Het bestuur van Meise verkoopt haar jongeren aan de gokindustrie

Let goed op als je nog een keer naar de website van de gemeente gaat. Ook als je bovenaan de pagina het logo van de gemeente ziet prijken, kan het best zijn dat je bij een stofzuigerverkoper bent aangeland, of bij een drukkerij of, wieweet, bij een gokbedrijf... Want ons nieuwe bestuur ziet er helemaal geen graten in om de geloofwaardigheid van de gemeente op het spel te zetten voor wat simplistische campagnes. Erger nog in één beweging worden onze kinderen spelenderwijze blootgesteld aan het gokgevaar... of misschien wel 'verkocht aan de gokwereld'. Het is maar hoe je het ziet... Let the games begin!

Tifogroup is een bedrijf dat al een paar jaar gemeentebesturen en bedrijven bestookt om een pronostiekenspel aan te praten naar aanleiding van het voorbije WK. De gemeente hoest een paar duizend euro op, Tifogroup levert campagnemateriaal en maakt een pagina op hun website aan voor de burgers van jouw gemeente of van jouw bedrijf en de pret kan beginnen. Via de lokale handelaren worden qr-codes verspreid die leiden naar hun website waar je 'gratis', na het geven van je e-mailadres en je naam pronostieken kan invullen voor het WK. De beste voorspellingen leiden tot cadeau's die je kan ophalen bij de middenstand of bij de gemeente. Het lijkt allemaal zo onschuldig en niets kan de pret bederven.

Maar misschien is het toch niet zo simpel als het lijkt.

1. Het gevecht tegen de gokverslaving

Vlaanderen spendeert heel wat middelen in de strijd tegen gokverslaving. VAD (Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs) omschrijft het als volgt: "De spanning van het winnen of verliezen maakt gokken aantrekkelijk, maar ook riskant. Ook al wordt er bij gokken niet echt een middel gebruikt, toch kan er verslaving ontstaan, die vergelijkbaar is met drug- of alcoholafhankelijkheid. Zo kan men op verschillende vlakken (financieel, relationeel, sociaal, ...) in de problemen geraken."

Het Tifogame vraagt van de deelnemer geen inzet. Er is met dit spel dan ook geen onmiddellijk financieel risico. Waar het risico zit, is in de banalisering van het gegeven én de introductie in de gokwereld. Want voor wie kwetsbaar is voor gokken, zwaaien de deuren naar het goken met een brede glimlach open. Net zoals je een eerste keer van een jointje trekt, of een eerste keer een jeton van een casino koopt, ben je na één deelname goktechnisch gezien 'ontmaagd'. En dat is waar de gokloby van watertandt. Zeker als die ontmaagding gebeurt met de zegen van een gemeentebestuur. De overheid dus, zowat de meest betrouwbare afzender die men zich kan dromen. Een beetje zoals enkele tientallen jaren geleden artsen werden gebruikt om sigaretten aan te bevelen. (zie ook verderop hoe de gemeente haar logo beschikbaar stelt van dit commerciële bedrijf)

Ook federaal minister van Open-VLD Vincent van Quickenborne ging niet voor niets in een frontale aanval met de gokindustrie: "Het is de spuigaten uitgelopen. Dat moet stoppen." scandeerde hij recent nog onder andere in het Nieuwsblad . "Ze maken steeds meer winst op kap van mensen met een verslaving. De gevolgen zijn afschuwelijk. Daarom moeten we zeggen: Stop." En net op dat moment vindt het bestuur in Meise er niet beter op dan hun ziel (en die van de jongeren in Meise) aan die industrie te verkopen. Of bekijk de reportage op VRTNWS

2. De bescherming van minderjarigen

Tifogame spendeert heel wat pagina's om de bezoeker te overtuigen van hun privacy policy. In het luik deelnemingsvoorwaarden formuleren ze als volgt hoe ze jongeren op afstand houden:

  • Elke meerderjarige natuurlijke persoon die zijn of haar woonplaats in België, Nederland, Luxemburg of Frankrijk (hierna “Deelnemer” genoemd) heeft, kan meespelen met de pronostieken aangeboden op tifogame.be.
  • Minderjarigen mogen aan de pronostieken deelnemen op voorwaarde dat zij de voorafgaandelijke toestemming van hun ouders (of van de persoon die het ouderlijk gezag uitoefent) daarvoor gekregen hebben. Indien een minderjarige deelneemt, betekent dit dat hij/zij dergelijke toestemming verkregen heeft. Tifogroup BV behoudt zich het recht voor om op elk moment de schriftelijke bevestiging van deze toestemming op te vragen.

In andere woorden: "Je mag binnen als je belooft dat mama zegt dat het mag..." Tja, da's wel simpel. Stel dat cafés en krantenwinkels op dezelfde manier zouden te werk gaan... "Als je belooft dat je ouder dan 16 bent, dan mag binnen en krijg je alcohol en tabak..."

3. Privacy of iets wat daar op lijkt

En dan is er inderdaad het luik privacy. Er wordt met veel vijven en zessen uitgelegd hoe zij de privacy van de gebruikers 'met hun leven' zullen beschermen. Zullen we dat geloven? We zijn een keer gaan kijken. Als je met je in de winkel gekregen bonnetje naar de website surft, vervolgens registreert met je e-mailadres en je naam en toenaam kan je niet alleen jouw pronostieken beginnen invullen, je kan ook de naam en de toenaam van alle andere deelnemers uit je gemeente zien. Sommige mensen zijn nog zo slim om een pseudoniem te gebruiken, maar veel goedgelovige burgers vullen netjes en zonder fouten hun naam en voornaam in. Maar wacht, als je uitlogt, of je 'bookmarkt' die pagina en je opent diezelfde pagina in dezelfde of in een andere browser waar je NIET bent ingelogd, dan zie je nog altijd dezelfde gegevens. Dus niet enkel de mensen die meespelen zien elkaar, ook de rest van de wereld kijkt mee over jouw schouders. Wie dat wenst kan dus ook gratis en voor niets de volledige lijst van alle inzendingen van Meise downloaden (klik links onder op 'volledig classement' en daarna bovenaan op 'gemeente Meise'). Zie ook bijlage onderaan voor een 'geblurrde versie. Zo blijkt Sonja L. 140 Tifopunten te hebben verdiend, Brandon B. maar liefst 605, Wim J. slechts 535, Danny V. zat aan 250, Luc G. 210 Miranda V. had er 180 en tenslotte Birgen W. eindigde met een magere 170. Uiteraard hebben we geen e-mailadressen... en ook geen paswoorden, maar is dat wel nodig?

A ticket to heaven

Wie de pagina's bezoekt en zijn browser niet beschermd heeft tegen trackers is er meteen aan voor de moeite want wie kijkt mee? Als je de pagina laadt, zijn er drie trackers acief: 1. Google Tag Manger, Facebook connect (https://connect.facebook.net/en_US/fbevents.js) en Google analytics. De google trackers worden vermeld in de privacy pagina maar niet Facebook Connect... Op de technische pagina van META legt men uit wat dat geheimzinnige fbevents.js-scriptje met jouw gegevens doet: wow!

The Meta Pixel is a snippet of JavaScript code that allows you to track visitor activity on your website. It works by loading a small library of functions which you can use whenever a site visitor takes an action (called an event) that you want to track (called a conversion). Tracked conversions appear in the Ads Manager where they can be used to measure the effectiveness of your ads, to define custom audiences for ad targeting, for Advantage+ catalog ads campaigns, and to analyze that effectiveness of your website's conversion funnels.

The Meta Pixel can collect the following data:

  • Http Headers – Anything present in HTTP headers. HTTP Headers are a standard web protocol sent between any browser request and any server on the internet. HTTP Headers include IP addresses, information about the web browser, page location, document, referrer and person using the website.
  • Pixel-specific Data – Includes Pixel ID and the Facebook Cookie.
  • Button Click Data – Includes any buttons clicked by site visitors, the labels of those buttons and any pages visited as a result of the button clicks.
  • Optional Values – Developers and marketers can optionally choose to send additional information about the visit through Custom Data events. Example custom data events are conversion value, page type and more.
  • Form Field Names – Includes website field names like emailaddressquantity, etc., for when you purchase a product or service. We don't capture field values unless you include them as part of Advanced Matching or optional values.

Verdenken we Tifogames van bewust lekken of data verzamelen? Niet echt. Althans als je hun plechtige communiebeloften gelooft, is alles veilig. Maar dat er sprake is van enige slordigheid kan moeilijk ontkend worden...

4. Geloofwaardigheid te koop

En dan hebben we het nog niet gehad over de 'identiteitsmist' die men verspreidt met toestemming van het gemeentebestuur. De pagina van Tifogame ziet eruit alsof je op de website van de gemeente bent beland. (zie screenshot hieronder van de landingspagina op de pagina: https://tifogame.be/wkmeise) Tifogame leent zo dus eventjes de geloofwaardigheid van een openbaar bestuur om haar gokverhaal aan de man te brengen. Het is op zijn minst verwonderlijk dat de gemeente haar ziel zo goedkoop verkoopt want, ja, een burger gaat er toch van uit dat al zijn gegevens 100% veilig zijn bij de overheid? Toch? Of zou de gemeente dat nièt hebben toegestaan? Dan zou je toch verwachten dat ze daar meteen bezwaar tegen aantekenen. Dat gebeurde duidelijk niet en ook op de gemeenteraad verdedigde de meerderheid vastberaden haar initiatief.

 

MAAR HET KAN BETER... en dat is niet eens zo moeilijk...

VAD, of het Vlaams expertisecentrum Alcohol- en andere drugs helpt gemeenten en andere besturen om een sterke strijd te voeren tegen de verslavingsproblematiek. Zij bieden onder andere een zeer goed uitgewerkt stappenplan aan: Het stappenplan beschrijft hoe jij een lokaal gokbeleid in een stad of een gemeente vorm kan geven. Het vertrekt vanuit de ontwikkeling van een gemeenschappelijke visie en betrekt hierbij heel diverse lokale actoren. Het zet je vervolgens op weg om tot concrete acties te komen, op maat van een gemeente. Aan de hand van de vier pijlers: ‘afspraken en regels’, ‘zorg en begeleiding’, ‘educatie’ en ‘omgevingsinterventies’ krijgen acties een invulling.

Wie daar meer wil over weten kan terecht op de website van de VAD.

 

Zie hieronder een schermafdruk van de landingspagina op https://tifogame.be/wkmeise

Screenshot van de landingspagina bij TIFO/MEISE... Alsof je op meise.be bent aangeland.

 

Hieronder de lijst van alle deelnemers zoals die publiek te vinden is op de Tifo-website... maar met een beetje 'mist' erover om niet noodzakelijk nòg meer mensen in verlegenheid te brengen over hun, al-dan-niet prille gokgedrag...

Updates

In Limburg wordt alle reclame rond gokken uit het straatbeeld verwijderd!

Er zijn plaatsen in Vlaanderen waar het bestuur wél beseft dat jongeren tegen gokken beschermd moeten worden. Alleen in Meise is alles anders. Daar kunnen schepenen het advies van deskundigen rustig naast zich neerleggen...

Handig als je alles beter weet!

VRT NWS Reclame gokspelen verwijderd aan Genkse scholen

Delen