.

Financiële gevolgen

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het budget 2020 en volgende jaren onder de budgetcode GEM61030000/01191.

De uitgave is voorzien in het budget.

Budgetsleutel

Acties

Beschikbaar budget

61030000/01191

Nvt

€ 44.243,73

BESLUIT

Artikel 1

Het bestek met nr. 2020580 en de raming voor de opdracht “Onderhoud en controle van verwarmings- en ventilatieinstallaties in verschillende gemeentegebouwen”, opgesteld door de Technische Dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 53.560,00 excl. btw of € 64.807,60 incl. 21% btw .

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Artikel 3

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het budget onder 61030000/01191.

Met 24 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Marcel Belgrado, Roger Heyvaert, Herwig Cornelis, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Jo Van Den Brande, Emiel De Boeck, Christine De Cubber, Jacques Wouters, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers, Diana Tierens, Ruben Algaba, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot)

 

top

Erelonen fietspaden en aanhorigheden Drijpikkelstraat,Temsesteenweg - bijkomende opdracht 2 - opmaak technisch verslag en sloopopvolgingsplan

MOTIVERING

Feiten en context

Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 28 december 2009 goedkeuring aan de gunning van de opdracht “Erelonen fietspaden en aanhorigheden Drijpikkelstraat, Temsesteenweg” aan studiebureau Talboom, A. Meersmansdreef 67A te 2870 Puurs tegen de voorwaarden vermeld in de offerte van deze inschrijver.

De uitvoering moest gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. 2009090.

De gemeenteraad verleende in zitting van 29 maart 2012 goedkeuring aan de verrekening “bijkomende opdracht - Milieuhygiënisch bodemonderzoek” voor een bedrag in meer van € 5.833,00 excl. btw of € 7.057,93 incl. 21% btw.

Tijdens de uitvoering van de opdracht bleek dat het noodzakelijk was om volgende wijzigingen aan te brengen voor de opmaak van het technisch verslag en het sloopopvolgingsplan overeenkomstig de bepalingen vermeld in het bestek:

 

HV in meer

 

€ 4.661,50

Totaal excl. btw

=

€ 4.661,50

Btw

+

€ 978,92

TOTAAL

=

€ 5.640,42

Voor deze verrekening wordt geen termijnsverlenging toegekend.

De leidend ambtenaar, de heer Wim Van Campenhout, verleende gunstig advies.

Juridische gronden

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41 , betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van € 750.000,00 niet).

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 38/4 (Minimis-regel (wijziging < 15% waarde van de aanvankelijke opdracht en wijziging < EU drempels)).

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

Advies/argumentatie

Positief advies van de technische dienst.

Financiële gevolgen

De uitgave voor deze verrekening is voorzien in het investeringsbudget van 2020, op budgetcode GEM 02000/21400000.

Een aanvraag tot het verkrijgen van het vereiste visum werd ingediend op 30 januari 2020. De financieel directeur verleende visum op 31 januari 2020.

De uitgave is voorzien in het budget.

Budgetsleutel

Acties

Beschikbaar budget

GEM 02000/21400000

3.3.3

€ 25.000,00

BESLUIT

Artikel 1

Goedkeuring wordt verleend aan bijkomende opdracht 2 - Technisch verslag en sloopopvolgingsplan van de opdracht “Erelonen fietspaden en aanhorigheden Drijpikkelstraat,Temsesteenweg” voor het totaal bedrag in meer van € 4.661,50 excl. btw of € 5.640,42 incl. 21% btw.

Artikel 2

De uitgave voor deze verrekening is voorzien in het investeringsbudget van 2020, op budgetcode GEM 02000/21400000.

Met 24 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Marcel Belgrado, Roger Heyvaert, Herwig Cornelis, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Jo Van Den Brande, Emiel De Boeck, Christine De Cubber, Jacques Wouters, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers, Diana Tierens, Ruben Algaba, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot)

 

top

Erelonen fietspaden en aanhorigheden Drijpikkelstraat,Temsesteenweg - goedkeuring bijkomende opdracht 3 - opmaak rooilijn- en onteigeningsplannen

MOTIVERING

Feiten en context

Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 28 december 2009 goedkeuring aan de gunning van de opdracht “Erelonen fietspaden en aanhorigheden Drijpikkelstraat, Temsesteenweg” aan studiebureau Talboom, A. Meersmansdreef 67A te 2870 Puurs tegen de voorwaarden vermeld in de offerte van deze inschrijver.

De uitvoering moest gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. 2009090.

De gemeenteraad verleende in zitting van 29 maart 2012 goedkeuring aan de verrekening “bijkomende opdracht - Milieuhygiënisch bodemonderzoek” voor een bedrag in meer van € 5.833,00 excl. btw of € 7.057,93 incl. 21% btw.

De gemeenteraad verleende in zitting van 17 februari 2020 goedkeuring aan de verrekening “bijkomende opdracht 2 - Technisch verslag en sloopopvolgingsplan” voor een bedrag in meer van € 4.661,50 excl. btw of € 5.640,42 incl. 21% btw.

Tijdens de uitvoering van de opdracht bleek dat het noodzakelijk was om volgende wijzigingen aan te brengen voor de opmaak van de rooilijn- en onteigeningsplannen overeenkomstig de bepalingen van het bestek en het gemeentewegendecreet:

HV in meer

 

€ 5.904,93

Totaal excl. btw

=

€ 5.904,93

Btw

+

€ 1.240,04

TOTAAL

=

€ 7.144,97

De leidend ambtenaar, de heer Wim Van Campenhout, verleende gunstig advies.

Juridische gronden

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van € 750.000,00 niet).

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 38/4 (Minimis-regel (wijziging < 15% waarde van de aanvankelijke opdracht en wijziging < EU drempels)).

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

Advies/argumentatie

Positief advies van de technische dienst.

Financiële gevolgen

De uitgave voor deze verrekening is voorzien in het investeringsbudget van 2020, op budgetcode GEM 02000/21400000.

Een visum is vereist van de financieel directeur. De financieel directeur verleende visum op 31 januari 2020.

De uitgave is voorzien in het budget.

Budgetsleutel

Acties

Beschikbaar budget

02000/21400000

3.3.3

€ 25.000,00

BESLUIT

Artikel 1

Goedkeuring wordt verleend aan bijkomende opdracht 3 - Opmaak rooilijn- en onteigeningsplannen van de opdracht “Erelonen fietspaden en aanhorigheden Drijpikkelstraat,Temsesteenweg” voor het totaal bedrag in meer van € 5.904,93 excl. btw of € 7.144,97 incl. 21% btw.

Artikel 2

De uitgave voor deze verrekening is voorzien in het investeringsbudget van 2020, op budgetcode GEM 0200/21400000.

Met 24 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Marcel Belgrado, Roger Heyvaert, Herwig Cornelis, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Jo Van Den Brande, Emiel De Boeck, Christine De Cubber, Jacques Wouters, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers, Diana Tierens, Ruben Algaba, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot)

 

top

Erelonen fietspaden en aanhorigheden Drijpikkelstraat,Temsesteenweg - goedkeuring bijkomende opdracht 4 - opmaak omgevingsvergunning

MOTIVERING

Feiten en context

Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 28 december 2009 goedkeuring aan de gunning van de opdracht “Erelonen fietspaden en aanhorigheden Drijpikkelstraat, Temsesteenweg” aan studiebureau Talboom, A. Meersmansdreef 67A te 2870 Puurs tegen de voorwaarden vermeld in de offerte van deze inschrijver.

De uitvoering moest gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. 2009090.

De gemeenteraad verleende in zitting van 29 maart 2012 goedkeuring aan de verrekening “bijkomende opdracht - Milieuhygiënisch bodemonderzoek” voor een bedrag in meer van € 5.833,00 excl. btw of € 7.057,93 incl. 21% btw.

De gemeenteraad verleende in zitting van 17 februari 2020 goedkeuring aan de verrekening “bijkomende opdracht 2 - Technisch verslag en sloopopvolgingsplan” voor een bedrag in meer van € 4.661,50 excl. btw of € 5.640,42 incl. 21% btw.

De gemeenteraad verleende in zitting van 17 februari 2020 goedkeuring aan de verrekening “bijkomende opdracht 3 - Opmaak rooilijn- en onteigeningsplannen” voor een bedrag in meer van € 5.904,93 excl. btw of € 7.144,97 incl. 21% btw.

Tijdens de uitvoering van de opdracht bleek dat het noodzakelijk was om volgende wijzigingen aan te brengen voor de opmaak van de omgevingsvergunning overeenkomstig de huidige wetgeving:

 

HV in meer

 

€ 4.695,28

Totaal excl. btw

=

€ 4.695,28

Btw

+

€ 986,01

TOTAAL

=

€ 5.681,29

Voor deze verrekening wordt geen termijnsverlenging toegekend.

De leidend ambtenaar, de heer Wim Van Campenhout, verleende gunstig advies.

Juridische gronden

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van € 750.000,00 niet).

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 38/4 (Minimis-regel (wijziging < 15% waarde van de aanvankelijke opdracht en wijziging < EU drempels)).

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

Advies/argumentatie

Positief advies van de technische dienst

Financiële gevolgen

De uitgave voor deze verrekening is voorzien in het investeringsbudget van 2020, op budgetcode GEM 02000/21400000.

Een visum is vereist van de financieel directeur. De financieel directeur verleende visum op 31 januari 2020.

De uitgave is voorzien in het budget.

Budgetsleutel

Acties

Beschikbaar budget

GEM 02000/21400000

3.3.3

€ 25.000,00

BESLUIT

Artikel 1

Goedkeuring wordt verleend aan bijkomende opdracht 4 - Opmaak omgevingsvergunning van de opdracht “Erelonen fietspaden en aanhorigheden Drijpikkelstraat, Temsesteenweg” voor het totaal bedrag in meer van € 4.695,28 excl. btw of € 5.681,29 incl. 21% btw.

Artikel 2

De uitgave voor deze verrekening is voorzien in het investeringsbudget van 2020, op budgetcode GEM 02000/21400000.

Met 24 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Marcel Belgrado, Roger Heyvaert, Herwig Cornelis, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Jo Van Den Brande, Emiel De Boeck, Christine De Cubber, Jacques Wouters, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers, Diana Tierens, Ruben Algaba, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot)

 

top

Jeugdraad: werkingtoelage 2020

MOTIVERING

Feiten en context

De jeugdraad vergadert 4 tot 5 keer per jaar.

De activiteiten: avond van de vrijwilliger (Lenteoptocht), een filmnamiddag, de zwerfvuilactie, ... worden georganiseerd door of samen met de jeugdraad.

Jaarlijks krijgt de jeugdraad hiervoor werkingstoelagen van de gemeente.

Juridische gronden

De gemeenteraadsbeslissing van 21 oktober 2019 betreffende de goedkeuring van het gemeentelijk subsidiereglement voor jeugdwerkinitiatieven.

Advies/argumentatie

Aan de vergaderingen van de jeugdraad zijn werkingskosten verbonden.

De avond van de vrijwilliger is een bedanking voor de leiding, die zich een heel jaar door vrijwillig inzet voor de jeugd van Meise.

Financiële gevolgen

Het krediet is voorzien in het budget 2020.

Budgetsleutel

Actie

Beschikbaar budget

AR 649100000

BC 075003

1419/005/006/002/001

€ 16892,43

BESLUIT

Artikel 1

De gemeenteraad gaat akkoord om aan de jeugdraad een toelage van € 1.000,00 toe te kennen.

Met 24 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Marcel Belgrado, Roger Heyvaert, Herwig Cornelis, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Jo Van Den Brande, Emiel De Boeck, Christine De Cubber, Jacques Wouters, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers, Diana Tierens, Ruben Algaba, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot)

 

top

Goedkeuring van het huishoudelijk reglement sportraad

MOTIVERING

Feiten en context

In navolging van de installatie van het nieuwe bestuur op 1 januari 2019 moeten alle reglementen herzien worden.

Juridische gronden

De cultuurpactwet van 16 juli 1973 die overheidsinstanties verplicht tot de oprichting van een orgaan of structuur met het oog op inspraak of advies aangaande culturele aangelegenheden zoals bepaald in artikel 4 van de Bijzondere Wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen;

Artikelen 41 en 162 van de Grondwet;

Artikelen 40, 41, 286 tot en met 288 en 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

Artikelen 1, 2 en 3 van de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen;

Artikel 304, §3 en §5 van decreet  over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

De wet van 16 juli 1973 waarbij de bescherming van de ideologische en filosofische strekkingen gewaarborgd wordt (Cultuurpactwet);

Beslissing van de gemeenteraad in zitting van 13 november 2013 houdende de goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de sportraad.

Advies/argumentatie

De sportdienst stelt voor om het huishoudelijk reglement voor de werking van de sportraad goed te keuren.

BESLUIT

Artikel 1

Het huishoudelijk reglement van de sportraad, zoals in bijlage aan dit besluit gehecht, wordt goedgekeurd.

Artikel 2

Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de afdeling vrije tijd - dienst sport.

Met 24 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Marcel Belgrado, Roger Heyvaert, Herwig Cornelis, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Jo Van Den Brande, Emiel De Boeck, Christine De Cubber, Jacques Wouters, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers, Diana Tierens, Ruben Algaba, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot)

 

top

Werkingskosten sportraad 2020

MOTIVERING

Feiten en context

De werkingskosten van de gemeentelijke sportraad Meise worden jaarlijks vergoed door het gemeentebestuur binnen de perken van de door de gemeenteraad ter beschikking gestelde kredieten.

Juridische gronden

Subsidiereglement ter bevordering van het (sociaal-) culturele leven in Meise goedgekeurd in zitting van de gemeenteraad van 20 mei 2019.

Artikel 10 van de cultuurpaktwet van 16 juli 1973 inzake de gemeentelijke toelagen in de culturele sfeer bepaalt dat de regels inzake erkenning en subsidiëring in geld of natura van geregelde culturele activiteiten slechts mogen worden vastgelegd krachtens een beraadslaging van de vertegenwoordigende vergadering , in casu de gemeenteraad.

De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en de aanwending van sommige toelagen.

Advies/argumentatie

De gemeentelijke sportraad besteedt haar werkingskosten aan de uitvoering van het lokaal sportbeleid.

Financiële gevolgen

Het budget is voorzien in het exploitatiebudget 2020.

AR

BC

Beschikbaar budget

64900000

07490

€ 43919

BESLUIT

Artikel 1

De gemeenteraad gaat akkoord om aan de gemeentelijke sportraad een toelage van € 1 000,00 voor de jaarlijkse werkingskosten toe te kennen.

Met 24 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Marcel Belgrado, Roger Heyvaert, Herwig Cornelis, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Jo Van Den Brande, Emiel De Boeck, Christine De Cubber, Jacques Wouters, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers, Diana Tierens, Ruben Algaba, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot)

 

top

Akademie voor Muzische Kunsten - Goedkeuring Artistiek Pedagogisch Project

MOTIVERING

Feiten en context

De directeur van de Academie voor Muzische Kunsten vraagt om het nieuw artistiek pedagogisch project van de Akademie voor Muzische Kunsten goed te keuren.

Het artistiek pedagogisch project omvat de uitgangspunten die de Akademie voor ogen houdt om haar taak als instelling van het deeltijds kunstonderwijs te realiseren.

Juridische gronden

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

Het decreet betreffende het deeltijds kunstonderwijs van 9 maart 2018.

Advies/argumentatie

Het vorig artistiek pedagogisch project dateert van vóór 2013 en is na de invoering van het nieuw niveaudecreet deeltijds kunstonderwijs dringend aan vernieuwing toe.

Het nieuwe artistiek pedagogisch project kwam tot stand in samenspraak met het voltallige team van de Akademie.  Alsook het GC de Muze van Meise werd betrokken in het ontwerp van de tekst (als nauwe partner met de Akademie).

Financiële gevolgen

Geen financiële gevolgen.

BESLUIT

Artikel 1

Het nieuw artistiek pedagogisch project van de Akademie voor Muzische Kunsten goed te keuren.

Met 24 stemmen voor (Gerda Van den Brande, Jonathan De Valck, Marie Jeanne Thaelemans, Erwin De Clerck, Roel Anciaux, Thomas Goethals, Marcel Belgrado, Roger Heyvaert, Herwig Cornelis, Paul Aerts, Virginie De Klippel, Jo Van Den Brande, Emiel De Boeck, Christine De Cubber, Jacques Wouters, Tom Heyvaert, Jorn Lathouwers, Diana Tierens, Ruben Algaba, Charlotte Meulemeester, Karine Métens, Billie Kawende, Roel Baudewyns en Katrien Uyttersprot)

 

top

Parkeren in Tramlaan - Toegevoegd punt

Ruben Algaba en Paul Aerts stelt volgende vraag:

Als wegbeheerder heeft de gemeente de plicht om de wegcode correct uit te voeren op zijn grondgebied. Indien deze niet correct wordt uitgevoerd kan dit leiden tot onduidelijkheden en frustraties bij onze inwoners.

Wij hebben zo'n onduidelijkheid vastgesteld in de Tramlaan. Daar zijn ter hoogte van de parking van het administratief centrum parkeervakken aangebracht. Als weggebruiker ben je echter niet verplicht om in deze parkeervakken te parkeren. Het is verboden om op de lijnen van de parkeervakken te parkeren, maar niet om buiten de parkeervakken te parkeren. Zo staat de wagen in onderstaande foto momenteel niet foutgeparkeerd.

Indien de gemeente wenst dat men enkel in de parkeervakken parkeert, dan zullen de nodige maatregelen genomen moeten worden om het parkeren buiten deze parkeervakken te verbieden. Dit zou bijvoorbeeld kunnen door het aanbrengen van een asmarkering in het midden van de rijbaan of het anders plaatsen van de verkeersborden.

Afbeelding verwijderd.

 

Voorstel.

De gemeenteraad geeft de opdracht aan het schepencollege om een nieuw aanvullend reglement op het wegverkeer op te maken voor de Tramlaan. Hierbij wordt de nodige signalisatie aangebracht, zodanig dat de weggebruikers verplicht zijn om in de parkeervakken op de Tramlaan te parkeren.

Antwoord

Schepen Marie Jeanne Thaelemans zegt aandachtig en met enige verbazing de vraag te hebben gelezen. Ze verwijst naar de beslissing van het schepencollege van 15 april 2019 waarvan alle raadsleden eveneens de notulen hebben ontvangen.

Toen ze aantrad als schepen van mobiliteit kreeg ze al gauw klachten over de parkeervakken aangebracht in de Tramlaan. Ze lagen te kort tegen het rondpunt met de Wilgenlaan, ze werden op een te korte afstand van elkaar aangelegd en belemmerden het voorbij rijden van de geparkeerde wagens enz...  Op 5 maart 2019 werd hierover overleg gepleegd met de politie en er werd beslist om een aantal parkeervakken te verwijderen en langs de zijde van het administratief centrum er een aantal bij te creëren. Een strook van 15 meter werd vrij gehouden om de automobilisten de mogelijkheid te geven in te voegen bij een tegemoetkomend voertuig alvorens de geparkeerde auto's voorbij te rijden. Er werd ook beslist om de verkeersborden E9B aan het begin en einde van een parkeerstrook aan te brengen met onderborden (pijlen).  Deze maatregelen zijn terug te vinden in de beslissing van het schepencollege op 15 april 2019.

De wijzigingen werden aangebracht door de markeringsfirma maar het plaatsen van de verkeersborden werd door de technische dienst - waarschijnlijk door een vergetelheid - nog niet uitgevoerd. Vandaag werden de borden wel aangebracht.

Schepen Marie Jeanne Thaelemans wenst ook op te merken dat de situatie op de foto eerder een uitzondering is dan de regel. Ze ziet dagelijks de feiten en stelt toch vast dat de meeste automobilisten in de parkeervakken parkeren en deze respecteren.

 

top

Schoolomgevingen - Toegevoegd punt

Ruben Algaba en Paul Aerts stelt volgende vraag:

Vraag

In de pers hebben wij vernomen dat de gemeente plannen heeft om de veiligheid in een aantal schoolomgevingen te verbeteren. Op basis van de artikels in de kranten is het ons niet helemaal duidelijk welke maatregelen er exact worden genomen.

Kan de bevoegde schepen ons een korte toelichting geven per school van de geplande maatregelen?

Aangezien de maatregelen tegen juni reeds uitgevoerd zullen zijn, gaan we er vanuit dat er reeds gedetailleerde ramingen voor de werken zijn opgemaakt. Graag hadden wij een overzicht gekregen per schoolomgeving van de geraamde kosten.

In de pers konden we ook lezen dat er voor deze ingrepen een subsidieaanvraag is ingediend bij de Vlaamse Overheid. Kan de schepen verduidelijken voor welke maatregelen er subsidies bekomen zullen worden en hoeveel deze subsidies bedragen?

Dit bestuur stelt steeds dat ze het bestuur zijn van de participatie en de inspraak. We gaan er dan ook van uit dat er een participatietraject is opgezet om tot deze beslissing te komen. Welke participatie is er aan deze beslissing vooraf gegaan? Heeft de gemeente ook adviezen ingewonnen? Zo ja, dewelke?

Antwoord

Schepen Marie Jeanne Thaelemans antwoordt dat de maatregelen vervat zijn in de notulen van het schepencollege van 25 november 2019.

Tevens meldt ze dat, indien de raadsleden het wenselijk zouden vinden, men kan vragen om voor de volgende gemeenteraad een presentatie te voorzien.

Zij stelt dat de subsidies zijn gericht op snel uitvoerbare maatregelen zoals verkeerssignalisatie en kleine infrastructurele maatregelen. Door het studiebureau A2Bmobility werd, na overleg met de scholen, een studie opgesteld waarin de actuele knelpunten werden opgelijst en mogelijke oplossingen werden geformuleerd.

De maatregelen voor de scholen zijn:

1.School De Leertuin:

Er wordt een schoolstraat ingevoerd waarbij een automatische slagboom aan de ingang van de parking aan de Brusselsesteenweg wordt geplaatst, dit houdt in dat de parking aan de Brusselsesteenweg niet meer toegankelijk zou zijn tijdens de start- en einduren van de school. De tijdelijke dranghekken worden vervangen. Er wordt een bijkomende fietsenstalling geplaatst aan de linkerzijde van de parking van de Muze met daarachter een veilige doorgang voor voetgangers en fietsers. Er komt ook een grotere fietsenstalling aan de ingang van de Sporthal. De niet overdekte fietsstalling aan het zwembad wordt vervangen door een overdekte zodat deze eveneens kan gebruikt worden door de leerlingen van de Leertuin. De huidige "Kusje weg"-zone blijft behouden,  maar de veel te kleine parkeervakken aan het zwembad worden geoptimaliseerd.  Er worden voetstappen gemarkeerd op de plekken waar voetgangers op de rijzone van de parkeerplaats naar de schoolingangen moeten stappen. Er wordt op de parking aan de sporthal ook een detectiesysteem geplaatst zodat men aan de ingang van de Brusselsesteenweg op een bord kan aflezen of de parking achteraan vol staat of niet. Dit om het manoeuvreren op de parkeerplaats te beperken.

 

2.Schooltje van Oppem:

De kiss en ride-zone in de Oppemkerkstraat wordt aangepast zodat ook de schoolbus er kan parkeren en niet meer moet parkeren in de smalle Processieweg. Het voetpad in de Oppemkerkstraat wordt verbreed tot 1,5 meter. In de binnenkant bocht van de Oppemkerkstraat/Pastoriestraat wordt een verhoogd voetpad van 1,2 meter breed aangelegd. Aan het begin van de Pastoriestraat (vanaf de bocht) tot de inrit van nummer 1 wordt een volledig parkeer- en stationeerverbod ingesteld. Om de chaos op het kruispunt aan de school te vermijden, zal de Pastoriestraat vanaf het kruispunt tot aan de parking van huisnummer 3 éénrichting worden. De voorrangsregeling wordt gewijzigd zodat de Oppemkerkstraat voorrang moet verlenen aan de Pastoriestraat en de Processieweg. Om het vrachtverkeer van het kruispunt weg te halen, wordt er in de Oppemkerkstraat en de Pastoriestraat tussen het kruispunt Oppemkerkstraat/Pastoriestraat en het bedrijf aan nummer 3 een verbod voor doorgaand vrachtverkeer ingesteld. Om de veiligheid van de fietsers te verhogen, wordt de Processieweg en de Pastoriestraat ingericht als fietsstraat. Het verkeerslicht dat ter hoogte van de Strooistraat staat, wordt verplaatst naar het kruispunt met de Oppemkerkstraat om de overstekende kinderen naar de bushalte beter te beveiligen.

 

3.Klim-Op Westrode:

Door de veel te smalle rijbaan maken auto’s gebruik van het fietspad wat heel onveilig is voor de jonge fietsers. Zo werd onlangs een kind bijna aangereden. Bovendien worden fietsers in gevaar gebracht door achteruit rijdende auto’s die de parkeerplaats verlaten. Daarom zal de bestaande zone 30 aan de school worden ingericht als fietsstraat zodat de fietsers de volledige rijbaan in hun richting kunnen gebruiken. In een fietsstraat mogen auto’s de fietsers niet inhalen. Het huidige voetpad (binnen de zone 50) aan de overzijde van de Jan Hammeneckerstraat wordt omgevormd naar een gemengd fiets- en voetpad. De oude overdekte fietsstalling achteraan de school wordt afgebroken en vervangen door een nieuwe en grotere overdekte fietsstalling.

 

4.Sint-Maartenschool:

Tijdens de week van de Mobiliteit werd de Bouchoutlaan bij het begin en einde van de school afgesloten voor gemotoriseerd verkeer, hetgeen een verbeterde situatie opleverde. Deze maatregel wordt bestendigd door de plaatsing van een automatische slagboom aan de zijde van de Brusselsesteenweg tijdens de start- en einduren van de school. 

 

Schepen Marie Jeanne Thaelemans zegt dat in samenspraak met de mobiliteitsadviseur en de ingenieur al een raming werd opgesteld en de offerten ook werden overgemaakt aan het departement MOW. Alle maatregelen die werden ingediend voor subsidie, werden weerhouden.

Er werd niet over één nacht ijs gegaan en alle maatregelen werden besproken met de scholen want zij waren hiervoor vragende partij. Voor de maatregelen aan De Leertuin werd ook overleg gepleegd met het oudercomité, De Muze en de Muziekacademie. De meeste maatregelen zijn kleine infrastructurele maatregelen.

De meest ingrijpende maatregel is aan de school in Oppem waar een gedeelte van de Pastoriestraat éénrichting wordt. De maatregelen hier werd niet enkel met de inrichtende macht en het oudercomité besproken maar ook met de inwoners van de omliggende straten. Raadslid Belgrado was hierbij ook aanwezig. Raadslid Belgrado kaart aan dat er een gedeelte privé-eigendom is op de plaats waar het fietspad wordt verbreed.

Schepen Thaelemans bezorgt de raming van de kosten en de toegekende subsidies.

Raadslid Algaba vraagt hoeveel de kostprijs van het detectiesysteem bedraagt. Volgens schepen Thaelemans kost dit 24.000 euro. Hiervoor is geen subsidie aangevraagd.

Raadslid Aerts stelt de vraag of de fietsstraat in het gedeelte van de zone 30 op de rijweg van de Jan Hammeneckerstraat wordt aangelegd. Schepen Thaelemans antwoordt bevestigend maar stelt dat dit duidelijk zal worden gesignaleerd. Schepen Thaelemans sluit af met het gegeven dat er weinig vrijwilligers kunnen worden gevonden als gemachtigd opzichter aan de scholen.

Raadslid Algaba duidt op de gevaarlijke situatie in de Westrode aan de hand van het overhandigde plan. Er zijn volgens hem zes manoeuvers nodig om 1 kilometer af te leggen.

Ruben Algaba vraagt of het mogelijk is om het fietspad aan te leggen aan de linkerkant van de wagens waarbij je de wagens niet meer dwars laat parkeren.

De voorzitter van de gemeenteraad stelt dat het studiebureau een toelichting kan geven op de volgende gemeenteraad waarbij dan de bezorgdheden en opmerkingen kunnen worden overgemaakt en besproken.

 

top

Voetbalveld Wolvertem-Merchtem - Toegevoegd punt

Jorn Lathouwers stelt volgende vraag:

Vraag

Graag had ik de stand van zaken geweten omtrent het voetbalveld van Wolvertem-Merchtem.

Antwoord

Schepen Jonathan De Valck antwoordt dat de hoofdbuizen van het drainagesysteem reeds gereinigd zijn en dus niet de oorzaak vormen. Op 11 maart 2020 is er een vergadering gepland met de diensten leefmilieu en openbare werken van de gemeente, de club en de onderhoudsfirma. Schepen Roel Anciaux vervolledigt dat ook de 'greenkeeper' van Anderlecht op dit overleg zal aanwezig zijn. Op dit overleg zal in de eerste plaats het probleem worden besproken dat zich waarschijnlijk bevindt tussen de strook van het drainagesysteem en de top van het veld. Men zal alleszins proberen te vermijden dat het veld dient te worden afgegraven. Raadslid Jorn Lathouwers stelt dat hij de plannen van het drainagesysteem heeft ontvangen en deze zal overmaken.

 

top

Opvolging signalisatieplan voor uitvoering van werken - Toegevoegd punt

Paul Aerts stelt volgende vraag:

Vraag

Onlangs is er een blinde voetganger in een put van een werf in de Merchtemsesteenweg/Hoogstraat gevallen. De aannemer heeft aan de hand van foto's aangetoond dat hij het signalisatieplan heeft opgevolgd/uitgevoerd. In het schepencollege van 6 januari 2020 waarbij Fluvius de toelating heeft gekregen om de werken in de Merchtemsesteenweg/Hoogstraat te starten, staat vermeld dat de aannemer een week voor de start van de werken een signalisatieplan moet  opmaken, maar nergens is de verplichting opgenomen om foto's te nemen. Het probleem stelt zich nu dat tijdens deze werken op de Merchtemsesteenweg op bepaalde momenten stukken van die signalisatie werden weggenomen. Raadslid Paul Aerts vraagt of er op de dienst openbare werken een signalisatieplan en foto's ter beschikking zijn van de start van die werken zodat er kan worden nagegaan dat deze signalisatie correct werd geplaatst.

Antwoord

Schepen Roel Anciaux antwoordt dat de aannemer voor aanvang van de werken steeds een plaatsbeschrijving moet opmaken. Voor de afbakening van de werf zal de aannemer ook foto's overmaken. Toen we de melding hebben ontvangen dat er een persoon in die put was gevallen, hebben we onmiddellijk met de aannemer contact opgenomen. Die heeft op zijn beurt de foto's overgemaakt aan de dienst openbare werken. Die foto's tonen aan dat de werf inderdaad correct werd achtergelaten en spijtig genoeg moet er iemand anders de werken hebben gesaboteerd. Schepen Roel Anciaux besluit dat de aannemers niet verplicht zijn om die foto's te maken, maar dit wel doen om zichzelf in te dekken.

 

top
Meise url gemeenteraad
https://meise.meetingburger.net/gr/d871ca3e-66c2-490c-90f4-5ea238787e09